Kako bodo društva štiri mesece preživela brez denarja
Čeprav je bil proračun občine Jesenice za leto 2007 sprejet že sredi decembra 2006 z natančno opredelitvijo denarja, namenjenega za ljubiteljsko kulturo, bodo društva morala štiri mesece preživeti brez denarja. Vzrok je nedvomno v zapoznelem po hitrem postopku na 3. seji Občinskega sveta 25. januarja 2007 sprejetem novem Pravilniku o dodeljevanju sredstev občinskega proračuna za programe in projekte s področja družbenih dejavnosti, čeprav je bilo za to na voljo skoraj vse preteklo leto.
Tako zamujanje zaradi zbirokratiziranih postopkov je postalo že tradicija, društva so namreč tudi za preteklo leto 2006 prve denarje iz občinskega proračuna prejela šele konec marca. Za ta čas, pa na primer, dve društvi v občini z najvišjimi obratovalnimi – materialnimi stroški, zlasti za toplovodno ogrevanje, potrebujeta od štiristo do petsto tisoč tolarjev oz. okroglo od 1.670 do 2.090 evrov. Razmišljanje o tem prepuščam svetnikom Občinskega sveta, ki so soglasno sprejeli omenjeni pravilnik. Čeprav sem podpisani, trenutno še vedno kot predsednik ZKD občine in največjega kulturnega društva v občini, nekaj svetnikov Občinskega sveta še pred sejo pisno opozoril na nekatere nesprejemljive in napačno interpretirane zakonske opredelitve v pravilniku, lahko le ugotavljam, in nisem sam, da jih nihče ni niti prebral, kakor tudi ne obravnavanega pravilnika. Če pa so ga slučajno prebrali, zakaj ni, na primer, nihče vprašal, zakaj ločen Pravilnik za vrednotenje letnega programa športa, ki ga je Občinski svet sprejel že decembra lani in je tudi družbena dejavnost, zakaj v pravilnik ni vključen program »nacionalnega interesa«, ki ga izvaja Območna izpostava JSKD RS Jesenice, za kar so sredstva zajeta v isti postavki, v kateri so ljubiteljska kulturna društva, in je bil doslej obravnavan v tem okviru, zakaj je iz pravilnika izključen Pihalni orkester Jesenice–Kranjska Gora, ki je tudi družbena dejavnost in ima v proračunu občine celo samostojno postavko. Skratka, zakaj različna merila?
Po mnenju in navedbah predlagatelja teh dokumentov je v pravilniku vse opredeljeno »v okviru pozitivne zakonodaje in predpisov.« Žal pa ni nikogar na občinski upravi, ki bi to, tudi zaradi številnih pripomb na te dokumente zadnja leta, preveril in se soočil z ustrezno zakonodajo in predpisi, čeprav je v občinski upravi nekaj oseb plačanih za to. Posledica takega ravnanja pa je, da se je na osnovi takih pravilnikov in razpisnih pogojev razporejanje denarja ljubiteljskim kulturnim društvom in samostojnim kulturnim skupinam iz široke demokratične zasnove, zadnja štiri leta zožilo na šestčlansko »strokovno komisijo«, pod »taktirko« pristojne službe občine. Ob vsem tem pa se je tudi zelo razbohotila birokracija. Dovolj je pogledati samo razpisne obrazce, dalje, da društva morajo kar dvakrat pristojni službi dostavljati letno poročilo o izvajanju programa in letno finančno poročilo (prvega do 15. decembra 2006, čeprav jih pogodba zavezuje do 28. februarja 2007 in drugega do 16. marca 2007 skupaj s prijavo programov za leto 2007). Pogodba jih zavezuje za polletno poročilo (brez datuma) in za letno poročilo skupaj s finančnim do 28. februarja 2007.
Sicer pa pravijo, »da je po toči zvoniti prepozno«, vendar pa je tudi res, če zvoniš »pred točo« tega ne svetniki ne pristojni na občinski upravi ne slišijo (o tem so obsežni dokazi). To pa žal po drugi strani kaže tudi na to, da je kulturni interes med svetniki neznaten. Potrebnega bo še veliko truda, da bo prevladalo spoznanje, »da je kultura dinamična družbena sila, ki se vključuje v vse sfere družbenega življenja, zaradi česar je bistvena sestavina družbenega razvoja« - navaja Nacionalni svet RS za kulturo. In sem s pomembnim deležem sodi tudi ljubiteljska kultura.
Joža Varl