Največ se dražijo storitve
Zveza potrošnikov Slovenije ugotavlja, da je bilo v zadnjem letu več podražitev v storitvenih dejavnostih kot v trgovini.
Ljubljana – Zveza potrošnikov Slovenije je v sodelovanju z Mednarodnim inštitutom za potrošniške raziskave pred kratkim pripravila novo črno listo podražitev, na katero je na podlagi spremljanja cen in obvestil potrošnikov uvrstila izdelke in storitve, ki so se v zadnjem letu podražili za več kot deset odstotkov. Pri sestavljanju črne liste podražitev izdelkov je prejela tudi številna obvestila potrošnikov o podražitvah izdelkov v trgovinah, ob preverjanju informacij pa so ji iz trgovskih hiš skoraj v polovici primerov odgovorili, da je vzrok za podražitev konec prodajne akcije. Črna lista podražitev izdelkov je precej krajša kot podobna lista za storitve, na kateri najdemo gostince, avtošole, terme, ponudnike športnih, kulturnih in zdravstvenih storitev … Med izdelki je na prvem mestu s 44-odstotnim »skokom« krompir za pomfrit BZ Tuš v trgovinah Tuš, kjer kot razlog za zvišanje cene navajajo slabo letino krompirja in globalne premike cen. Med storitvami je na vrhu črne liste skoraj 68-odstotna podražitev odstranjevanja zobnih oblog v podjetju Simed zobozdravstvo v Ljubljani, dvig cene pa je po pojasnilu iz podjetja posledica velikega povpraševanja.
Prodajne akcije zamegljujejo primerjave
Po izkušnjah dvanajstih evropskih držav, ki so uvedle evro pred Slovenijo, so v obdobju prehoda na evro cene bolj zviševali ponudniki storitev kot izdelkov. Podobno ugotavljata za Slovenijo tudi državni urad za statistiko in zveza potrošnikov. V košarici cen, ki jih spremlja potrošniška organizacija, se je med lanskim in letošnjim februarjem pocenilo osem odstotkov storitev, na isti ravni jih je ostalo 42 odstotkov, polovica pa se jih je podražila. Med izdelki se jih je v istem obdobju 26 odstotkov pocenilo, 39 odstotkov jih je ostalo na isti ravni, 35 odstotkov pa se jih je podražilo. Še opaznejša je razlika za zadnje trimesečje (november 2006 – februar 2007), ko se je pocenilo 8 odstotkov storitev in 26 odstotkov izdelkov, na isti ravni je ostalo 52 odstotkov storitev in 58 odstotkov izdelkov, podražilo pa se je 40 odstotkov storitev in 16 odstotkov izdelkov. Čeprav podatki kažejo, da so se storitve dražile pogosteje kot izdelki, v javnosti še vedno prevladuje mnenje, da so v obdobju prehoda na evro cene najbolj »navijali« trgovci. Eden od razlogov za takšno prepričanje je bržkone tudi ravnanje trgovcev, ki s prodajnimi akcijami zamegljujejo možnosti primerjanja cen med različnimi ponudniki.
Zveza potrošnikov bo tudi po 30. juniju, ko se bo končalo obdobje dvojnega označevanja cen v tolarjih in evrih, spremljala cene, pri tem pa k sodelovanju vabi potrošnike. Svoja cenovna opažanja lahko sporočijo na evrotelefon 080 8 22 (vsak ponedeljek, sredo in petek od 8. do 12. ure), preko elektronske pošte evropotrosnik@zps.si in obrazcev na spletni strani http://www.evropotrosnik.si/.