Opera Petra Kopača
V produkciji Slovenskega komornega glasbenega gledališča in Cankarjevega doma so premierno izvedli opero Heloiza (in Abelard). Glasbo zanjo je napisal Škofjeločan Peter Kopač, libreto pa Milan Dekleva.
Ljubljana – Operna noviteta dveh priznanih slovenskih ustvarjalcev, libretista Milana Dekleve in skladatelja Petra Kopača, osvetljuje življenje francoskega srednjeveškega sholastičnega filozofa, učitelja, teologa, skladatelja in pesnika Petra Abelarda (1079–1142) in njegove življenjske sopotnice Héloise d'Argenteuil – nune, filozofinje, pisateljice, učenjakinje in opatinje. Zgodbo o Heloizi (in Abelardu) oživijo štirje pevci in Komorni ansambel Slovenskega komornega glasbenega gledališča.
Abelard je v svojih delih zaslovel s konceptualističnim in etičnim pogledom na svet in srednjeveško družbo. V smislu konceptualizma kot poudarjanja misli in idej skozi izkušnje posameznika ter etike kot filozofske discipline, ki se ukvarja s problemom moralnega oziroma nemoralnega, je skladatelj Peter Kopač razumel Abelardovo pojmovanje njegovega sveta ter ga v sodobni minimalistični operni obliki zvočno posredoval današnjemu času in družbi.
Komorna opera o srednjeveškem filozofu Abelardu je enodejanka, sestavljena iz dvanajstih samostojnih prizorov. Prvi in zadnji prizor sta okvir osrednji zgodbi ter izstopata iz zgodovinskega konteksta, v katerem se razvije osrednja zgodba Heloize in Abelarda. V osrednji zgodbi nastopijo štirje akterji s štirimi različnimi kombinacijami ženskega in moškega principa.
»Pred nami je opera o demonični ljubezni, ki jo vzdrži samo ženska,« je med drugim dejal libretist Milan Dekleva, ki je pri snovanju komorne opere sodeloval s skladateljem Petrom Kopačem. Skladateljev opus sega predvsem na področje komorne in solistične glasbe, zadnjih nekaj let ustvarja tudi za simfonični orkester. Na svoji ustvarjalni poti išče nove izrazne možnosti, a z že preizkušenim asketsko izbranim zvočnim materialom od pentatonike, kromatične in celotonske lestvice do arhaičnih modusov in z modificiranimi ustaljenimi oblikami, kot je sonatna ali pa variacijska. Dolgoletni ravnatelj Glasbene šole Škofja Loka, pred tem pa pedagog na različnih ravneh glasbenega izobraževanja, po upokojitvi veliko ustvarja predvsem glasbo za orkester, med drugim sta to Koncert za orgle in orkester (2019), Simfonija (2021).
Operno noviteto je režirala Eva Hribernik, v glavnih vlogah pa nastopata sopranistka Katja Konvalinka kot Heloiza in tenorist Edvard Strah kot Abelard. Na odru se jima pridružita še baritonist Darko Vidic (sv. Bernard) in basbaritonist Janko Volčanšek (Peter Častitljivi). Za scenografijo je poskrbel Jaro Ješe, kostumi pa so delo Anjane Pavlič. Komornemu ansamblu Slovenskega komornega glasbenega gledališča je dirigirala Jelena Susnick.