Čustvena opora otrokom in mladim
TOM, telefon za otroke in mladostnike, je letos praznoval trideset let delovanja. Nastal je kot čustvena opora otrokom in mladim, ki se v procesu odraščanja srečujejo z različnimi vprašanji, dilemami in stiskami.
V času epidemije covida-19 so pri otrocih in mladostnikih v ospredje stopile stiske, povezane z duševnim zdravjem in odnosi v družini.
Kranj – TOM telefon je leta 1990 ustanovila Zveza prijateljev mladine Slovenije (ZPMS) na pobudo Komisije za otrokove pravice. Njegov slogan je Odgovor je pogovor, njegovo delovanje pa temelji na pomembni povezavi med svetovalci prostovoljci in mladostniki. Od ustanovitve do danes je zabeležil več kot osemsto tisoč stikov. Število klicev se je s 1200, kolikor so jih našteli prvo leto, povzpelo na več kot trideset tisoč letno. V Sloveniji trenutno deluje devet svetovalnih skupin, v katerih svetuje 138 prostovoljcev, od oktobra dalje pa ga vodi strokovna vodja Tjaša Bertoncelj iz Bistrice pri Tržiču. Svetujejo po telefonu pa tudi po elektronski pošti in v spletni klepetalnici. »Skozi svetovalni pogovor otroku ali mladostniku pomagamo, da dobi boljši pregled nad svojo situacijo, da začne črpati iz lastnih virov, se premakne iz položaja nemoči, pridobi določene informacije in po potrebi tudi konkretni načrt ukrepanja,« je pojasnila Maša Blaznik, strokovna sodelavka ZPMS, in nadaljevala: »Mladi imajo pogosto občutek, da morajo sami urejati lastne težave, težko se obrnejo po pomoč zaradi občutkov sramu in strahu pred reakcijo drugih. Zdi se jim, da nikomur ni mar zanje in da nič ne bo pomagalo. Ovira jih slabo poznavanje sistemov pomoči, pri navezovanju stikov s strokovnimi službami pa jih velikokrat skrbi tudi varovanje podatkov in možnost, da bi se informacije o njihovem stanju razširile.«
Nove tehnologije in nove pasti
Najpogostejše tematike, s katerimi se otroci in mladostniki obračajo na TOM, se z leti ne spreminjajo in so povezane z odraščanjem – ljubezen, telesni razvoj in spolnost, vrstniki, šola in šolski uspeh, odnosi s starši. V zadnjih letih opažajo trend naraščanja vprašanj na temo duševnega zdravja. »V življenju otrok in mladostnikov so sedaj vsakodnevno prisotne tudi pasti in z njimi povezane težave novih tehnologij, ki ob ustanovitvi TOM telefona še niso bile aktualne. To so 'seksting', izsiljevanje z intimnimi posnetki, 'grooming', vdori v profil, zasvojenost. Na nas se obračajo tudi z bolj splošnimi vsebinami, od tega, kakšni so učinkoviti načini učenja, vprašanja v zvezi z nadaljevanjem šolanja, aktivno preživljanje prostega časa,« je povedala sogovornica.
Epidemija prinesla nove stiske
S pojavom epidemije so tudi pri TOM telefonu opazili spremembo v vsebinah stikov. »Do tedaj najpogostejše teme so v času epidemije stopile v ozadje, v ospredje pa so stopile stiske, povezane z duševnim zdravjem in odnosi v družini, med katerimi so najpogostejše panični napadi, nespečnost, tesnoba, depresija, osamljenost, samopoškodovanje in samomorilne misli. O poslabšanju stanja so poročali tako otroci in mladostniki brez predhodnih težav na področju duševnega zdravja kot tisti, ki so se s tovrstnimi težavami že spopadali,« je poudarila Blaznikova in dodala, da se skupno število kontaktov med epidemijo ne povečuje, vendar se je povečalo število vsebinsko zahtevnih kontaktov. »Veliko otrok, ki se obrača na TOM telefon, prihaja iz družin, ki jim že pred epidemijo niso nudile najbolj primernega in varnega okolja, zato je povečano število ur, preživetih doma, bistveno poslabšalo stanje nekaterih otrok in mladostnikov. Pred pojavom novega koronavirusa so se morda lahko umaknili kam drugam, v času epidemije pa so v tem okolju 24 ur na dan,« je dejala. TOM telefon pri oblikovanju različnih oblik podpore za zmanjševanje stisk v času epidemiji covida-19 sodeluje tudi z NIJZ in pri vzpostavitvi ter nadgrajevanju Telefona za psihološko pomoč ob epidemiji.