Kranjska Terasa gre lokalno
Ljubljanska Zoofa, zadruga oblikovalcev in ustvarjalcev, je lani konec oktobra praznovala prvi rojstni dan, priljubljena kranjska Terasa pa je decembra začela pisati novo zgodbo. Skupni imenovalec obeh je Milan Vasiljević, Kranjčan, ki med drugim tudi upa, da bo Rožnovenski oziroma Mohorjev klanec v Kranju v prihodnosti zaživel.
»Danes se vsi ženejo za nekim dobičkom, večina se izogiba odgovornosti, zatekamo se k nekemu tarnanju in čudovito bi bilo, da bi končno zaživeli in obstali.«
V Terasi Go Lokal lahko poskusite že osemnajst vrst piva, sčasoma jih boste lahko še več. »V času, kar Terasa živi z novo zgodbo, je odziv ljudi nad pričakovanji.«
Kranj – Milan Vasiljević je prvič resneje razmišljal o zadrugi, ko je ustanavljal ljubljansko Zoofo, kasneje zadrugo oblikovalcev in ustvarjalcev, kar lahko razberemo tudi iz njenega imena, ki pomeni zadrugo z omejeno odgovornostjo, dodani pa sta še začetnici 'f' in 'a', kot 'fashion and art' oziroma moda in umetnost.
Ideja o zadrugi
Zoofa je trgovina in obenem ideja, v kateri se združujejo slovenski oblikovalci s področja mode in uporabne umetnosti. Je prostor pogovorov, sodelovanj, stilskih rešitev in zanimivih dogodkov; prodajna galerija, kjer si vsak lahko izbere zase kaj unikatnega ali pa se dogovori z oblikovalcem.
Vasiljevićeva ideja o zadrugi se je rodila iz pragmatičnega razmišljanja. »Recimo za odprtje neke Zoofe je potreben zagonski kapital in ker ga nisem imel, je bila oblika zadruge edini čisti način, kjer je vsem jasno, koliko prispevajo, kakšen je njihov pravni status ... Gre pač za ljudsko delniško družbo.«
Danes so v Zoofi od prvotne ekipe ostali le trije, štirje člani, precej jih je odšlo, prišli so novi. Milan razmišlja, da je mogoče že na začetku naredil napako, kjer je v želji, da bi program zaživel, malce preveč obljubljal. »Ker ljudje, ki so se pridružili, pa če nekaj ni bilo v redu, so enostavno izstopili. In to 'sprehajanje' je rahlo zamajalo temelje sistema, tako da je bilo v nadaljevanju kar borbeno.«
Prepoznavnost Zoofe za zdaj ni problem
Milan meni, da je treba izdelke ponuditi po sprejemljivih cenah, najti neko zlato sredino in pomembno je, da ti še vedno pritegnejo kupca s svojo posebnostjo. Ugotavlja, da so ženske tiste, ki dajo več na oblačila in modne dodatke in posledično tudi v Zoofi moške mode ni. Moški so, kot kaže, slabši kupci.
Po letu Zoofinega delovanja se je zadruga izkazala za pravo obliko. Z nekaj porodnimi težavami in borbenim pristopom, zagnanostjo in pridnostjo, z željo po tem, da ostaja drugačna, posebna in zvesta načelu, da so v Zoofi umetniki tudi prodajalci, s čimer si želijo vzpostaviti in ohranjati stik s kupci – in ravno to je tisto, kar jo dela unikatno.
»Nikjer še ne piše, da nam bo uspelo, se mi pa zdi, da je vse skupaj prav tako, kot je. Danes se vsi ženejo za nekim dobičkom, večina se izogiba odgovornosti, zatekamo se k nekemu tarnanju in čudovito bi bilo, da bi končno zaživeli in obstali.« Milan še doda, da je najboljši recept za življenje zelo enostaven: »Če se potrudiš, ti uspe.«
Decembra lani pa se je Kranju na Rožnovenskem oziroma Mohorjevem klancu zgodila Terasa Go Lokal. Lokal je v zadnjem času zamenjal kar nekaj šefov in sledil različnim idejam, tokrat pa bo poskušal slediti sloganu 'gremo lokalno' – 'go local'.
Kranjski Montmartre
Milan ima zanjo velike načrte. Terasa naj bi v prihodnosti gostila vinarje, žganjarje, pivovarje, domače pridelovalce hrane, obenem tudi slikarje in fotografe. A že razmišlja tudi širše. Klanec sam ima namreč vse možnosti, da bi lahko postal pravi umetniški kvart, neke vrste kranjski Montmartre. »Bilo bi fino, če bi imeli še kakšen lokal v naši bližini in da bi se temu pridružile trgovine z različnimi vsebinami. Ena z bio, druga z umetniškimi izdelki, recimo. Da bi ljudje potem obiskovali klanec na način, kot obiskujejo nakupovalne centre. Če bi našli še enega kooperanta, da arhitekturo klanca dopolnimo in dobimo recimo urbano zeleno džunglo … To bi bilo ljudem zanimivo, bi pritegnilo in ljudje bi imeli željo, da se tu zadržijo.« To je ključno vprašanje, ki se pojavlja: kako v ljudeh vzbuditi interes, jih pritegniti.
Točijo samo slovensko pijačo
Ideja o tem, da bi v Terasi ponujali slovensko, lokalno, je namreč v bistvu filozofija Zoofe, ki jo je Milan, bi lahko rekli, skopiral in umestil v gostinsko okolje kranjske Terase. Lokal mu je bil vedno všeč in v preteklosti je velikokrat razmišljal o tem, da bi ga vzel v najem, pa je vedno kaj prišlo vmes.
»Kranj je že tako sam po sebi zelo rizičen. V mestu vse umira. Prostori se praznijo kot za šalo in nisem bil pripravljen iti v vse skupaj sam. Lastnikom lokala sem predstavil idejo o slovenskih izdelkih, pa tudi zadruga sama po sebi po definiciji ne maksimizira ne dobička in ne izgube.« Nadaljuje napol v šali: »Kakšen poslovni analitik bi rekel, da sem se vsakič zagnal v napačen posel: za modo sem se odločil, ko ni bil ravno čas zanjo, sedaj je podobno z gostinstvom.«
V Zoofi je bil presenečen nad širino kreativnosti, sedaj pa so ga s svojo kreativnostjo navdušili mikropivovarji. V Terasi Go Lokal danes lahko poskusite že osemnajst vrst piva, sčasoma jih boste lahko še več. »V času, kar Terasa živi z novo zgodbo, je odziv ljudi nad pričakovanji in tudi odziv medijev je enkraten.«
Načrti za prihodnost
Slovensko ponudbo pijač bodo v prihodnje nadgradili še s ponudbo slovenske hrane, spet pa je Milan s svojimi načrti za prihodnost že nekaj stopničk naprej. Razmišlja namreč o nedeljskih izletih, kjer bi gostje Terase, zainteresirani in tudi osebje lokala, imeli možnost, da obiščejo pivovarne, vinarje, kar pomeni kulturno nadgradnjo v tej smeri za nekega posameznika in plus za lokal sam, saj se bo osebje izobrazilo in vedelo, kaj streže. »Alkohol namreč bolj poznamo po njegovem učinku, redko po njegovi vsebini,« zaključi Vasiljević, predsednik Zoofe, zadruge oblikovalcev in ustvarjalcev in novi šef kranjskega lokala Terasa Go Lokal, zadruge ljubiteljev slovenskih pijač.