
Lestvica nič ne pove o kakovosti šol
Pri zasebni fakulteti Alma Mater Europaea so oblikovali seznam najuspešnejših slovenskih osnovnih in srednjih šol, ki je v javnosti naletela na ostre odzive.
Kranj – Alma Mater Europaea – Evropski center iz Maribora je objavil seznam slovenskih osnovnih in srednjih šol, katerih učenci so doslej dosegali najboljše rezultate na končnih preverjanjih znanja. Seznam najuspešnejših osnovnih šol so sestavili na osnovi rezultatov z nacionalnega preverjanja znanja, ki se pri nas izvaja ob koncu šestega in devetega razreda osnovne šole, seznam najuspešnejših srednjih šol pa na podlagi rezultatov mature v zadnjih treh letih. Po prepričanju avtorjev seznama bi bili tudi ti podatki lahko otrokom in staršem v pomoč, ko se odločajo o vpisu. Ob tem sami priznavajo, da seznama sicer odražata uspešnost šol na končnih preverjanjih znanja, kar ni nujno tudi odraz kakovosti šol, saj je ta odvisna še od mnogih drugih faktorjev.
Med gorenjskimi srednjimi šolami se je najvišje, in sicer na osmo mesto uvrstila Gimnazija Kranj. Ravnatelj Franc Rozman je ob tem poudaril, da pozdravlja objavo rezultatov mature in osebnih izkaznic šol, kot so to pred časom storili v enem od slovenskih časnikov, saj so po njegovem rezultati mature pomemben podatek za osnovnošolca in njegove starše pri načrtovanju nadaljnjega šolanja. Obenem pa nasprotuje rangiranju šol na podlagi kakršnih koli kriterijev. »Javnost naj bo pregledno seznanjena s pomembnimi podatki o posamezni šoli, potem pa sleherniku dopustimo, da si sam ustvari mnenje o šoli,« meni Rozman.
Med gorenjskimi osnovnimi šolami, ki so se uvrstile najvišje, pa na sedmem in osmem mestu najdemo osnovni šoli Pirniče in Gorje. Ravnatelj slednje Milan Rejc obžaluje, da so ti podatki prišli ven na tako sporen način, in sicer na podlagi tožb. »A glede na rezultat naše šole bi bilo skregano z zdravo pametjo, če bi rekel, da nisem zadovoljen,« je poudaril in dodal, da bi sicer morali rezultate pogledati skozi več dejavnikov, ki jih sooblikujejo tako učitelji kot tudi učenci in njihovi starši. Ob tem je izpostavil, da so manjše šole, kot je tudi njihova, gotovo v prednosti, saj je sodelovanje med učenci in učitelji veliko bolj intenzivno kot v večjih šolah. Po svoje ga tudi čudi, da je objava lestvice sprožila tako ostre odzive, saj naj bi to, kar so z objavo javno pokazali, tako ali tako že prej vsi vedeli, a se o tem ni govorilo naglas.
Kljub temu so v Združenju ravnateljic in ravnateljev osnovnega in glasbenega šolstva Slovenije, katerega predsednik je Rejc, podali izjavo, da nasprotujejo uporabi in objavi rezultatov učencev, doseženih na nacionalnem preverjanju znanja, ki ni v skladu z veljavno zakonodajo. Eden od negativnih rezultatov naj bi bil, da se ravnatelji že soočajo s pritiski pristojnih na občinah, ki ravnatelje pozivajo k odgovornosti zaradi slabih rezultatov šol. Objava je po njihovem dokaz neprimernega pristopa k poskusu razvrščanja šol brez ustrezne metodologije in v neposrednem nasprotju z veljavno zakonodajo, saj zakon o osnovni šoli nasprotuje uporabi rezultatov šol na nacionalnih preizkusih za razvrščanje šol. »Zato od pristojnih pričakujemo, da bodo v najkrajšem možnem času storili vse, da se zakonske podlage uredijo na tak način, da do takih dogodkov ne bo več prihajalo,« so še poudarili v združenju.
Na objavo lestvice so se ostro odzvali tudi na ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport. »Lestvica prav nič ne pove o kakovosti šol. Pove samo, kakšna je bila v nekem trenutku raven znanja enega dela osnovnošolske in srednješolske generacije na točno določenem preizkusu znanja. Poleg tega nikakor ne more veljati za leto 2014, saj letos še nista bila izvedena niti nacionalno preverjanje znanja niti matura,« so poudarili. Za oceno metodologije, po kateri so razvrstili šole, po mnenju ministrstva manjka najpomembnejši podatek, in sicer čemu naj bi tovrstna razvrstitev služila. »Če je namen lahkotna zabava, provokacija ali promocija posameznikov in/ali institucij, potem je vsakršen komentar odveč. Če pa želi biti v pomoč učencem, dijakom, staršem, učiteljem, šolam in šolskemu sistemu, pa svojega namena ni dosegla,« so prepričani pri ministrstvu.