Pluženje ni tako preprosto
Pridružili smo se plužni skupini Družbe za avtoceste z avtocestne baze Karavanke, ki je odgovorna za pluženje in urejanje 23 kilometrov dolgega odseka Karavanški predor–Brezje.
Jesenice – V ekstremnih vremenskih razmerah in močnem sneženju, ki je prehajalo v leden dež, smo se v petek pridružili delavcem Družbe za avtoceste Republike Slovenije (DARS), ki so s svojo mehanizacijo odgovorni za prevoznost 23-kilometrskega odseka Karavanški predor–izvoz Brezje, torej za skoraj petdeset kilometrov avtoceste, izvozov, počivališč in viaduktov. Kot je povedal voznik pluga Matjaž Bogataj, v običajnih razmerah dva pluga čistita avtocesto, v najboljšem primeru pa dva tudi uvoze in izvoze. Delajo v štirih izmenah s štirimi vozniki, v takšnih razmerah, kot so bile v minulih dneh v Sloveniji, pa v dveh izmenah z osmimi, tako lahko opravijo tudi dodatne naloge, kot je frezanje, izvlačenje tovornjakov, ki obtičijo v snegu, in tako dalje. »Če so razmere takšne kot sedaj, je najbolj pomembno, da zagotavljamo prevoznost,« pove Bogataj. Plužna skupina se je ob enajstih drugič odpravila na cesto, običajno v eni izmeni opravijo pet obvozov trase do Brezij in nazaj na Hrušico. »Ko pridemo nazaj v bazo, je treba naložiti sol, napolniti rezervoar z nafto, očistiti plug in tovornjak, pregledati za morebitne poškodbe ... S pripravami takoj izgubiš eno uro.« Vozniki se pogosto jezimo nad plugi, češ da vozijo prepočasi. Pluži se s 30 do 40 kilometri na uro, posipa pa se lahko hitreje, od 50 do 60 kilometrov na uro. »Če pelješ hitreje, lomiš in kriviš znake.«
Tako preprosto, kot se zdi na prvi pogled, ni niti posipanje s soljo. Kot je pojasnil Bogataj, vse posipanje nadzoruje računalnik, ki določa količino soli v gramih na površino ceste, vse pa tudi beleži z navigacijskim sistemom GPS. S fino soljo posipajo preventivno pred sneženjem, ob sneženju pa z grobo soljo, povprečno pa na vožnjo po 50-kilometrski trasi en tovornjak porabi okoli pet ton soli. Bogataj je tudi pojasnil, zakaj plužni tovornjaki vozijo z dvignjenim plugom, četudi je na cesti nekaj centimetrov snega. »Če močno sneži, se po pluženju sneg hitro nabira na cesti. Sol pa potrebuje čas, da začne delovati, zato bi bilo nesmiselno, da bi jo takoj splužili s ceste. Pri soli je pomembno celo, da je zvožena, saj šele tedaj začne delovati.«
Delo voznika pluga ni samo vožnja v krogih. »Vseskozi moraš biti pozoren, robniki se ne vidijo, ravnaš se lahko samo po kolih. Potem je tu še priprava tovornjaka, sol. Delo se ne konča s pluženjem, treba je očistiti prometne znake, odtoke, odkidati SOS-telefone.« Slednji so po ocenah Darsovcev še vedno pomembni, kljub mobilnim telefonom, saj omogočajo takojšnjo povezavo s pomočjo, operater pa takoj tudi ve, od kod je prišel klic. »Se je že zgodilo, da smo po nesreči koga iskali, ker ni točno vedel, kje je. Zapomnil si je prejšnjo tablo in napačno ocenil prevoženo razdaljo,« pove Matjaž Bogataj.