Grem posedet v park!
Ureditev parka medonosnih rastlin na posestvu Biotehniškega centra Naklo je še pika na i številnim aktivnostim, ki so v okviru mednarodnega projekta Amc Promo BID mlade naučile živeti z naravo in se zavedati povezanosti, ki vlada v njej.
Park avtohtonih medonosnih rastlin je nastal kot rezultat sodelovanja gorenjskih in avstrijsko-koroških partnerjev na podlagi triletnega čezmejnega projekta Apis mellifera carnica bioindikator in promotor biodiverzitete (Amc Promo BID). Namen projekta je raziskovanje podrobnosti in raznolikosti habitatov in dejavnikov, ki vplivajo na biodiverziteto, s poudarkom na invazivkah, medonosnih rastlinah in kranjski čebeli (Apis mellifera carnica). V okviru projekta povezujemo javne, raziskovalne in izobraževalne inštitucije ter čebelarske in naravovarstvene organizacije, da bi pripomogli k promociji in ohranjanju biotske raznovrstnosti.
Park je zasnovan z upoštevanjem prvin krajinskega urejanja ter uporabo širše in popolnejše zbirke avtohtonih medonosnih rastlin iz različnih habitatnih področij, značilnih za Gorenjsko in avstrijsko Koroško, ki omogoča kakovostno in količinsko zadostno pašo kranjski čebeli. Namenjen je spodbujanju in širjenju avtohtonih medonosnih rastlin. Park ima pomembno izobraževalno funkcijo za naravovarstvene raziskovalce, profesorje, mentorje, čebelarje in učence različnih starostnih skupin, odprt pa je tudi za širšo javnost. Poleg tega park čebeljim družinam iz šolskega čebelnjaka popestri pašo na območju intenzivne kmetijske krajine.
Mačja meta, petoprstnik, navadni dren, dišeči volčin in trdoleska pa šipek, hermelika, plahtica, jesenska resa in češmin … Imena, ki so še našim babicam zvenela tako domače, so bila v zadnjih desetletjih že tik pred tem, da popustijo pod pritiskom velikih, močnih, cvetočih okrasnih grmov in cvetlic ter za vedno izginejo v pozabo. A je k sreči najprej med posamezniki, nato vse širše v javnost vendarle prodrlo zavedanje, da raznolikost bogati, pestrost v naravi pa je nujna za preživetje vseh nas.
In če so generacije današnjih odraslih hlepele le po novem in drugačnem, se mladi k sreči že zavedajo, da je v marsikaterem pogledu domače, avtohtono boljše in dragocenejše. Dijaki in študentje Biotehniškega centra Naklo so veliko znanja s tega področja pridobili prav okviru projekta Amc Promo BID.
Posebej dragocene izkušnje so dobili s praktično izobraževalnim delom in številnimi izmenjavami, kjer so srednješolci iz Slovenije in avstrijske Koroške primerjali in izmenjavali svoje znanje s področja varstva narave. Poseben prispevek so h končnemu cilju prinesle raziskovalne in diplomske naloge s tega področja, mladi pa so najbolj intenzivno pridobivali znanje in izkušnje na večdnevnih slovensko-avstrijskih taborih. Eden od zanimivejših produktov, ki so nastajali v času druženja, je prav gotovo dokumentarni film, katerega glavni akterji so prav slovenski in avstrijski dijaki. V njem je poleg strokovnega sodelovanja prikazan tudi družabni utrip v ritmu medkulturnega dialoga.
Ustvarjalne delavnice za mlade, ki so prav tako potekale v času trajanja projekta, so povezale teorije o osnovah varstva narave in habitatov s praktičnim delom s področja čebelarstva, medonosnih rastlin in invazivk. Udeleženci so uživali v peki in dekoriranju medenjakov, pripravi dražgoških kruhkov, poslikavi panjskih končnic ter izdelavi svečk in figuric iz čebeljega voska. Zraven so se seznanili z medonosnimi rastlinami in načini njihovega vključevanja v okrasne vrtove; teh delavnic so se udeležili tudi drugi, predvsem ljudje, ki so želeli spoznati okrasne rastline in lepote narave. In ker je za generacije, ki prihajajo, svetovni splet eno najmočnejših komunikacijskih orodij, je bilo prav urejanje spletne strani projekta v pristojnosti BC Naklo.
Znanje je torej najpomembnejše in bo udeležencem ostalo za vse življenje. Pa tudi zavedanje o tem, da živimo skupaj in smo zato drug od drugega odvisni.
Na dejstvo, kako pomembno je sobivanje, se bodo spomnili, ko bodo posedali v novem parku avtohtonih medonosnih rastlin tik ob šoli. Park je sicer zasnovan kot prostor druženja za dijake in zunanje obiskovalce šole. Razdeljen je na različne vsebinske sklope: prostore druženja, območje zelišč in dišavnic, nekošen travnik in območje sadnih grmovnic.
V parku so tako trije večji prostori druženja, ki so oblikovani v vzorcu satovja. Vsi trije so z glavne poti in med seboj povezani ter zasnovani na način, ki med obiskovalci spodbuja komunikacijo in interakcijo, hkrati pa omogočajo tudi umik v samoto. Večji odprt prostor na vzhodni strani parka je namenjen nekošenemu cvetočemu travniku. Ob robu travnika so drevesa, do katerih vodi vijugasta peščena pot. V zgornjem delu travnika je informacijska točka, kjer obiskovalci lahko najdejo informacije o parku. Ob vhodu v telovadnico je umeščen še del z zelišči in dišavnicami, območje bogatijo tudi sadne grmovnice.
Kako vabljivo! Kratek postanek v parku za klepet ali počitek pokaže bistveno, kar moramo vedeti o naravi in človeku kot njenem sestavnem delu: raznolikost je bogastvo, zato jo moramo ohraniti.