Največja ulična razstava plakatov
Več kot dvesto plakatnih sporočil na temo novega koronavirusa kroži po družbenih omrežjih, nekatera so že na slovenskih ulicah, nekaj pa jih še čaka na izpostavitev v javnem prostoru. Gre pravzaprav za največjo ulično razstavo plakatov v Sloveniji.
TAM-TAM Inštitut je v okviru projekta Plaktivat nagovoril slovenske agencije, oblikovalke in oblikovalce, ilustratorke in ilustratorje, tekstopiske in tekstopisce, naj skozi plakat v času epidemije opozorijo na resnost problematike, ki nas je nenadoma doletela.
Plaktivat se je v preteklosti vedno odzival na družbeno problematiko. Skozi natečaje za oblikovanje mestnega plakata je opozoril na različne teme, kot so nasilje nad ženskami, kriza medijev, beg možganov ... Le da tokrat za klasičen Plaktivatov natečaj v sodelovanju z ustreznim partnerjem ni bilo časa, treba se je bilo odzvati hitro.
Ideja se je začela rojevati na spletu, dogajanje pa je spodbudil poziv #ostanidoma. Nastalo je 245 vizualnih sporočil, ki so vsa predstavljena v zbirki plakatov na njihovem uradnem profilu na Facebooku, nekatera med njimi pa že lahko vidimo na slovenskih ulicah. »Kljub nastali situaciji so ljudje še vedno hodili po nujnih opravkih – seveda ob upoštevanju navodil; ukrepi so se postopoma ukinjali, konec koncev pa je vloga mestnega plakata, da dokumentira neko aktualno dogajanje, hkrati pa bodo ta sporočila, vsaj nekatera, pomembna še kar nekaj časa,« pove Tamara Smolej iz TAM-TAM-a.
Tako je danes na slovenskih ulicah 150 plakatov na temo novega koronavirusa, v Kranju 22, zbirka pa se še dopolnjuje. Smolejeva pravi, da želijo, da nastane precej velika zbirka vseh plakatov, ki odražajo neko stanje, ki je bilo in na neki način še vedno je; da tako dobimo neko veliko, ulično razstavo. »Verjetno je to celo največja razstava plakatov na temo novega koronavirusa v Sloveniji, kar bo imelo nekoč zgodovinsko vlogo, tudi z vidika umetnosti.«
Najprej so se ustvarjalci znotraj teme največkrat lotevali poziva #ostanidoma, potem se je zgodba, ki jo pripoveduje plakat, glede na stanje v družbi spreminjala. Smolejeva nadaljuje: »Na začetku epidemije je bil strah bolj prisoten in zaradi splošnega poziva, naj ostanemo doma, je velika večina prvih plakatov dejansko vsebovala napis #ostanidoma. Maska, fotelj, kavč, ilustracija hiše, premikanje s kavča na kavč, ideje, kaj vse lahko počnemo doma, napisi, kot je ''Z ležanjem lahko rešiš svet'' ... – na začetku so prevladovale takšne rešitve. In da Kip svobode še stoji, Eifflov stolp bo tudi počakal. Bilo je precej kreativnosti na temo varnostne razdalje, umivanja rok, rokavic. Ko se je začela situacija umirjati in smo se prisotnosti koronavirusa že malo navadili, pa so nastajali plakati, kjer sta bila poudarjena še okoljevarstveni vidik in pomoč sočloveku. Avtorji so se precej ukvarjali tudi s prikazovanjem bližine, vendar ne fizične, temveč kako jo pretvoriti v virtualno. Pojavile so se kreativne rešitve, ki so prikazovale novi svet komuniciranja.«
Avtorji plakatov so bili prijetno presenečeni, ko so izvedeli, da bodo šla njihova dela s spleta na ulico. Nihče namreč ni pričakoval, da bo njegovo delo vidno na mestnem plakatu, na formatu 140 krat 200 centimetrov nekje na ulici. Pri izbiri, kateri plakat bo šel na ulice prej oziroma kasneje, v TAM-TAM-u niso uporabljali nekega določenega ključa. Želijo namreč, da so javnosti predstavljena vsa dela – in v določenem obdobju se bo to tudi zgodilo. Zagotovo pa bodo plakati na ogled do junija; predvidevajo celo, da nekateri verjetno še malce dlje.