Uporaba mobilnega telefona med vožnjo bo po novem kaznovana z 250 evri globe in tremi kazenskimi točkami. / Foto: Gorazd Kavčič

Desno tudi ob rdeči luči, višje kazni za telefoniranje

Kaj prinaša novela zakona o pravilih cestnega prometa? Zavijanje desno ob rdeči luči na semaforju, višje globe za uporabo telefona med vožnjo, vsaj 1,5 metra bočne razdalje ob prehitevanju kolesarja ...

Kranj – Predvidoma jeseni bo državni zbor potrjeval novelo zakona o pravilih cestnega prometa, ki so jo pripravili na ministrstvu za infrastrukturo, kjer poudarjajo, da je predlog zakona usklajen z občinami, Darsom in Avto-moto zvezo Slovenije, ki so tudi sodelovali pri njegovi pripravi. Pred časom smo že pisali o predlaganih spremembah na področju lahkih motornih vozil, kamor sodijo tudi vse bolj priljubljeni e-skiroji, katerih vozniki bodo morali biti stari najmanj štirinajst let, vožnja z njimi po pločniku pa bo prepovedana. Zdaj pa poglejmo še druge pomembne novosti.

Čeprav je alkohol eden ključnih dejavnikov za nastanek prometnih nesreč z najhujšimi posledicami, so na tem področju popravki zakona večinoma kozmetični. Po novem pa bodo lahko ob izpit tudi učitelji vožnje ali spremljevalci, če odklonijo preizkus alkoholiziranosti ali test na droge. Zaradi alkoholiziranosti bo z denarno kaznijo kaznovan tudi kandidat za voznika med usposabljanjem v vožnji motornega vozila in voznik motornega vozila, ki nima vozniškega dovoljenja, kazenske točke pa se tem voznikom ne bodo izrekale. Enako velja tudi za kolesarje in voznike lahkih motornih vozil. Novela pa tudi določa, da alkohola ne sme imeti v organizmu voznik, ki preizkuša avtomatizirana vozila oziroma sisteme za avtomatizirano vožnjo.

Za telefoniranje podvojili globo

Zaradi vse večje razširjenosti uporabe mobilnih telefonov v Sloveniji in premajhnega zavedanja o posledicah v prometnih nesrečah, ki ga predstavlja uporaba mobilnega telefona med vožnjo, je v noveli zakona o pravilih cestnega prometa predlagano zvišanje kazni za omenjen prekršek iz dozdajšnjih 120 evrov na 250 evrov in tri kazenske točke. Takšna bo kazen tudi za ostala početja, ki vozniku zmanjšujejo njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila, torej uživanje hrane, ličenje, branje knjig in časopisov, uporaba prenosnih računalnikov ... Za voznike, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesarji, lahka motorna vozila) pa se kazen zvišuje s 40 evrov na 120 evrov.

Zvišuje se tudi globa za neupoštevanje posebnih svetlobnih in zvočnih znakov. Za udeleženca v prometu je za kršitev predlagana globa v višini 160 evrov (zdaj 80 evrov), za voznika pa 300 evrov (zdaj 160). Za nedovoljeno priključitev vozilu s prednostjo, vozilu za spremstvo ali vozilu v spremstvu ali njihovo prehitevanje je predvidena globa tristo evrov (zdaj 80), za nameščanje naprav za dajanje posebnih svetlobnih in zvočnih znakov na vozila, na katerih teh naprav ni dovoljeno uporabljati, pa bo voznik po novem kaznovan s 160 evri.

Minimalna razdalja pri prehitevanju kolesarjev

Po novem bo v križišču dovoljeno zaviti desno ob rdeči luči na semaforju, seveda ob pogoju, da bo semaforju dodan ustrezen prometni znak, ki bo to dovoljeval, in da je smer prosta. S tem naj bi se zagotovila večja pretočnost prometa.

Novela med drugim določa tudi primerno bočno razdaljo pri prehitevanju kolesarjev ter voznikov lahkih motornih vozil in mopedov, ki znaša najmanj 1,5 metra. Zdaj primerna bočna razdalja ni predpisana, zato prihaja tudi do zelo tesnih prehitevanj na minimalni bočni razdalji, ki predstavljajo veliko nevarnost za kolesarje in voznike mopedov.

Znižuje se omejitev glede uporabe zadrževalnega sistema (otroškega sedeža) v avtih. Namesto meje 150 centimetrov višine bodo lahko po novem samo z varnostnim pasom za odrasle zavarovani vsi otroci, ki so večji od 140 centimetrov in tehtajo najmanj 36 kilogramov.

