Proizvodnjo avtomobilov ustavljata pomanjkanje polprevodnikov (čipov) in vojna v Ukrajini.

Ena največjih kriz v avtomobilizmu doslej

Med pandemijo so bile težave zaradi prekinitev in zamikov v dobavnih verigah, ko se ni dalo dobiti polprevodnikov in drugih potrebnih sestavnih delov. Izdelava je bila vsake toliko časa onemogočena, krčila se je proizvodnja, odpuščali so delavce in celo zapirali tovarne. Zgodila se je vojna v Ukrajini, proizvodnja vozil dodatno upada in stroški energentov skokovito naraščajo. Ob tem se je avtomobilska industrija znašla na prelomnici prehoda na digitalno in zeleno mobilnost.

Lansko leto je bilo za avtomobilske proizvajalce katastrofalno slabo, pandemija je prodajo novih avtomobilov oklestila kar za 27 odstotkov. Čeprav so proizvajalci letos še računali na nadaljevanje težav z dobavo polprevodnikov, je bil vsaj začetek leta bolj optimističen, vse do začetka vojne v Ukrajini. Vojna in gospodarska izolacija Rusije pušča pečat povsod, tudi v proizvodnji in prodaji avtomobilov, saj sta Ukrajina in Rusija pomembna igralca v proizvodnji in na trgu avtomobilov. Vojna hromi dobavne verige, ustavlja plačilni promet in stroje v tovarnah. Med najbolj izpostavljenimi evropskimi proizvajalci sta Renault (Rusija je za Renault drugi največji trg) in Škoda, med azijskimi pa Hyundai in Kia, ki imata v Rusiji kar 22,6-odstotni tržni delež. Ob enem sta Rusija in Ukrajina pomembni dobaviteljici surovin (plin, paladij, nikelj, jeklo …). Ukrajina je pomemben dobavitelj avtomobilskih kablov. Proizvajalci prilagajo in ustavljajo proizvodnjo že zaradi pomanjkanja polprevodnikov, zaradi vojne so pritiski še večji. Tudi v slovenskem Revozu v aprilu predvidevajo odpuščanja in samo enoizmensko delo.

Ob splošnem pomanjkanju polprevodnikov, ki mu tudi letos ni videti konca, bo vse to pomenilo povišanje cen avtomobilov in še daljše roke dobave. Če ste med tistimi, ki kupujete nov avto, potem ste že seznanjeni, da se novih trenutno ne da dobiti, oziroma boste nanj čakali pol leta ali več, in to skoraj pri vseh proizvajalcih.

Posledica pomanjkanja avtomobilov na trgu so tudi višje cene rabljenih avtomobilov, te so po ocenah prodajalcev v povprečju poskočile za 10–15 odstotkov Na AMZS-ju poudarjajo, da pomanjkanje avtomobilov prinaša tudi večja tveganja pri nakupu rabljenih avtomobilov, saj se proda vse, zato velja biti pri nakupu še bolj previden. Nobena skrivnost ni, da je na trgu veliko avtomobilov s prikritimi napakami in prevrtenimi kilometri. Vse to odvrača potrošnike tudi od pričakovanega odnosa do električnih vozil in jih sili, da odlašajo z nakupi in dlje zadržijo svoje trenutno vozilo.

Tehnološka kriza, ki ji ni videti konca

Lahko zapišemo, da gre za pravo tehnološko krizo, saj se v tem ni znašla samo avtomobilska industrija, enak problem je tudi pri drugi tehnološki opremi, od telefonov, računalnikov do kontrolnih naprav ipd. Pomanjkanje je posledica več faktorjev, med katerimi je na prvem mestu izjemna rast povpraševanja po tovrstnih izdelkih zaradi elektrifikacije avtomobilov in uvajanja tehnologije 5G, na drugi strani pa je vzrok tudi pandemija, ki je za nekaj časa ustavila proizvodnjo v največjih tovarnah v Južni Koreji in Tajvanu, povzročila zastoje dobavnih poti skozi Kitajsko ter premešala prioritete in povpraševanje na trgu. Avtomobilska industrija se je lani srečala z ogromnim upadom povpraševanja oziroma naročil, kar je pomenilo, da se je tudi industrija prilagodila izdelavi tovrstne, torej neavtomobilske opreme. Skoraj istočasno so nekaj ključnih proizvajalcev zadele naravne nesreče in politične napetosti. In ko se je avtomobilski trg začel malo popravljati, je s povpraševanjem pristal na repu nabavne verige. Vojna v Ukrajini je vse še bolj zapletla. Kdaj se bodo razmere stabilizirale, je nemogoče napovedati. V prvi vrsti bo to odvisno od zaustavitve vojne in delnega prestrukturiranja avtomobilske industrije, saj proizvajalci že iščejo alternativne variante dobave surovin in sestavnih delov. Če bi šlo samo za dobavo polprevodnikov, potem bi se po napovedih razmere v dobrem letu morale urediti, tako pa ...

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Gospodarstvo / sreda, 4. julij 2007 / 07:00

Na GZS pripravili zgoščenko Navigator izvoza

Ljubljana - Člani Gospodarske zbornice Slovenije (GZS) bodo v prihodnjih dneh skupaj z mesečnikom GZS Glasom gospodarstva prejeli drugo zgoščenko v zbirki z naslovom Poslovna zbi...

Objavljeno na isti dan


Prosti čas / petek, 30. november 2007 / 07:00

Creinativa v avli Mestne občine Kranj

Bil je trenutek za druženje in spoznavanje kranjske kreativnosti.

Gospodarstvo / petek, 30. november 2007 / 07:00

Vlada v boj proti "tajkunom"

Vlada predlaga državnemu zboru spremembe zakona o prevzemih in zakona o bančništvu.

Gospodarstvo / petek, 30. november 2007 / 07:00

Vlog za gozdove ne sprejemajo več

Kranj - Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano je prejšnji petek v uradnem listu objavilo, da je javni razpis za ukrep Povečevanje gospodarske vrednosti gozdov zaključ...

Kranj / petek, 30. november 2007 / 07:00

Vsako soboto v mestu

V Kranju se gradijo nova stanovanja, odpirajo se nova nakupovalna središča, vse pa se še vedno vrti okrog - smeti.

Prosti čas / petek, 30. november 2007 / 07:00

Klavdijina nova (atomična) oblačila

Prvi na vasi je na TV Pika vsako nedeljo ob 20. uri vse bolj gledana oddaja. Združuje vesele ljudi, slovensko glasbo, domače in sproščeno vzdušje, humor in zabavo. Da naši glasbeniki venda...