»Mali« župani nepoklicno?
V občinah z manj kot pet tisoč prebivalci naj bi župani delovali nepoklicno, predlaga notranji minister Gregor Virant v predlogu novele zakona o lokalni samoupravi, ki jo je prejšnji teden predstavil reprezentativnima združenjema občin.
Kranj – Prejšnji teden je notranji minister Gregor Virant združenjem občin predstavil predlog novele zakona o lokalni samoupravi, ki naj bi jo sprejeli še pred letošnjimi lokalnimi volitvami.
Virantov predlog predvideva več novosti, ena od njih je možnost odpoklica župana. Pobudo zanj bi lahko sprožili z najmanj dvema odstotkoma volivcev v občini, ki so glasovali v prvem krogu zadnjih volitev, nato pa bi začeli zbirati podpise za razpis glasovanja. Glasovanje o odpoklicu bi bilo po ministrovih besedah veljavno, če bi se ga udeležilo vsaj devetdeset odstotkov volivcev v primerjavi s številom tistih, ki so glasovali v prvem krogu prejšnjih volitev. Župan bi bil razrešen, če bi za razrešitev glasovala večina. Na predlog združenj občin kaže razmisliti tudi o možnosti, da se v primeru odpoklica župana razreši tudi celoten občinski svet, poleg ponovnih županskih volitev pa naj bi ob njegovem odpoklicu v občini izvedli tudi ponovne volitve občinskih svetnikov. Minister Virant, ki je v preteklosti že predlagal racionalizacijo lokalne samouprave (med drugim je govoril tudi o ukinitvi oziroma združevanju manjših občin), sedaj predlaga, da bi župani v občinah z manj kot pet tisoč prebivalci svojo funkcijo lahko opravljali nepoklicno. Omejili bi tudi število podžupanov in zmanjšali število občinskih svetnikov.
Svetniki zaležejo za tri podžupane
Predlog še ni usklajen in ga bo vlada obravnavala enkrat v prihodnjih dveh tednih. Ko smo o predlagani noveli povprašali Mirana Zadnikarja, župana občine Preddvor, ki šteje manj kot pet tisoč prebivalcev, je dejal, da tudi župani še niso zavzeli skupnih stališč. Sicer pa o nekaterih ministrovih predlogih razmišlja takole: »Občino je mogoče voditi tudi nepoklicno, če ima župan vzpostavljeno dobro občinsko upravo, potrebuje pa tudi podžupana. Župan ima namreč precejšnjo odgovornost, tudi kazensko. V občini Preddvor, kjer že sicer skušamo delati racionalno, v tem mandatu nimamo podžupana, čeprav je po zakonu obvezen. Na predlog o manjšem številu svetnikov pa naj povem, da jih imamo v občini Preddvor minimalno število, enajst. Lahko bi jih imeli več, a tako smo se odločili, da jih še lahko volimo po večinskem sistemu, večje število bi morali po proporcionalnem. Naša občina je specifična tudi po delovanju občinskih svetnikov. Vsak ima svojo zadolžitev, ki jo opravlja brez plačila, s čimer vsi skupaj odtehtajo tri podžupane.«
Nepoklicni župan po lastni izbiri
Manjšo občino vodi tudi Peter Torkar. V občini Gorje je namreč natanko 2968 prebivalcev in bi po noveli zakona o lokalni samoupravi prav tako sodila med tiste, kjer naj župan dela nepoklicno. »Sam župansko funkcijo že od vsega začetka opravljam nepoklicno. Udarniško sem delal od leta 2002 do 2006 kot predsednik krajevne skupnosti, za enak način sem se odločil leta 2006, ko sem postal župan. Poudarjam pa, da je bila to samo moja odločitev, ker mi tak način ustreza, in ne mislim, da so zato kaj slabši župani drugih malih občin, ki so se odločili drugače,« pravi Peter Torkar.
»Nepoklicen način dela župana sicer ne zahteva kaj dosti manj časa, kot če bi delal poklicno, tudi odgovornost ni nič manjša. V manjši občini, kjer si kadrovsko omejen, moraš kot župan delati še veliko drugih stvari. Toda ni mi žal, da delam nepoklicno in tudi za naprej tega ne nameravam spremeniti. Če delaš v javnem interesu, to delaš zaradi koristi kraja in njegovih ljudi, pa tudi zato, ker to rad počneš. Vesel bi bil, če bi več županov razmišljalo na enak način, da bi dokazali, da ne ravnamo tako kot politiki. In tudi poslanci bi se lahko odločili tako in ne bi za svoje delo vzeli cele plače, pač pa bi v večji meri delali nepoklicno.«