Zupanovo kolo za vožnjo v ležečem položaju
Pred nekaj časa mi je prijatelj Peter Zupan omenil, da ima v svoji ličarski delavnici na Primskovem pod stropom obešeno nenavadno kolo za vožnjo v ležečem položaju, kjer je kolesar obrnjen z glavo naprej in s trebuhom navzdol. Kolo je leta 1995 izdelal njegov oče Peter Zupan. Na cestah pogosto srečujemo kolesa, kjer kolesar leži na hrbtu in kolesari z nogami naprej. Nisem pa si predstavljal, kako bi se dalo kolesariti obrnjen s trebuhom navzdol in glavo naprej. Dogovorila sva se, da pridem kolo pogledat in da ga lahko tudi preizkusim.
Kolo smo sneli izpod stropa, kjer je že dolga leta samevalo. Najprej ga je preizkusil Matic, nato pa sem se še jaz ulegel nanj, zajahal nekakšno sedlo in komolce položil na naslone na krmilu. Eno nogo sem položil na pedal, se z drugo pognal naprej in po nekaj poizkusih mi je uspelo speljati. Občutek na kolesu v ležečem položaju s trebuhom navzdol in glavo naprej je bil takoj na začetku dokaj nenavaden, ko pa sem se nekajkrat peljal po ulici gor in dol, sem se že nekoliko privadil vožnji v ležečem položaju.
Prijateljev oče Peter Zupan se je sprva ukvarjal s popravilom koles, kasneje se je izpopolnil še za ličarstvo in je kolesa tudi lakiral. Sčasoma so se potrebe po popravilu koles zmanjšale in se je lotil avtoličarstva. Po upokojitvi je sinu Petru še vedno pomagal v delavnici, v prostem času pa se je ukvarjal s kolesi – in to je pripeljalo do inovacije. Že v mladih letih, ko se je učil za mehanika, je razmišljal, da bi lahko pogon prestavil na zadnje kolo. Idejo je uresničil 50 let kasneje in izdelal kolo za vožnjo v ležečem položaju in pogonski mehanizem dvokoles, kar je leta 1996 tudi patentiral v Sloveniji in še v 178 državah. Uradna predstavitev je bila septembra 1996 na sejmu v Gornji Radgoni in mesec dni kasneje na Celjskem sejmu. Kolo je bilo predstavljeno tudi na sejmih in razstavah v tujini, in sicer leta 1997 v Kölnu, Nürnbergu, Londonu, Ženevi in Pittsburgu, naslednje leto pa še v Münchnu in Budimpešti. Na mednarodnih sejmih in razstavah inovacij je bilo kar štirikrat nagrajeno z zlato medaljo.
»Pri hitri vožnji krepite mišice celega telesa, hkrati pa za polovico zmanjšate zračni upor, s čimer povečate tudi potencialno hitrost. Glavna opora telesa, poleg sedala, so komolčni nasloni na krmilu; hkrati lahko počivate in si glede na vozišče zmasirate želodec. Vožnja s takšnim kolesom krepi hrbtenico, kar je še posebej pomembno pri mladih, saj pripomore k zmanjšanju bolečin v hrbtu v poznejših letih. Sedež je prilagojen diagonalnemu ležečemu položaju in nikomur ne bo povzročal bolečine. Kolo ima 288 prestav, ki jih je mogoče hitro in enostavno zmanjšati na 144 z odvitjem šestih matic«, je bilo zapisano v prospektu za kolo za vožnjo v ležečem položaju.