Manj klasike, več alternative
Preteklo leto sta v slovenskih gledališčih zaznamovala žanrska in vsebinska raznolikost predstav. Tak je tudi izbor predstav tekmovalnega in spremljevalnega programa letošnjega 44. Tedna slovenske drame, ki so ga minuli ponedeljek predstavili v Prešernovem gledališču.
Kranj – Kot je uvodoma povedal selektor 44. tedna slovenske drame Gregor Butala, je bilo minulo leto z vidika uprizarjanja slovenske dramatike izredno zanimivo. »Tekmovalni in spremljevalni program tedna sem oblikoval na podlagi nabora petinštiridesetih predstav, ki so minulo leto nastale po uprizoritvenih predlogah slovenskega izvora, oba programa pa izražata žanrsko in vsebinsko raznolikost.« Zaradi drugačnih žanrskih potez tako nekateri producenti predstav sploh niso prijavili na festival (prijav je bilo letos sicer devetindvajset), ker pa ima selektor možnost izbire dveh neprijavljenih predstav, je to možnost tudi izkoristil. »Večinoma gre za enkratne avtorske uprizoritve in za krstne uprizoritve. Malo je tako imenovane dramske klasike, močneje so prisotni manj običajni uprizoritveni postopki,« dodaja selektor.
Izbrane predstave letošnjega tedna, selektor jih je v tekmovalni program uvrstil največje možno število – osem, v spremljevalni program pa štiri, tako odražajo ustvarjalno živahnost in intelektualno živost, oba programa pa izražata tudi žanrsko raznolikost. »Ta se razteza vse od dramskega ali glasbenega gledališča pa do hepeninga, zvočnega gledališča, performansov in različnih hibridnih oblik,« razloži Gregor Butala in dodaja, da je prav tako zelo raznolika tudi motivika uprizoritev, po količini in raznolikosti pa vendarle izstopajo tematiziranje aktualne družbene stvarnosti.
V tekmovalnem programu TSD, ki bo sicer potekal med 27. marcem in 6. aprilom, je od osmih uprizoritev kar sedem krstnih uprizoritev, le Šeligova Svatba je nastala po besedilu, ki je bilo doslej že večkrat uprizorjeno. Na omenjenem programu so predstave: avtorski projekt 25.671 režiserja Oliverja Frljića v izvedbi Prešernovega gledališča Kranj, avtorski projekt Robinson režiserja Jake Andreja Vojevca v izvedbi Lutkovnega gledališča Ljubljana, Slavoj Žižek: Dobrodošli v duhovnem živalskem kraljestvu, režiserja Matjaža Bergerja v izvedbi Anton Podbevšek Teatra, Dušan Jovanović: Boris, Milena, Radko v režiji Dušana Jovanovića, SNG Drama Ljubljana, Rudi Šeligo: Svatba, režiserja Jerneja Lorencija in v izvedbi SNG Drama Ljubljana, Iztok Kovač in Janez Janša: Sokol v režiji Iztoka Kovača in Janeza Janše, En-Knap in Maska, Nejc Gazvoda: Divjad, režiserja Nejca Gazvode, Mini teatra Ljubljana in Mestnega gledališča Ptuj, in Andrej E. Skubic: Pavla nad prepadom režiserja Matjaža Pograjca in v izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča. V spremljevalni program pa so se uvrstile predstave: več avtorjev: Gremo vsi! režiserja Mareta Bulca in v izvedbi Maske, več avtorjev: Tatovi podob režiserke Maje Delak, Emanat, Marko Brecelj: Torej v Vršac, režija Marko Brecelj, DPZN Koper in Cankarjev dom, in več avtorjev: ŠkripInc, v režiji Jelene Rusjan in v izvedbi Maske in Bunkerja.
Ob tekmovalnem in spremljevalnem programu se tudi letos obeta zanimiv in raznolik mednarodni program, saj se bodo 44. tedna slovenske drame udeležile gledališke skupine iz Srbije, Slovaške, Izraela, Bosne in Hercegovine in iz Indije, med drugim dela Evalda Flisarja, Simone Semenič in Matjaža Zupančiča, vsi so tudi že bili dobitniki nagrade Slavka Gruma.
Ob tem je direktorica Prešernovega gledališča Mirjam Drnovšček povedala, da premišljujejo, da bi prihodnje leto spremenili pravilnik in bi se tudi tuje uprizoritve lahko potegovale za nagrade. »Upam tudi, da nam bo glede na obseg sredstev, s katerimi razpolagamo, pri organizaciji TSD uspelo gostiti vseh pet mednarodnih predstav, za nekatera gostovanja namreč dogovori še potekajo,« dodaja Drnovščkova.
Bogat z dogodki bo tudi dodatni program. Nekaj je stalnic, kot je delavnica dramskega pisanja, letos bodo prvič brane predstavitve dram, ki so bile nagrajene na sorodnih festivalih v tujini, obeta se okrogla miza o dokumentarnem gledališču, sledile bodo predstavitve knjig … »Veseli smo, da nam je letos uspelo dobiti priznanega avtorja Gorana Stefanovskega, ki bo vodil delavnico dramskega pisanja. Ne gre le za izjemnega dramatika, ampak tudi za priznanega pedagoga. Zato se nam je zdelo koristno, da delavnice vodi človek, ki pozna pasti pisanja dramskega besedila,« razmišlja Marinka Poštrak. Delavnica bo potekala od 25. do 29. marca, v Prešernovem gledališču Kranj jo pripravljajo skupaj z dramaturškim oddelkom AGRFT in skupino za dramsko pisanje na Filozofski fakulteti, na njej pa bo sodelovalo enajst mladih dramatikov.
Festival bodo v Prešernovem gledališču Kranj odprli s četrto premiero v letošnji sezoni, predstavo Mrtvec pride po ljubico avtorice Svetlane Makarovič in v režiji Jerneja Lorencija. Na festivalu bosta vsak dan na sporedu po dve predstavi in vsaj en dodaten dogodek. Konec marca bo kranjski oder torej deset dni zopet prvi v državi.