Proizvodnjo avtomobilov ustavljata pomanjkanje polprevodnikov (čipov) in vojna v Ukrajini.

Ena največjih kriz v avtomobilizmu doslej

Med pandemijo so bile težave zaradi prekinitev in zamikov v dobavnih verigah, ko se ni dalo dobiti polprevodnikov in drugih potrebnih sestavnih delov. Izdelava je bila vsake toliko časa onemogočena, krčila se je proizvodnja, odpuščali so delavce in celo zapirali tovarne. Zgodila se je vojna v Ukrajini, proizvodnja vozil dodatno upada in stroški energentov skokovito naraščajo. Ob tem se je avtomobilska industrija znašla na prelomnici prehoda na digitalno in zeleno mobilnost.

Lansko leto je bilo za avtomobilske proizvajalce katastrofalno slabo, pandemija je prodajo novih avtomobilov oklestila kar za 27 odstotkov. Čeprav so proizvajalci letos še računali na nadaljevanje težav z dobavo polprevodnikov, je bil vsaj začetek leta bolj optimističen, vse do začetka vojne v Ukrajini. Vojna in gospodarska izolacija Rusije pušča pečat povsod, tudi v proizvodnji in prodaji avtomobilov, saj sta Ukrajina in Rusija pomembna igralca v proizvodnji in na trgu avtomobilov. Vojna hromi dobavne verige, ustavlja plačilni promet in stroje v tovarnah. Med najbolj izpostavljenimi evropskimi proizvajalci sta Renault (Rusija je za Renault drugi največji trg) in Škoda, med azijskimi pa Hyundai in Kia, ki imata v Rusiji kar 22,6-odstotni tržni delež. Ob enem sta Rusija in Ukrajina pomembni dobaviteljici surovin (plin, paladij, nikelj, jeklo …). Ukrajina je pomemben dobavitelj avtomobilskih kablov. Proizvajalci prilagajo in ustavljajo proizvodnjo že zaradi pomanjkanja polprevodnikov, zaradi vojne so pritiski še večji. Tudi v slovenskem Revozu v aprilu predvidevajo odpuščanja in samo enoizmensko delo.

Ob splošnem pomanjkanju polprevodnikov, ki mu tudi letos ni videti konca, bo vse to pomenilo povišanje cen avtomobilov in še daljše roke dobave. Če ste med tistimi, ki kupujete nov avto, potem ste že seznanjeni, da se novih trenutno ne da dobiti, oziroma boste nanj čakali pol leta ali več, in to skoraj pri vseh proizvajalcih.

Posledica pomanjkanja avtomobilov na trgu so tudi višje cene rabljenih avtomobilov, te so po ocenah prodajalcev v povprečju poskočile za 10–15 odstotkov Na AMZS-ju poudarjajo, da pomanjkanje avtomobilov prinaša tudi večja tveganja pri nakupu rabljenih avtomobilov, saj se proda vse, zato velja biti pri nakupu še bolj previden. Nobena skrivnost ni, da je na trgu veliko avtomobilov s prikritimi napakami in prevrtenimi kilometri. Vse to odvrača potrošnike tudi od pričakovanega odnosa do električnih vozil in jih sili, da odlašajo z nakupi in dlje zadržijo svoje trenutno vozilo.

Tehnološka kriza, ki ji ni videti konca

Lahko zapišemo, da gre za pravo tehnološko krizo, saj se v tem ni znašla samo avtomobilska industrija, enak problem je tudi pri drugi tehnološki opremi, od telefonov, računalnikov do kontrolnih naprav ipd. Pomanjkanje je posledica več faktorjev, med katerimi je na prvem mestu izjemna rast povpraševanja po tovrstnih izdelkih zaradi elektrifikacije avtomobilov in uvajanja tehnologije 5G, na drugi strani pa je vzrok tudi pandemija, ki je za nekaj časa ustavila proizvodnjo v največjih tovarnah v Južni Koreji in Tajvanu, povzročila zastoje dobavnih poti skozi Kitajsko ter premešala prioritete in povpraševanje na trgu. Avtomobilska industrija se je lani srečala z ogromnim upadom povpraševanja oziroma naročil, kar je pomenilo, da se je tudi industrija prilagodila izdelavi tovrstne, torej neavtomobilske opreme. Skoraj istočasno so nekaj ključnih proizvajalcev zadele naravne nesreče in politične napetosti. In ko se je avtomobilski trg začel malo popravljati, je s povpraševanjem pristal na repu nabavne verige. Vojna v Ukrajini je vse še bolj zapletla. Kdaj se bodo razmere stabilizirale, je nemogoče napovedati. V prvi vrsti bo to odvisno od zaustavitve vojne in delnega prestrukturiranja avtomobilske industrije, saj proizvajalci že iščejo alternativne variante dobave surovin in sestavnih delov. Če bi šlo samo za dobavo polprevodnikov, potem bi se po napovedih razmere v dobrem letu morale urediti, tako pa ...

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Avtomobilizem / torek, 5. julij 2011 / 07:00

Osvežilni učinek kozmetike

Test: Hyundai i30 1.4 CVVT Style

Objavljeno na isti dan


Prosti čas / ponedeljek, 6. oktober 2008 / 07:00

Menija ne bodo več spreminjali

»Treningi, kot je bil današnji, so koristni, saj prispevajo k večji uigranosti ekipe. Ko kuhamo za večje število gostov, se ponavadi pokažejo še zadnje pomanjkljivosti, zaradi katerih bi na tekmo...

Prosti čas / ponedeljek, 6. oktober 2008 / 07:00

V vsaki situaciji nekaj humorja

Tomaž Čop je pred osemnajstimi leti zaplul v radijske valove, ves ta čas pa je povezan s humorjem in oddajami, ki zabavajo poslušalce.

Kranj / ponedeljek, 6. oktober 2008 / 07:00

Propad štipendijske sheme?

Regionalna razvojna agencija Gorenjske bo, kot kaže, namesto 240 novih štipendij podelila zgolj 35, čeprav je denarja do leta 2015 dovolj.

GG Plus / ponedeljek, 6. oktober 2008 / 07:00

Znamenitih majolik bo odslej manj

Po 153 letih so kamniške majolike - enega najbolj prepoznavnih slovenskih spominkov s specifično ročno poslikavo, ki je ime Kamnika ponesel po vsem svetu - prenehali redno izdelovati.

GG Plus / ponedeljek, 6. oktober 2008 / 07:00

Cvetoči vrt, Monetov atelje

"Razen slikanja in vrtnarjenja nisem dober v ničemer," je nekoč rekel sloviti impresionistični slikar Claude Monet. Na podeželskem posestvu v vasi Giverny, kjer je ustvaril čudovit vrt, ki je postal n...