Helikoptersko reševanje naj izvajata vojska in policija
Predsednik Gorske reševalne zveze Slovenije Gregor Dolinar o tem, kdo naj izvaja helikoptersko reševanje za gorsko reševalno službo.
»Zelo skeptičen sem do tega, da bi bil tedaj kateri koli zasebni prevoznik pripravljen leteti, mi pa smo v sodelovanju z vojsko in policijo reševali življenja v prvih urah, ko je bilo vreme še izjemno slabo.«
»Uradno stališče Gorske reševalne zveze Slovenije je, da podpiramo, da se preveri, kaj so pomanjkljivosti in prednosti tega, da bi bila ena od baz tudi v Lescah, po drugi strani pa je to strokovno vprašanje, ki ga mora rešiti prevoznik.«
Kranj – Vlada je ta mesec sprejela odločitev, da se helikopterska nujna medicinska pomoč ter medbolnišnični helikopterski prevozi in helikopterski prevozi otrok v inkubatorjih dolgoročno izvajajo kot državna aktivnost z zrakoplovi policije. Sprva bo reševanje potekalo iz prilagojene baze na brniškem letališču in nove baze na mariborskem letališču s pomočjo dveh namenskih helikopterjev, do vzpostavitve celovitih zmogljivosti policije, kar je predvideno v letu 2026, pa bo naloge helikopterske nujne medicinske pomoči še naprej izvajala Slovenska vojska s svojimi zrakoplovi. Takšno odločitev so obelodanili kmalu zatem, ko so na posvetu v Lescah predstavili pobudo o selitvi baze za helikoptersko reševanje z brniškega letališča na leško, pri tem pa so poudarili, da bi morali prevoze za helikoptersko nujno medicinsko pomoč izvajati z namenskimi helikopterji in piloti. Kako pa si ureditev helikopterskih prevozov v prihodnje zamišljajo v gorski reševalni službi, ki helikopterska reševanja trenutno izvaja v sodelovanju s Slovensko vojsko in policijo? Si tudi gorski reševalci želijo namenske helikopterje in namenske pilote? Odgovore na ta vprašanja nam je v kratkem pogovoru podal Gregor Dolinar, predsednik Gorske reševalne zveze Slovenije.
Gospod Dolinar, ob prevzemu novih terenskih vozil na odprtju Bogatajevih dni v Kranju konec maja ste dejali, da se zavzemate, da bi policija in Slovenska vojska še naprej izvajali helikopterske prevoze za gorsko reševalno službo. Sami se torej ne zavzemate za namenski helikopter, ki si ga zelo želijo v helikopterski nujni medicinski pomoči. Zakaj?
Naj poudarim, da je helikoptersko gorsko reševanje nekaj povsem drugega kot helikopterska nujna medicinska pomoč. Stališče Gorske reševalne zveze Slovenije je, da je za varno in uspešno reševanje v gorah in na zahtevnih terenih še naprej bistveno, da prevoznika ostajata državna prevoznika – to sta vojska in policija. Kar se tiče gorske gorske reševalne službe, je to izjemno zahtevno reševanje, ki se izvaja v gorah, na precejšnjih višinah, zato potrebujemo zelo zmogljive helikopterje – za razliko od medbolnišničnih prevozov, ki jih izvaja helikopterska nujna medicinska pomoč. To je eden od razlogov za naše stališče. Drugi razlog je zagotovo to, da ima Slovenska vojska v okviru Nata kot del svojih nalog zapisano »search and rescue«, torej iskanje in reševanje, kar morajo v vsakem primeru opravljati, tako da dejansko gorska reševalna služba sodi v ta del nalog. Tako imajo tudi v drugih državah. Sodelovanje z vojsko in policijo je tudi že tradicionalno na zelo visokem nivoju, dodaten razlog pa se je pokazal lani pri poplavah, kjer je vojska dejansko letela v izjemno zahtevnih razmerah, na mejah mogočega. Zelo skeptičen sem do tega, da bi bil tedaj kateri koli zasebni prevoznik pripravljen leteti, mi pa smo v sodelovanju z vojsko in policijo reševali življenja v prvih, najbolj kritičnih urah, ko je bilo vreme še izjemno slabo.
Na nedavnem posvetu v Lescah, kjer so predstavili idejo o helikopterski bazi na leškem letališču, ki bi imela namenske helikopterje in tudi namenske pilote, so sicer poudarili, da bi to še vedno lahko bili vojaški ali policijski piloti, a da v času dežurstva ne bi bili v službi v vojski oziroma policiji.
Morate vedeti, da je tu veliko različnih interesov. Naj predstavim samo primer Norveške, kjer so šli na zasebnega prevoznika in se zdaj znova vračajo na državnega. Kar se tiče gorskega reševanja, je rešitev, da prevoze izvajata vojska in policija, prava.
Kako pa komentirate pobudo, da bi bazo za celotno helikoptersko reševanje z Brnika preselili v Lesce, kjer so ne nazadnje tudi gore bližje?
Za to so argumenti za in proti. Na omenjenem posvetu so bili predstavljeni določeni argumenti za selitev helikopterske baze v Lesce, a naše stališče je, da naj prevoznik pove, kje ima lahko zagotovljene najboljše pogoje za letenje. Uradno stališče Gorske reševalne zveze Slovenije je, da podpiramo, da se preveri, kaj so pomanjkljivosti in prednosti tega, da bi bila ena od baz tudi v Lescah, po drugi strani pa je to strokovno vprašanje, ki ga mora rešiti prevoznik.