Dan učiteljev
Peti oktober je mednarodni dan učiteljev. Umeščen je tudi v Unescov seznam pomembnih datumov. Nekatere šole imajo prost dan, drugod organizirajo izobraževanje, pri nas smo izvedli mednarodni festival, posvečen učiteljem. 174 učiteljev iz desetih držav je predstavilo svoje primere dobre prakse. Prišli so iz vse Slovenije, iz osnovnih in srednjih šol. Več misli se je oblikovalo ob koncu – upajmo si več in drugače. Bodimo avtonomni in prepričani v svoje početje, ohranimo strast do svoje stroke – predmeta, ki ga poučujemo, in srčnost do otrok. Šola naj bo varen prostor za tujce, prišleke, tiste, ki nimajo toliko materialnega, za tiste, ki komaj zmorejo snov, in tiste, ki želijo in zahtevajo več znanja. Vse to naj bi koordiniral učitelj. Prav to in še več. Mlajši kolegi so bolj ambiciozni in željni novih dosežkov, dokazovanj, tekmovanj. Starejša učiteljica pa pravi, z leti sem vedno bolj dovzetna za ranljive skupine otrok, priseljence, tiste, ki ne zmorejo. Vprašam jo, prinesejo to leta, izkušnje in modrost? Morda ali pa preprosto srčnost. Z leti in izkušnjami je človek tudi sam doživel sprejetost tam, kjer je ni pričakoval, razumevanje, ko ga nihče ni zmogel, naklonjenost, ko so mu vsi drugi kazali hrbet, in to lahko vrača. Otroci so vendar otroci, mladostniki in najstniki želijo biti razumljeni, slišani, dogaja se jim veliko, česar ne znajo razložiti, in hvaležni so, če jim posvetimo čas. Lahko so bogati ali revni, bolj ali manj sposobni. Šola je prostor, kjer lahko dobijo priložnost, da se izkažejo, ugotovijo, v čem so dobri, kaj je njihova prednost in kaj bi lahko izboljšali. V nekaterih predvidevanjih poklicev prihodnosti pravijo, da srednješolskega učitelja ne bo več, to bo opravil računalnik. Predvideli so tudi, da knjig ne bo več, in zvezkov, da bo vse to elektronsko. Kredo in tablo so ponekod nadomestile elektronske naprave in peresa. Tako kot so jih pospešeno kupovali, jih že pospešeno ukinjajo in mečejo stran. Pomembna vzgoja je interakcija z drugimi, vzpostavljanje odnosov. Pisanje s pisalom v možganih vzpostavi sinapse, ki se med seboj povezujejo in množijo. Pri elektronskih napravah se manj. Kaj je lepšega kot učiti se na primer o gozdu v naravi, in ne preko elektronike, in v naravi se lahko učimo tudi drugih predmetov. Torej šola še vedno stoji in pade z učitelji, tako kot vsaka druga organizacija. Starši naj skrbijo za odnose doma in naj najprej uredijo sebe, potem bodo zlahka zaupali učiteljem in šoli. Udeleženka je ob koncu konference rekla, mislila sem, da bom zelo utrujena, pa sem polna energije. Dobila sem nove ideje, začutila sem šolo z vsemi čutili. Počutim se kot doma. No, če se kjerkoli počutimo kot doma, potem zagotovo ni težko delati in imamo občutek, da gremo iz enega doma v drugi dom. In tako počutje bodo učitelji sevali na učence ali dijake in obratno. Učenje je vedno vzajemen proces.