Za jubilejni Teden drame
Petdeseti Teden slovenske drame prinaša dvanajst uprizoritev po izboru selektorja Marka Sosiča. Odprla ga bo predstava Prešernovega gledališča Škofjeloški pasijon patra Romualda v režiji Jerneja Lorencija.
Kranj – Do letošnjega, petdesetega Tedna slovenske drame je še dobra dva meseca, v Prešernovem gledališču pa so že sredi priprav na jubilejno izvedbo osrednjega festivala uprizoritev, nastalih po slovenskih dramskih besedilih. Že po tradiciji zadnjih let na novinarski konferenci najprej predstavijo aktualne novosti, okvirni festivalski program, selektor pa pojasni svoj izbor predstav, ki si jih bomo ogledali med 27. marcem in 5. aprilom.
Letošnji Teden se bo začel z odprtjem pregledne razstave o zgodovini festivala, ki jo v Gradu Khislstein ob jubileju pripravljajo v sodelovanju z Gorenjskim muzejem, Slovenskim gledališkim inštitutom ter Radiem Slovenija, po podelitvi stanovskih nagrad Združenja dramskih umetnikov Slovenije pa bo festival odprla domača premiera Škofjeloški pasijon patra Romualda v režiji Jerneja Lorencija.
Visoka estetska raven
Kot je najprej pojasnila direktorica gledališča Mirjam Drnovšček, so letos ukinili posebni mednarodni program, zato pa je selektor prvič izbiral tudi med uprizoritvami slovenskih besedil v tujini. Letošnji selektor pisatelj in režiser Marko Sosič si je ogledal 48 predstav, od tega v živo 43, pet pa na videoposnetku, med slednjimi tudi tri predstave iz tujine. »Osnovni kriterij je bila vsebinska in estetska celovitost ter slojevitost izvedbe posameznih predstav, ne nazadnje pa tudi vse tisto, s čimer se je posamezna predstava dotaknila moje estetske, družbene, socialne in civilne zavesti,« je med drugim povedal selektor in dodal, da so predstave, ki jih je uvrstil v tekmovalni in spremljevalni program, tako s tematskega kot tudi z estetskega vidika precej različne, a jih vendarle povezujejo teme, ki se dotikajo temeljnih vprašanj človekovega bivanja. »Od preizpraševanja krivde do odgovornosti oziroma neodgovornosti posameznika do sočloveka in družbe; odgovornost družbe do posameznika, razpad družine kot prispodoba razpada samega naroda, nesmisel izdajstev in maščevanj, veliko je vprašanj, ki se odpirajo na temo ljubezni in erosa, ženskega vprašanja pa tudi na temo neizrekljive samote in samotnosti, iskanja lastnega obraza, človekovega cinizma ter mnogoterih eksistenčnih in eksistencialnih vprašanj, ki jih človeku postavlja sodobni družbeni ustroj, ki mu prepogosto izničuje dostojanstvo in pred katerim je človek skoraj vselej nemočen.«
V tekmovalni program je izbral sedem predstav: Simona Semenič: to jabolko, zlato, režija Primož Ekart (Zavod Imaginarni, koproducenti Cankarjev dom, SNG Drama Ljubljana in Mestno gledališče ljubljansko), Neda R. Bric: Dr. Prešeren, režija Neda R. Bric (Prešernovo gledališče Kranj), Dane Zajc: Grmače, režija Nina Rajić Kranjac (Drama SNG Maribor, koprodukcija s Konservatorijem za glasbo in balet Maribor), Avtorski projekt Pogovori o ljubezni, režija Jernej Lorenci (SNG Drama Ljubljana, Kraljevo gledališče Zetski dom na Cetinju, Črna gora), Slavoj Žižek: Antigona, režija Angela Richter (Hrvaško narodno gledališče v Zagrebu, Hrvaška), Andrej Rozman - Roza: Baal, režija Vito Taufer (Slovensko mladinsko gledališče) in Katarina Morano, Žiga Divjak: Sedem dni, režija Žiga Divjak (Mestno gledališče ljubljansko).
V spremljevalni program pa so izbrane predstave: Nejc Gazvoda: Mostovi in bogovi, režija Aleksandar Popovski (Drama SNG Maribor), Varja Hrvatin: Vse se je začelo z golažem iz zajčkov, režija Eva Kokalj (Produkcija: Društvo KUD Krik, koprodukcija: JSKD v sodelovanju z Novo pošto), po motivih Marka Breclja in Marka Mlačnika: Biokomizem: izreka, režija Dragan Živadinov (Zavod Delak), Iztok Mlakar: Tutošomato, režija Vito Taufer (SNG Nova Gorica, Gledališče Koper) in Vinko Möderndorfer: Lep dan za umret, režija Mikhail Zayets (Dramsko gledališče iz Novorusiska, Rusija).
Simpozij o gledališču Rudija Šeliga
Teden tudi letos prinaša bogat dodatni program. Kot je povedala dramaturginja in vodja umetniškega oddelka Prešernovega gledališča Marinka Poštrak, bo letošnjo rezidenčno delavnico dramskega pisanja, v katero bodo vključeni štirje mladi dramatiki in dramatičarke, vodila v Londonu delujoča hrvaška dramatičarka Tena Štivičić. V sodelovanju s Fundacijo Rudi Šeligo pripravljajo še Simpozij o magičnem gledališču Rudija Šeliga, ki se ga bodo udeležili priznani slovenski gledališki ustvarjalci, teoretiki in teatrologi: Janez Pipan, dr. Svetlana Slapšak, Eva Kraševec, Andraž Gombač, dr. Ignacija J. Fridl, Dorian Šilec Petek, dr. Tomaž Toporišič, dr. Anja Bajda Gorela ter Vilma Štritof.
Prešernovo gledališče je tudi spodbujevalec promocije slovenske dramatike doma in v tujini. Na podlagi njihovih prizadevanj za večjo prepoznavnost slovenske dramatike jim je uspelo pridobiti sredstva Ustvarjalna Evropa (Creative Europe), s pomočjo katerih bodo v angleščino prevedli sedem dramskih del Ivana Cankarja, na letošnjem festivalu pa bodo organizirali tudi mednarodni simpozij na temo promocije dramatike znotraj in zunaj nacionalnih meja.
Novost so tudi nove nagrade, saj se bosta dosedanjim pridružili še nagradi za najboljšo igralko in igralca ter posebna nagrada po presoji žirije.