Če imate prvošolca …
..., vam bo mogoče tale zapis v pomoč pri pripravah na prvo leto šolanja. Čeprav so počitnice in nas čakajo menda vroči dnevi, jih lahko izkoristimo za aktivnosti, ki bodo otroku olajšale šolanje. Bistvo priprave ni v osvajanju črk in številk, ampak v mnogih drugih spretnostih, ki jih otrok pridobiva v vsakdanjem življenju. Za takšne spretnosti pa so počitnice idealen čas, saj imamo običajno več časa kot sicer.
Če bi izbrala najpomembnejšo spretnost za prvošolce, bi bilo to poslušanje. Kako in zakaj nas otroci sploh poslušajo in zakaj nas ne, je odvisno od tega, kako resno vzamejo naše besede. Seveda je bistvo tudi v motivaciji: večina otrok se takoj odzove na besedo sladoled, na pospravljanje pa ne. Trenirajte poslušanje, kolikor le lahko. Opazujte, kako dober poslušalec je vaš otrok. Dajte mu navodila, igrajte se igre, ki so povezane s poslušanjem. Poslušanje je zelo povezano s koncentracijo. Naša čutila so polna dražljajev in otrok se mora osredotočiti na to, kar mu govorimo. Najslabša usluga, ki jo delamo otroku, je ponavljanje povedanega. Večina otrok je navajena, da jim stavke ponavljamo, zato je njihov odziv počasnejši. Ne samo, da čakajo, da jih ponovimo, navajeni so tudi, da iz našega glasu slišijo pomembnost povedanega. Šele naš povzdignjen glas jim je dovolj velika spodbuda, da nekaj naredijo. Navadimo otroke, da slišijo prvič, ne šele pete ponovitve. Učiteljice in vzgojiteljice v prvih razredih vedo, da otroci potrebujejo veliko vaje, da slišijo navodila. Olajšajmo otrokom to dejavnost in jih naučimo poslušati. Preprosta vaja za poslušanje in koncentracijo je povezana z gibanjem. Medtem ko pijemo kavo (tudi mi moramo biti motivirani …) dajmo otrokom navodila za gibanje. Na primer: naredi pet korakov do drevesa, se ustavi, pojdi tri korake levo, oponašaj tigra …, poglej nazaj, pojdi do ograje, sedem mišjih korakov desno … Navodila naj bodo zabavna. Povejmo jih enkrat. Če želimo dodati še večjo motivacijo, dajmo navodila za skriti zaklad. Lahko ga tudi narišemo.
Tako smo že pri spodbujanju druge aktivnosti, ki se ji reče pozorno opazovanje. Narišimo znake, ki jih razložimo otroku (za drevo, za žival, za korake, za barve) in naj ga znaki pripeljejo do sladoleda. Odlična vaja je tudi iskanje razlik. Poleg narisanih razlik, ki jih najdemo v otroških revijah, lahko otrok razlike išče tudi tako, da nekaj na sebi spremenimo (pred tem naj si nas otrok pozorno ogleda). Če smo ob vodi, se lahko igramo s školjkami in kamni ter iščemo razlike med njimi. Deset jih postavimo v vrsto in enega na skrivaj vzamemo stran. Otrok naj ugotovi, kateri kamen manjka. To lahko počnemo tudi z drugimi predmeti: s kremo, očali, sandali, breskvijo, kamnom ... Tudi razvrščanje je odlična spretnost. Ne samo, da nam otrok lahko pomaga v gospodinjstvu in razvršča jedilni pribor, izbere manjše krompirje ali odstrani gnile dele solate, tudi igrice z razvrščanjem so zabavne. Za to lahko uporabimo navadne igralne karte in igre z njimi (osel, remi, vojna) ali pa igro s kartami »enka«. Če se vam zdi, da otrok ne prepoznava barv, mu lahko pomagate s preprostimi vsakdanjimi vajami. Oglejmo si na plaži vse predmete rdeče barve ali naj poišče vse odtenke modre barve. Nikar ne pozabimo na motoriko. Poleg gibanja dobi otrok tako tudi občutek za prostor in spodbuja koordinacijo oko – roka. Poletje je krasen čas za širjenje našega uma in duha. Splošno razgledanost otrok dobesedno srka iz najbližjega okolja. Vključimo otroka v čim več življenjskih aktivnosti. Opazujmo promet. Naj razmišlja, kakšen tovor je na ladjah. Zakaj sadje zgnije. Kako potujejo ljudje. Kako se prehranjujejo živali. Zakaj so nastala mesta. Kaj počnejo na kmetiji. Žalostno je srečati prvošolce, ki ne vedo, kje so doma, kdaj imajo rojstni dan ali celo, kako je ime lastnemu očetu. Imajo pa vse sličice nogometašev. No, vsaj vedo, da obstajajo različne države …