Dr. Anica Mikuš Kos: »Revnih otrok je vse več, celo več kot otrok s posebnimi potrebami, ki jim šole namenjajo veliko pozornosti. Mar ne bi morali začeti namenjati več pozornosti tudi revnim otrokom?« / Foto: Primož Pičulin

O revščini med otroki

»To so otroci, ki so normalno oblečeni, ki imajo mobilnike. Težko rečeš, da je telefon ali obleka indikator revščine ali nerevščine. Na koncu koncev greš lahko k Rdečemu križu ali Karitasu in si izbereš lepe obleke in se lepo oblečeš,« je poudarila dr. Anica Mikuš Kos v predavanju o revščini v slovenskih šolah.

»Imamo tri lutke: stekleno, plastično, jekleno. Če vsako udariš z isto palico z enako močjo, bodo rezultati povsem različni. Steklena se bo zdrobila, plastična bo počila in jo je mogoče zlepiti nazaj, jeklena pa bo samo zajokala, ker jo je zabolelo, a bo ostala cela, nepoškodovana. Tako je tudi pri otrocih ... A skupina tistih, ki niso jekleni, je velika ...«

Bled – V petek je v organizaciji založbe Didakta na Bledu potekalo že 25. Srečanje ravnateljic in ravnateljev z naslovom Osnovna šola na Slovenskem. Strokovnjaki z različnih področij, med njimi dr. Jože Ramovš, dr. Kristijan Musek, dr. Jože Bajzek, dr. Bogdan Polajner in drugi, so odpirali različne zanimive teme in svoje poglede na izzive, s katerimi se srečujejo v šolah danes. Izognili se niso niti naraščajoči problematiki v slovenskih šolah – revščini. Na posebej pretanjen način je o tej tematiki spregovorila dr. Anica Mikuš Kos, specialistka otroške psihiatrije, predsednica Slovenske filantropije, ki pri starosti 79 let še vedno dejavno pomaga otrokom na območjih, kjer divjajo vojne. Kot je dejala, je Slovenijo danes zajela nove vrste revščina, ki je drugačna od revščine iz časov njene mladosti. To je sodobna revščina, svet novo nastalih revežev, ki so reveži postali zato, ker so izgubili delo. »Živimo v 21. stoletju in otroci ne umirajo od lakote. Živimo v neoliberalizmu, v svetu vrednot, kot so 'imeti, posedovati, biti uspešen'. Včasih je biti revež pomenilo biti usmiljenja vreden. Danes pa konotacija revež pogosto pomeni biti nesposoben, biti 'luzer' ...« Po besedah Mikuš-Kosove so v naši »postsocialistični revščini« revni običajni ljudje, ki »samo« nimajo denarja za plačilo položnic. »To so otroci, ki so normalno oblečeni, ki imajo mobitele. Težko rečeš, da je telefon ali obleka indikator revščine ali nerevščine. Na koncu koncev greš lahko k Rdečemu križu ali Karitasu in si izbereš lepe obleke in se lepo oblečeš,« je poudarila in se vprašala, ali je beseda revščina sploh pravi izraz za ta stanja: mar ne bi raje uporabljali besede prikrajšanost? Revščina ima, tako predavateljica, različne učinke na delovanje otroka v šoli. Slabši šolski uspeh, manjša motivacija za učenje, več vedenjskih problemov, več depresivnosti, več osipa v srednji šoli, več neopravičenih izostankov, več izostankov nasploh, izključenost iz prostočasnih dejavnosti, iz skupine vrstnikov – vse to so učinki revščine, ki se odražajo na otrocih.

Katere podporne dejavnike lahko aktivira šola, da bi pomagala revnim otrokom? In še prej: je šola to sploh dolžna narediti? Dr. Anica Mikuš Kos meni, da vendarle je. »Revni otroci imajo več obremenitev, doživljajo več stresa, več slabih izkušenj, v stiskah imajo manj podpore. Problem revščine je tudi v tem, da prizadene samopodobo,« je poudarila. Pa imamo razvito strategijo, kako pomagati revnim otrokom, na način, ki ne bo povečeval razlik med njimi in drugimi, se je vprašala predavateljica. O oblikovanju teh strategij bi v šolah morali več razmišljati, obstajajo pa različni načini pomoči. »Materialna pomoč (kjer veliko šol že veliko in dobro pomaga), etos šole, etos razreda, individualna podpora otroku, sodelovanje s starši. Pomembno je, da učitelj podpre starše, da prepozna njihovo stisko, razloge, zakaj ne funkcionirajo dobro kot starši. Da učitelj uporablja jezik, ki je ustrezen, da prepozna situacijo. Pomembno je tudi vključevanje otrok v različne prostočasne dejavnosti, v posebne programe za zmanjševanje deficitov, pomembna pa je tudi vloga prostovoljcev, nevladnih organizacij,« je dejala dr. Anica Mikuš Kos. In še nekaj: da učitelji že tako zaznamovanih otrok, ki imajo slabo samopodobo in pesimističen pogled v prihodnost, ne demoralizirajo še s slabimi ocenami ...

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Gospodarstvo / četrtek, 28. november 2013 / 14:58

Kupci težje pridejo do posojil

Podjetje Grapak iz Strahinja je v sredo pripravilo »Demo Tour«, na katerem so obiskovalci lahko preizkusili traktorje Massey Ferguson in si ogledali stroje za obdelavo tal.

Objavljeno na isti dan


Kronika / sreda, 10. april 2013 / 07:00

Vsiljivo beračil

Kranj - Kranjski policisti so v četrtek popoldne v Kranju zaradi nedostojnega vedenja na javnem kraju in vsiljivega beračenja obravnavali 43-letnega Kranjčana. Bil je tudi precej vinj...

Gospodarstvo / sreda, 10. april 2013 / 07:00

Na seznamu skoraj šestnajst tisoč dolžnikov

Kranj - Davčna uprava bo 15. aprila na svoji spletni strani prvič javno objavila seznam zavezancev z zapadlimi neplačanimi davčnimi obveznostmi, ki so 25. marca presegale pet tis...

Zanimivosti / sreda, 10. april 2013 / 07:00

Anketa: Brez "mobilca" ne gre

Pred štiridesetimi leti so opravili prvi klic preko prenosnega telefona. Danes si mnogi življenja brez njega sploh ne znajo več predstavljati, saj jim pomaga ohranjati socialne stike, organizirati dan...

Kronika / sreda, 10. april 2013 / 07:00

Gledališče obiskal tudi vlomilec

Prešernovo gledališče v Kranju so zadnjih dvanajst dni oblegali gledalci predstav ob Tednu slovenske drame, za konec pa jih je obiskal še vlomilec.

Zanimivosti / sreda, 10. april 2013 / 07:00

Zbirali denar za šolske sklade

Slovenska filantropija je skupaj s prostovoljci ob koncu tedna že četrtič pripravila Dan za spremembe. Tokrat je bil namenjen izmenjavi predmetov, zbrana sredstva pa so namenili za šolske sklade.