Marilyn ni sama
V Galeriji Stolpa Škrlovec je v torek prvo samostojno razstavo likovnih del v domačem mestu odprla akademska slikarka najmlajše generacije Kaja Urh. Naslovila jo je z Layers.
Kranj – Layers ali layers? Gre v naslovu razstave iskati Layerjevo hišo, v sklopu katere deluje galerija, ali gre za plasti? »Oboje,« odgovori Kaja Urh. »Layers so sloji na mojih slikah, res pa je, da moj način slikanja, moja tehnika sodi tudi v sklop letošnje razstavne sezone v Layerjevi hiši oziroma galeriji v stolpu.« Za razstavo je izbrala tako dela manjšega kot večjega formata, s tem da je kar nekaj njenih doslej že prepoznavnih del s skupinskih razstav pustila doma. Tokratno razstavo je predvsem tematsko zasnovala drugače. »Tokrat sem namesto družbeno kritičnih in angažiranih v ospredje postavila estetske vidike. Temu je zavezana tudi motivika na razstavljenih slikah in tudi format, ki je primeren za stanovanjske stene.«
Slikarka svoj likovni izraz gradi v odnosu med tradicionalnim slikarstvom in sodobnimi digitalnimi mediji. Motiv je realističen, vzet z medmrežja, a hkrati na novo ovrednoten na Kajini sliki. Ali kot je k razstavi povedala Zala Vidali: »V svoji umetniški praksi se Kaja Urh posveča možnostim, ki jih nudijo množični mediji, sodobna komunikacijska sredstva in nasičenost informacij. Njene slike prikazujejo vizualni ples podob, ki jih umetnica montira, manipulira, rekonceptualizira in jim podarja nov pomen ter si jih s tem prilašča. Nekoč pozabljene spletne podobe, vzete s 'spletnega smetišča', ki jih spaja in zliva, postanejo njene.«
V Stolpu Škrlovec, ki je tudi sam tako na neki način nova podoba nekdanjega stolpa in je pred leti zaživel v novi funkciji, si lahko ogledamo običajne motive iz polpreteklih časov, fante na ulici, ženske na plaži, prometno gnečo velemesta, ki po slikarkinem posegu dobivajo novo funkcijo, saj nas popeljejo v neko preteklo realnost. »Predvsem sem se osredotočila na dejstvo, da so nam te ob prvem vtisu oddaljene podobe v bistvu zelo blizu. Včasih celo bliže od naše dejanske resnične realnosti – in to zato, ker smo tako močno prepojeni z množičnimi mediji, z računalniki, svetovnim spletom, pametnimi telefoni, da včasih pozabimo na to realnost, ki jo živimo,« pojasnjuje Urhova in ob zanimanju podpisanega za nekoliko obogateno znamenito fotografijo Marilyn Monroe iz filma Sedem let skomin, ko ji pihanje z zračnika dviguje krilo, odgovarja: »na sliko sem dodala še dve punčki. To so ideje, prebliski trenutka, nekakšne hudomušnosti, ki pridejo iz brskanja po spletu. Včasih tako dobim kakšno super asociacijo in če jo lahko povežem z motivom, nastane nekaj takega, kar vidite na sliki z Marilyn.«
Mar motive po spletu zbira naključno ali ima najljubše shranjene in vselej pri roki? »Motive imam na voljo v izbranih mapah na računalniku. Motivi se nekako gibljejo v krogu od množičnega digitalnega do polja enkratnega in slikarskega. S tem pristopom želim posameznemu delu vcepiti nazaj tisto auro, ki so jo imela originalna dela nekoč. Mislim na tisto originalnost, ki je ocenjena na podlagi slike, ko jo postaviš v realni čas in prostor.« Tu lahko govorimo tudi o umetničini avtorski govorici. Njej Kaja Urh ostaja zvesta tudi v prihodnje. Aktualno prihodnost si lahko ogledate v Galeriji Stolp Škrlovec do 5. aprila. Toplo priporočamo.