Prodajata kameljo hrano
Mlado podjetje Protocamel, katerega soustanoviteljica je v Kranju živeča Brežičanka Tjaša Ban, je s prehranskimi dodatki za dirkalne kamele prodrlo na arabski trg. V Omanu so podpisali polmilijonsko pogodbo in so pred zagonom proizvodnje, ki bo, kot kaže, morala potekati v eni od naših sosednjih držav.
Nasmešek, nato začudenje in potem še plaz vprašanj. To je bil sprva najbolj pogost odziv ljudi ob novici, da s kolegico razvijata prehranske dodatke za dirkalne kamele, se spominja Tjaša Ban, mlada inovativna podjetnica iz Brežic, ki zadnje pol leta živi v Kranju, kamor jo je pripeljala ljubezen. A danes 24-letna Tjaša in dve leti mlajša Patricija Kragelj iz okolice Novega mesta sta od začetka verjeli v svojo idejo, po dveh letih in pol razvoja pa sta pred tednom dni v Omanu sklenili pomemben posel za oskrbovanje rejcev dirkalnih kamel z visokokakovostnimi prehranskimi dodatki, kar naj bi jima v letu dni prineslo približno pol milijona evrov.
Protocamel najboljši mladinski start-up
»Zdaj s poslom šele začenjamo in se osredotočamo na to, kaj še narediti, da bo to zares prava zgodba o uspehu. Trenutno je za nas največji uspeh to, da nam je uspelo z veliko truda prodreti na zelo nišni, zaprt in specifičen trg,« je dejala Tjaša, skupaj s Patricijo soustanoviteljica podjetja Protocamel, ki se mu je pred nekaj meseci kot finančni direktor pridružil še Matic Jug iz Litije. Letos ustanovljeno podjetje je bilo najboljši mladinski start-up za leto 2018. Mladi podjetnici sta se po pomoč obrnili tudi na podjetniški peskovnik Ustvarjalnik, kjer jima je z nasveti pomagal Matija Goljar, ki ga poznano tudi kot voditelja televizijske oddaje Štartaj Slovenija.
Sladkor vodi v zakisanost
Dekleti sta se spoznali med študijem v Kopru. Tjaša je po izobrazbi socialna pedagoginja, Patricija zaključuje menedžment. Družila ju je tudi rekreacija, veliko sta tekli in prav od tu delno izvira njuna podjetniška ideja. »Ko sva gledali kamelje dirke, naprej v dokumentarcih na televiziji in kasneje v živo, sva ugotovili, da kamel ne hranijo pravilno. Prehrana pred tekmami precej temelji na sladkorju, hranijo jih z medom in datlji, da dosegajo visoko energijsko vrednost, a imajo kamele zaradi tega veliko težav z acidozo oz. zakisanostjo želodca,« je razložila Tjaša.
Ker so kamelje dirke precej zaprta športna panoga in podatkov na spletu ni, sta se ponje večkrat odpravili na Arabski polotok. Bili sta v Omanu, Maroku in Dubaju, kjer sta obiskali kamelje farme, se spoznali z rejci in trenerji kamel, veterinarji, udeležili sta se sejmov. »Raziskovanje trga je bil dolg proces. Do spoznanj o ustrezni prehrani kamel nama je pomagala različna literatura, sva se pa tudi povezali z veterinarjem in nutricionistom, ki je imel tudi izkušnje s tekmovalnimi konji. Naš produkt vsebuje olja za energijo, vitamine, minerale pa tudi lucerno oz. deteljo, da je dovolj vsebnosti proteinov in ogljikovih hidratov … Tako ne prihaja do zakisanosti, naša hrana uravnava zdravo prebavo in celoten metabolični sistem, pripomore k hormonskemu ravnovesju,« je pojasnila Tjaša. V razvoj ideje in zagon podjetja so doslej vložili 15–20 tisoč evrov.
Podpis zaznamovala arabska gostoljubnost
Prototip sta predstavili letos na agroživilskem sejmu v Dubaju, največjem na Bližnjem vzhodu. »Tam sva testirali trg in zanimanje je bilo ogromno. Obenem sva tudi ugotovili, da bo najboljše, da dobimo zastopnika, da se bo to obneslo bolje kot direktna prodaja,« se spominja Tjaša. Dva meseca kasneje sta šli na sejem v Oman izbrat distributerja, s katerim sta nato minuli petek podpisali pogodbo. Podpis je spremljajo posebno druženje, značilno za arabski svet. »Povabili so nas k družini poslovnega partnerja, kjer sva spoznali tudi druge, ki bodo še pomagali vzpostaviti prodajno verigo. Seveda so nas pogostili, nam predstavili običaje pri hrani, pili smo kavo, se pogovarjali. In potem je prišel trenutek, ko smo se začeli pogovarjati o pogodbi, sicer je bilo skoraj vse, razen zadnjih malenkosti, že prej dogovorjeno. Po podpisu smo pojedli sladoledno torto in spili kavo,« nam je zaupala Tjaša.
Prišli tudi v kraljevi hlev
Nekaj prednaročil že imajo. Njihovi prvi izdelki bodo šli v Oman, Katar in Združene arabske emirate, v nadaljevanju si želijo prodreti še v Saudsko Arabijo, Bahrajn in Kuvajt. Med prvimi jih bodo preizkusili tudi v kraljevem kameljem korpusu omanskega sultana Qaboosa. Mladi podjetnici sta na to sodelovanje zelo ponosni, tudi zato, ker jima je uspelo obiskati kraljevi hlev, kar je bilo po besedah Tjaše vse prej kot enostavno: »Celo najinemu partnerju v Omanu se ni uspelo dogovoriti za sestanek. Vzpostavili sva zelo dobre vezi z ministrstvom za agrokulturo in ministrstvom notranje zadeve v Omanu, kjer sva predstavili hrano. V stiku smo ostali tudi kasneje in z njihovo pomočjo nama je uspelo priti do obiska kraljevega hleva. Naša hrana za kamele jim je bila všeč in jo bodo preizkusili. Dogovorjeni smo tudi za sponzorstva nekaterih boljših kamel iz drugih hlevov.«
Zmagovalne kamele vredne tri milijone evrov
Na Arabskem polotoku je več milijonov kamel, od tega 200–300 tisoč dirkalnih. Za dirke je med domačini ogromno zanimanja. Na njih se obračajo vrtoglavi zneski. »Veliko je sponzoriranja s strani šejkov, nagradni skladi so več milijonov evrov, cene zmagovalnih kamel pa dosegajo tri milijone evrov.«
Na trgu bodo za zdaj ponudili tri izdelke. »Dva sta namenjena dirkalnim, eden pa običajnim vzrejnim kamelam. Kasneje nameravamo razvoj razširiti še na posebne izdelke za mlekarice ter za kamele, ki jih redijo za meso in razplod,« je napovedala Tjaša in dodala, da bi to sčasoma lahko pomenilo lastno proizvodnjo. Za zdaj kaže, da bo ta potekala v eni od naših sosednjih držav. »Dogovarjali smo se sicer z enim od slovenskih podjetij, a je prišlo do težav na področju lastništva recepture. Je pa tudi res, da je naša hrana specifična in vsaka mešalnica nima strojev in kapacitet za proizvodnjo.« Na začetku bodo proizvajali 18–23 ton hrane na mesec.