Velika Boršnikova nagrada v Kranj
Najboljša uprizoritev 28. Festivala Borštnikovo srečanje je Zaprta študija. »New Constructive Ethics«, ki je nastala v produkciji Prešernovega gledališča Kranj in pod režijskim vodstvom Nine Rajić Kranjac.
Maribor – Prešernovo gledališče iz Kranja je ta čas brez dvoma najboljše gledališče v državi. Po lanskoletni zmagi Lorencijevega Škofjeloškega pasijona je šla tudi letos velika nagrada v Kranj, tokrat uprizoritvi Zaprta študija. »New Constructive Ethics« v režiji Nine Rajić Kranjac. Na Gorenjsko še igralska nagrada Tamari Avguštin in nagrada nepogrešljivi Društva slovenskih gledaliških režiserjev in režiserk dolgoletnemu inspicientu Prešernovega gledališča Cirilu Robleku.
Nedeljski zaključni večer 58. Festivala Borštnikovo srečanje je bil za Prešernovo gledališče in gorenjsko gledališko ustvarjalnost magičen. Na naslov kranjskega gledališča so šle kar tri nagrade: za predstavo, igralska in za izjemen prispevek k delovanju gledališča.
V tekmovalnem programu si je mednarodna strokovna žirija, ki so jo sestavljali Matej Bogataj, Peter Petkovšek, Ajda Rooss, Senka Bulić in Johannes Nölting ogledala dvanajst predstav po izboru selektorice tekmovalnega programa Vilme Štritof. Za najboljšo predstavo je žirija razglasila uprizoritev Zaprta študija. »New Constructive Ethics«, ki je nastala v produkciji Prešernovega gledališča Kranj in pod režijskim vodstvom Nine Rajić Kranjac.
Tri nagrade na Gorenjsko
Kot je v obrazložitvi zapisala žirija, zmagovalna predstava raziskuje človeško objestnost ali hubris na ozadju klimatske katastrofe, različnih nivojev osebne odgovornosti in neustavljive želje po ljubezni in sprejetosti v umirajočem svetu. »Ustvarjalci obogatijo besedilo Ivana Viripajeva z vedno novimi konfrontacijami privatnega in družbenega ter z medsebojno grozečimi si biološkimi in moralnimi ambicijami. Odrsko izražanje najdejo v anarhičnih prizorih nemoči in arogance znanstvenega stremljenja, ki jih uprizoritev uspešno zlije v portret sodobne družbe.«
»Hvala Prešernovemu gledališču, ki je z velikim posluhom in entuziazmom, predvsem pa vero v idejo podprlo in omogočilo to predstavo. Hvala celotni ustvarjalni ekipi, ki me hrabri in bogati že dolga leta,« je ob nagradi povedala Nina Rajić Kranjac, ki je leta 2018 v Kranju že režirala zelo uspešno predstavo Naš razred. Da veliko nagrado dojema kot nagrado celotni ekipi in jo vidi kot plod neusahljivega kolektivnega dela, je še dodala, direktor gledališča Jure Novak pa je povedal: »Ponosen sem na ustvarjalno in umetniško ekipo predstave in na prav vse zaposlene Prešernovega gledališča Kranj. Brez takih ljudi ni takih dosežkov, hkrati pa smo prav v našem gledališču živ primer, kako pomembna je podpora lokalne skupnosti za razvoj vrhunske kulture in umetnosti.«
Eno od treh enakovrednih igralskih Borštnikovih nagrad je prejela Škofjeločanka Tamara Avguštin, in sicer za vloge brata Leona in drugih likov v predstavi Frančišek režiserja Jerneja Lorencija v produkciji Mestnega gledališča Ptuj in Rachel Donelan v predstavi Zaprta študija. »New Constructive Ethics« režiserke Nine Rajić Kranjac. »Kot biologinja Rachel Tamara Avguštin vzame nase razcep med suvereno zunanjo podobo znanstvene ambicije in notranjo čustveno negotovostjo etičnega konflikta, kot Frančiškov duhovni sopotnik pa išče mostove med mitom in zgodovinskim subjektom. V obeh upodobitvah vzpostavi intimen stik z občinstvom in nas učinkovito vodi po labirintnih povezavah med logosom in erosom,« je ob nagradi zapisala žirija.
Odlična igralka se je na odru zahvalila številnim ustvarjalcem gledališča, s katerimi je sodelovala v obeh predstavah. »Kakšen kup imen. Kakšen seznam ljudi za eno nagrado in kakšna sreča, da smo se srečali,« je dejala.
Eno od treh nagrad nepogrešljivi, ki jih podeljuje Društvo slovenskih gledaliških režiserjev in režiserk, je prejel Ciril Roblek, inspicient v Prešernovem gledališču, kjer predstave s svojim zanosom in visoko profesionalno držo vešče vodi med ustvarjalnim procesom. Zaradi svojega glasbenega in igralskega talenta pa pri procesih pogosto sodeluje tudi v drugih funkcijah. Med drugim se je zahvalil sodelavkam in sodelavcem ter vsem tistim, s katerimi mu je bilo vseh 27 let v čast, veselje in užitek sodelovati in ustvarjati gledališke predstave.
Izjemna ustvarjalnost
Borštnikovo nagrado za režijo je prejela Mojca Madon za predstavo 52 hertzov (SNG Nova Gorica), za izvirno dramsko besedilo je bila nagrajena Katarina Morano za predstavo Usedline (MGL), nagrado za scenografijo je prejel Branko Hojnik za predstavo Frančišek (MG Ptuj), žirija je nagradila oblikovanje svetlobe in videa v predstavi Kdo se boji Virginie Woolf? (Mini teater), nagrajena sta bila kolektiv Son:DA in Toni Soprano Meneglejte. Borštnikovo nagrado za celostno obdelavo uprizoritvenega gradiva prejme predstava Žene v testu v (SNG Drama Ljubljana) igralske nagrade pa še Mirjam Korbar za vlogo Mame v predstavi Usedline, Branko Šturbej za vlogo Georgea v predstavi Kdo se boji Virginie Woolf? in Janez Škof za vlogi Frančiška v istoimenski uprizoritvi in Robina v predstavi Otroci (SNG Drama Ljubljana). Borštnikovo nagrado za mlado igralko prejme Ivana Percan Kodarin za vlogi Deklice v predstavi 52 hertzov.
Posebno nagrado žirije je prejel kolektiv predstave En K te gleda (Kulturni zavod Godot in Zavod Vitkar), nagrada Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije za najboljšo uprizoritev v letu 2022 pa je šla predstavi Žene v testu.