Uvaja se t. i. skupni prometni prostor, v katerem ni jasne delitve cestišča in pločnika. »Namesto označb, ki določajo, kje lahko pelje motorizirano vozilo, kje kolesar in kje lahko hodi pešec, imajo vsi prosto izbiro, kako se bodo gibali. Vodila so torej enakopravnost, svoboda in spoštovanje – ki vodijo do višje kakovosti življenja v urbanem okolju, večje varnosti in izboljšanja prometne kulture vseh udeležencev,« piše v predlogu novele. Največja dovoljena hitrost v območju skupnega prometnega prostora bo 20 km/h, lahko pa tudi 30 km/h, če bo tako določeno s prometnim znakom.

Z novelo želijo rešiti še problematiko izogibanja plačila za prekršek, ki je bil zaznan brez ustavljanja oziroma z avtomatskimi merilniki hitrosti. Pogosto se dogaja, da na posnetku kamere ni mogoče jasno določiti voznika, ki je storil prekršek. Ker je avtomatski prenos kazni na lastnika oziroma uporabnika vozila lahko sporen, se bo po novem lahko fizična oseba – lastnik vozila – kazni izognila, »če dokaže, da prekrška ni storila.« V primeru službenih vozil pa se bo lahko po novem pravna oseba ali samostojni podjetnik kaznoval zaradi »opustitve dolžnega nadzorstva« nad vozilom. Kazni se bo mogoče izogniti, če podjetje oz. pravna oseba prijavi voznika in dokaže, da »je v razmerju do te osebe izpolnila dolžno nadzorstvo«. Samostojni podjetnik pa mora dokazati, da prekrška ni storil sam, niti ga ni storila nobena od njegovih odgovornih oseb.

Nova pooblastila tudi redarjem

Novela tudi širi pooblastila mestnim redarjem, nadzornikom Darsa in uslužbencem Finančne uprave. Redarskim pooblastilom med drugim dodaja tudi nadzor nad razvrščanjem v križiščih in upoštevanjem prepovedi vožnje v (polno) križišče pri zeleni luči, redarji pa bodo lahko kontrolirali tudi novo kategorijo »lahkih motornih vozil«. Uslužbenci Finančne uprave bodo imeli v okviru finančnega nadzora pooblastila za samostojen nadzor vseh vozil v prometu (doslej v spremstvu policije), razen vozil s spremstvom, s prednostjo ali Slovenske vojske. Nadzorniki Darsa pa bodo predvidoma prejeli nova pooblastila za nadzor prometa v času zimskih razmer in nadzora tovornih vozil ter glede kršitev prometne signalizacije in svetlobnih znakov.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Škofja Loka / torek, 13. februar 2007 / 06:00

Talci še vedno opozarjajo

S slovesnostjo ob spomeniku petdesetih talcev so se spomnili najbolj črnega dneva v zgodovini Škofje Loke.

Objavljeno na isti dan


Gorenjska / ponedeljek, 5. september 2011 / 07:00

Anketa: Prvič v šolo

V četrtek je bil prvi šolski dan, za 18 tisoč prvošolčkov pa sploh prvo srečanje s šolo. Kako so doživeli prvi šolski dan, smo povprašali otroke v podružnični šoli v Dražgošah, kjer imajo letos v prve...

Šport / ponedeljek, 5. september 2011 / 07:00

Slovenija druga

S tekmo med Slovenijo in Črno goro se je v Kranju v nedeljo končal tridnevni vaterpolski turnir za kadetsko kategorijo.

Prosti čas / ponedeljek, 5. september 2011 / 07:00

Osvežil se je v bazenu

Kranjčan Tomo Kovačič, profesor športne vzgoje na Ekonomski gimnaziji Kranj in z dopolnjenim petdesetim letom tudi upokojen mednarodni košarkarski sodnik, je pred kratkim z okoli sto dvajs...

GG Plus / ponedeljek, 5. september 2011 / 07:00

V mestu in pod njim

Tale »mihovanja« sicer pišem na gorenjskem jugu, v t. i. ruralnem okolju. Zato naj zdaj, ko sem v Parizu, še enkrat izkoristim priložnost, da jih napišem v veleurbanem. Veliko se je spremenilo v...

GG Plus / ponedeljek, 5. september 2011 / 07:00

Zgodbe muzejskih predmetov: Od kdaj je šola obvezna?

Leta 1774, ko je v habsburški monarhiji vladala cesarica Marija Terezija, so izdali Splošno šolsko uredbo. Uvedla je obvezen pouk za otroke od šestega do dvanajstega leta. Na podeželju so bile šo...