
Slovenska dramatika je spet doma
V Kranju poteka 45. teden slovenske drame, festival, katerega osnovni delec je izvirna slovenska dramatika. Na njem predstavljajo najboljše iz domače gledališke produkcije preteklega leta, v goste pa prihajajo tudi uprizoritve slovenskih besedil na tujem. Zaradi vztrajnega dela pri promociji v svetu lahko vsako leto s ponosom rečemo, da se slovenska dramatika spet vrača domov. V Kranj.
Festivalski osnovni delec je izvirno slovensko dramsko besedilo, bodisi šele v zapisani obliki, kakršen se pojavlja na natečaju za nagrado Slavka Gruma, bodisi v gledališki izvedbi, naj bo domači ali tuji. Teden slovenske drame je tako fisija in hkrati fuzija slovenske besede.
Snovanja so tokrat poudarjeno aktualna. Na osmih straneh vam namreč ponujamo ''predigro'' v najbolj dramatičnih deset dni v Kranju. Pripravljamo vas na dneve, ko bo mestu vladala drama, ki pa jo bomo vsi preživeli in iz nje ne bo izšla nikakršna materialna škoda. Samo drama bo, tako zelo slovenska drama. S slovesnim odprtjem se bo v petek zvečer začel 45. teden slovenske drame, za Borštnikovim srečanjem po rangu drugi in po stažu le pet let mlajši gledališki festival v državi. Festivalski osnovni delec je izvirno slovensko dramsko besedilo, bodisi šele v zapisani obliki, kakršen se pojavlja na natečaju za nagrado Slavka Gruma, bodisi v gledališki izvedbi, naj bo domači ali tuji. Teden slovenske drame je tako fisija in hkrati fuzija slovenske besede.
Roko na srce – Slovencem nam dramatičnega ne manjka. To potrjuje že pogled na zadnji športni konec tedna in zapise na to temo tudi v taistem časopisu, za katerega pišem in ga zdaj berete, zagotovo pa tudi vsakodnevno dogajanje v slovenski politiki, ki tako rekoč vsak dan ob sedmi zvečer v televizijske informativne oddaje prinaša dnevno dozo najnovejših dramskih zapletov. A vsa ta drama se dogaja nekoliko proč od nas in ni na dosegu roke. Vendar pa ni nas malo, ki si slovensko dramatiko v različnih podobah želimo prijeti za roge. Vsaj enkrat na leto, ko v našem gledališču poteka Teden slovenske drame.
V predigri k Tednu vam najprej v obsežnem intervjuju predstavljamo enega najuspešnejših slovenskih literatov, pisatelja in dramatika Evalda Flisarja. Pred mesecem jih je obrnil sedemdeset, v petdesetih letih literarnega delovanja pa napisal nekaj romanov, ki že veljajo za slovensko klasiko, še uspešnejši pa je kot dramatik. Trikrat doslej je odnesel Grumovo nagrado, ki jo v nadaljevanju predstavljamo skozi optiko petih avtorjev, katerih dela so letos nominirana v izboru za najboljše slovensko dramsko besedilo. Med letošnjimi nominiranci so kar štirje doslej že nagrajeni dramatiki. Najuspešnejši med njimi in nasploh je Matjaž Zupančič s kar petimi Grumovimi nagradami, po dvakrat so bili uspešni Rok Vilčnik – rokgre, Vinko Möderndorfer in Simona Semenič, novinka v letošnji peterici pa je Vedrana Grisogono. Vsakemu smo zastavili nekaj vprašanj o njegovem aktualnem besedilu in slovenski dramatiki nasploh. »Teden slovenske drame ima pri tem preboju eno ključnih vlog; s prevodi nagrajenih tekstov, internacionalizacijo festivala in dvigom splošne družbene klime v odnosu do ustvarjanja nove dramatike,« pri preboju slovenske dramatike na tuje pomembno vlogo festivalu priznava petkratni Grumov nagrajenec, Matjaž Zupančič. V petek, 3. aprila, ob 10. uri bo v Stolpu Škrlovec Dan nominirancev. Ob bralnih interpretacijah odlomkov, teoretičnem razmisleku in pogovoru z avtorji bodo sodelujoči predstavili pet dramskih besedil, ki so v najožjem izboru za letošnjo Grumovo nagrado.
O organizaciji Tedna slovenske drame z desetletnimi izkušnjami govori direktorica Prešernovega gledališča Mirjam Drnovšček, ki je prepričana, da brez pozitivnega odnosa do gledališča in obilice entuziazma, ki ga v festival vsako leto vložijo zaposleni, Tedna ne bi bilo. A vendarle, občinstvo na Teden slovenske drame prihaja po dramatičnost, ki jo s seboj prinašajo predstave iz programa. Od gledaliških produkcij, ki so bile lani uprizorjene na Slovenskem, je najboljše v tekmovalni in spremljevalni program letos že drugič izbral selektor Gregor Butala. Vprašali smo, kakšne so uprizoritve slovenskih besedil na slovenskih odrih in koliko ter kakšni različni producenti posegajo po njih. Tudi letos bo v okviru Tedna slovenske drame potekala delavnica dramskega pisanja, ki jo bo vodil prekaljeni dramatik in režiser Dušan Jovanovič.
Ampak najprej je tu začetek. Odprtje 45. tedna slovenske drame bo v petek, 27. marca, na dan, ko praznujemo svetovni dan gledališča. Slovesnost bo tako namenjena branju gledaliških poslanic. Svetovno poslanico, katere avtor je poljski režiser Krzysztof Warlikowski, bo prebral igralec Matjaž Višnar, slovensko, ki jo je napisala igralka Nataša Matjašec Rošker, pa igralka Darja Reichman. Poleg tega bodo že tradicionalno podeljene nagrade Združenja dramskih umetnikov Slovenije za dosežke v preteklem letu in za življenjsko delo. Odprtje Tedna slovenske drame bo vodila igralka Vesna Pernarčič, slavnostna govorca pa bosta državni sekretar z Ministrstva za kulturo Anton Peršak in župan Mestne občine Kranj Boštjan Trilar. Tako uvodno slovesnost kot zaključek s podelitvijo nagrad bo režiral Dejan Spasić.