Cene goriv zajedajo v dobiček
"Vse višje cene pogonskih goriv zajedajo v naše poslovanje. Letos smo načrtovali povišanje stroškov za 15 odstotkov, v dveh mesecih pa je strošek goriva večji za 12,5 odstotka," pravi Ivanka Gaber Zupančič.
Kranj - Lani so v delniški družbi Alpetour Potovalna agencija dosegli dobrih 17 milijonov prihodkov oziroma približno toliko kot leto prej. Pri glavni dejavnosti, prevozu potnikov v javnem potniškem prometu, so beležili odstotek rasti, kljub gospodarski krizi so prihodek pri prodaji turističnih aranžmajev povečali za devet odstotkov. Slednja rast gre tudi na račun dveh novih turističnih agencij v Domžalah in Ljubljani.
»Nenehno višanje cen pogonskih goriv je za naše poslovanje zastrašujoč strošek, na katerega ne moremo vplivati,« pravi Ivanka Gaber Zupančič, predsednica uprave, in nadaljuje: »Naša pričakovanja, da se bodo zaradi krize in visokih cen bencina potniki bolj odločali za uporabo javnega prevoza, se niso uresničila. Ocenjujem, da bi morali pripraviti različne pogoje za večjo uporabo javnega prevoza in zmanjšanje uporabe osebnih vozil, pri čemer bi morala imeti osrednjo vlogo država, prilagoditi bi se morali tudi prevozniki.«
Strošek goriva v strukturi vseh odhodkov družbe, ki nastajajo pri opravljanju dejavnosti prevozov, predstavlja 22 odstotkov, v strukturi vseh odhodkov družbe pa 17,5 odstotka. »Teh stroškov na javnih prevozih ne moremo enostavno preračunati v ceno vozovnic, ampak gre strošek v breme dobička, ki ga ustvarimo na drugih področjih,« pojasnjuje predsednica uprave. Državna uredba določa, da imajo izvajalci javnega potniškega prometa ob več kot desetodstotnem povečanju cen pogonskih goriv (že pred tedni) pravico do uskladitve subvencije oziroma kompenzacije države. Zadnja uskladitev je bila opravljena 1. julija lani na 0,533 evra na prevožen kilometer.
»Ob razmerah, ki vladajo v državi, nas je prevoznike strah, ne le v Alpetourju, za naše preživetje. Prisiljeni bomo v dvig cen, kar lahko še zmanjša število potnikov, hkrati pa mora tudi za to dati soglasje država,« pravi Ivanka Gaber Zupančič. Dodaja, da bi zgolj z javno gospodarsko službo lani ustvarili izgubo, dobiček v višini 280 tisoč evrov (ocenjuje ga kot zelo skromnega) pa gre na račun optimalne izkoriščenosti avtobusov zunaj jutranjih konic - torej na račun občasnih in turističnih prevozov. »Rentabilni smo lahko le, če ista vozila in voznike uporabljamo pri vseh segmentih prevozov, saj je strošek avtobusa in amortizacije visok, javni prevoz ga ne pokrije,« pojasni sogovornica.
Pozitivno poslovanje torej ohranjajo na račun lastne pobude in kvalitete storitev oziroma na račun turistične dejavnosti, občasnih prevozov, servisnih storitev, prodaje in servisiranja osebnih vozil ter tehničnih pregledov. Kako bo ob koncu leta, si predsednica uprave ne upa napovedati, saj so za letos načrtovali 15-odstotno povečanje cen goriva, že po prvih dveh mesecih pa ugotavljajo, da je strošek višji za 12,5 odstotka.
Ivanka Gaber Zupančič meni, da bi morali tako država kot mediji in prevozniki več storiti za povečanje števila potnikov v javnem potniškem prometu. Ob večjem številu potnikov bo tudi cena prevoza nižja, dostopnost boljša. V zadnjih dvajsetih letih se je močno razvijal le promet z osebnimi vozili, zato so morali v Alpetourju tudi ukiniti katero izmed linij. Družba sicer pokriva vse gorenjske občine ter Domžale in Kamnik. V skupini Alpetour je danes 441 zaposlenih ali 17 več kot pred letom, od teh je 14 novih voznikov.