Misliti Cankarja
»Zapletenost erotike v Cankarjevih delih se da seveda razlagati z biografskimi, psihološkimi, osebnostnimi posebnostmi, s šibko telesnostjo, nevrotičnostjo, boleznijo ali organsko napako, morda celo s spolno ambivalentnostjo v zgodnjih letih, na katero je namigoval Vladimir Bartol po pripovedovanjih nekdanje 'gospe Judit', kot jih je povzel v svoje dnevniške zapiske. Vendar vse to ne more razložiti preprostega dejstva, da je šele Cankar razklenil naivno predstavo o erotiki kot območju človekove najvišje, a priori posrečene izpolnitve, prav zato pa vredne vsakršne socialne in moralne intronizacije. Cankar je odločno omajal liberalni kult spolnosti s tem, da je v svoji literaturi segel do skrajnih meja spolnega izkustva na primer z drznimi, za svoj čas in še pozneje nezaslišanimi opisi pubertetne erotike, s podobami lezbične spolnosti v Hiši Marije Pomočnice ali pa do kraja prignane odpovedi erotični čutnosti v Milanu in Mileni – delu, ki pomeni najbrž pisateljevo dokončno odpoved spolnosti kot taki. Zaradi takšnih vpogledov v problematičnost erosa Cankar že za življenja, pa tudi po smrti, ni bil deležen naklonjenosti tistih, ki so vztrajali pri kultu spolnosti, podedovanem iz razsvetljenskega senzualizma, prilagojenega liberalizmu 19. stoletja; kritiki so odkrivali v Cankarjevem odnosu do spolnosti 'nezdravo' življenjsko načelo, če ne še kaj hujšega. Dejansko je Cankar tudi v tej smeri utrl slovenski kulturi pot v območje, ki se odpira onstran idiličnega, naivnega svobodomiselstva in ki lahko velja za moderno v današnjem pomenu besede.« (Str. 176–177)
Gornji odlomek je iz enega od desetih esejev v tej knjigi: Cankarjeva razmerja do krščanstva, revolucije, spolnosti. Cankar je bil že pred več kot sto leti dovzeten za t. i. LGBTQ-jevske spolne opredelitve, ki so v njegovem času veljale za sprevržene. Janko Kos v teh esejih, napisanih v letih od 1968 do 2018, posodobi še marsikateri drugi pogled na Cankarja in njegova dela. Jermanovega upora v Hlapcih ne razlage več v levičarskem in socialnem kontekstu; njegova uporna drža izhaja iz njegovega nekonformizma, h kateremu ga zavezuje njegov položaj neodvisnega intelektualca. Kos na novo razloži tudi Cankarjev odnos do krščanstva; v nasprotju s tistimi, ki vidijo v Cankarju le upor proti institucionalni veri oz. Cerkvi, opozori, da je pisatelj leta 1909, ko je bil gost nadškofa Stadlerja v Sarajevu, šel k spovedi in prejel obhajilo. V Podobah iz sanj (1917) pa je razvil svojo izvirno različico krčanske mistike … Skratka: Kos misli Cankarja drugače.



Zgornja Gorenjska
Kranjska Gora
Jesenice
Žirovnica
Radovljica
Bled
Gorje
Bohinj
Osrednja Gorenjska
Tržič
Naklo
Kranj
Preddvor
Jezersko
Šenčur
Cerklje na Gorenjskem
Južna Gorenjska
Železniki
Žiri
Gorenja vas-Poljane
Škofja Loka
Medvode
Vodice
Vzhodna Gorenjska
Komenda
Kamnik
Mengeš
Trzin
Domžale
Moravče
Lukovica
Karavanke

