Na črno čistila tudi inšpekciji
Čistilni servisi, ki izvajajo čiščenja tudi za državo in občine, pogosto grobo kršijo delovno zakonodajo. Čistilni servis, ki je pomagal pri čiščenju občinske stavbe v Kranju, si je npr. drznil na čiščenje prostorov kranjskega inšpektorata za delo poslati čistilko, ki so ji plačevali na roko.
Kranj – Minuli teden so v Svetovalnici za migrante predstavili, kako v čistilnih servisih, ki na veliko služijo s čiščenjem prostorov državnih institucij in občin, sistematično izkoriščajo delavke. Med drugim so izpostavili primer čistilke, slovenske državljanske makedonskega rodu, ki ji je delodajalec Beki Plus prve tri mesece v 2014 za čiščenje prostorov Mestne občine Kranj (MOK), upravne enote in drugih državnih organov na Slovenskem trgu 1 v Kranju plačeval na roke in v precej nižjih zneskih od minimalne plače. V čistilnem servisu ji niso izplačevali prispevkov, ne vračila za prehrano in prevoz na delo ter letnega regresa. Za nameček je izkoriščana čistilka pospravljala celo prostore kranjske območne enote inšpektorata za delo, kjer so za delo na črno izvedeli naključno, med pogovorom zaposlene s čistilko. Podjetje Beki Plus, ki je sicer od novembra lani v stečaju, je bilo leta 2014 eden od podizvajalcev podjetja Manicom, ki je v zadnjih trinajstih letih od države in lokalnih skupnosti za čiščenje prostorov zaslužilo že več kot 20 milijonov evrov, po drugi strani pa finančni upravi dolguje kar 621 tisoč evrov.
Petletna pogodba
Iz MOK so nam sporočili, da so z Manicomom petletno pogodbo za čiščenje občinske stavbe na Slovenskem trgu 1 v Kranju sklenili 27. julija 2012. Na javnem razpisu so ga v skladu z zakonodajo izbrali kot najcenejšega ponudnika. Pred podpisom pogodbe so preverili tudi poslovno in finančno zmožnost izbranega čistilnega servisa, ki je bila pred štirimi leti ustrezna, zatrjujejo v MOK. Za storitev je MOK sprva plačeval 6840 evrov (z DDV) na mesec, kasneje so vrednost pogodbe zaradi zmanjšanega obsega čiščenja pisarn upravne enote znižali na slabih 6433 evrov (z DDV) mesečno, pri čemer so v ceni že upoštevani vsi stroški čistilnega servisa, tudi stroški nabave materiala.
V skladu s pogodbo je Maricon čiščenje sprva vsakodnevno izvajal s petimi usposobljenimi delavkami s polnim delovnim časom, s katerimi je moral skleniti tudi ustrezno pogodbo o zaposlitvi, njihov poimenski seznam pa je moral čistilni servis dostaviti MOK-u. Po znižanju obsega čiščenja v letu 2013 sedaj čiščenje izvajajo še s štirimi delavkami. »Na našem objektu trenutno opravljajo dela tri za nedoločen čas zaposlene čistilke, ena za določen čas. Občasna nadomeščanja je Manicom organiziral sam, menda tudi preko agencij za posredovanje dela, vendar o tem uradno MO Kranj ni obveščena. Delavke Manicoma pravijo, da plačo dobivajo redno, ne vemo pa, kako je s posredno zaposlenimi, kadar ti nadomeščajo odsotne delavke,« je na naše poizvedovanje odgovorila Mendi Kokot iz službe za stike z javnostjo in protokol v kabinetu župana. Kot je dodala, je MOK pri zamujanju s plačili za pogodbeno zaposleno samostojno podjetnico, ki je nadomeščala odsotne, Manicom opozoril na dolžnost plačila izvajalki. »Če nas je s tem seznanila, je račune dobila plačane postopoma z večmesečno zamudo,« je pojasnila Kokotova.
Rešitev v zaposlovanju
Storitev čiščenja poslovnih prostorov v kranjski občinski stavbi opravlja zunanji izvajalec že od 90-ih let prejšnjega stoletja in odtlej teh storitev ne opravljajo več delavci, zaposleni na MOK, smo še izvedeli. Goran Lukić iz Svetovalnice za migrante sicer poudarja, da država in občine prav z najemanjem zunanjih izvajalcev za čiščenje, varovanje in podobne storitve omogočajo izkoriščanje delavcev v najetih izvajalskih podjetjih, še posebej ker je glavni kriterij pri izbiri izvajalca preko javnih naročil najnižja ponujena cena. Po njegovem bi takšne nepoštene poslovne prakse najlažje preprečili s tem, da bi državne institucije in občine ponovno same zaposlile čistilke in jim tako vrnile socialno varnost.