Preprosto in hitro, a previdno
Zveza potrošnikov Slovenije opozarja na previdnost pri spletnem nakupovanju.
Kranj – Spletno nakupovanje ima nedvomno prednost pred tekanjem po trgovinah, še posebej v predprazničnem času, ko se tam kar tare ljudi. Pri Zvezi potrošnikov Slovenije so opravili kratek pregled najpogostejših možnosti plačila in pripravili nekaj napotkov za večjo varnost spletnega nakupovanja.
Potrošnikom svetujejo, da pred izbiro načina plačila preverijo, ali morda izbrani način povzroči dodatne stroške ali zmanjša morebiten popust. Previdnost nikakor ne bo odveč tudi pri prevzemu blaga - potrošniki naj pred prevzemom preverijo, ali je prejeti izdelek poškodovan, tudi če je sam paket nepoškodovan, ter prevzem v primeru poškodb zavrnejo.
Potrošniki lahko izbirajo med šestimi možnostmi plačil, katero izbrati? Najpogostejše je plačilo po povzetju. Prednost tega načina je, da potrošnikom po spletu ni treba posredovati občutljivih podatkov, res pa je, da bodo morali ob prevzemu naročenega blaga praviloma plačati z gotovino. Sledi plačilo s kartico z odloženim plačilom: podatke o svoji kartici morajo potrošniki posredovati prek spleta. Pri uporabi šifrirane povezave in trimestne varnostne kode je tveganje, da bi bili podatki zlorabljeni, razmeroma majhno. Še manjše je, če uporabijo funkciji Mastercard SecureCode ali Verified by Visa, ko namesto podatkov o kartici uporabijo geslo in varnostno sporočilo. »Na splošno velja, da v primeru zlorabe kartice potrošniki ne jamčijo za škodo nad 150 evri, razen če so ravnali zelo malomarno. Trgovcu naj potrošniki nikoli ne pošiljajo kopij svojih kartic niti ne posredujejo svojih podatkov po telefonu,« pojasnjujejo in svarijo v zvezi potrošnikov.
Poznamo še plačilo prek spletnega plačilnega servisa, kar z drugimi besedami pomeni, da so računi (naročila) s trgovčevega spletnega mesta preusmerjeni v spletno banko, kjer jih bo že čakal pripravljen nalog za plačilo. Za zdaj tako kupujejo komitenti Abanke in NLB; plačilo z uporabo sistema Moneta ali Si.Nakup ponujata možnost varnega plačevanja s pomočjo mobilnega telefona. S trgovčevega spletnega mesta bodo potrošniki preusmerjeni na spletno mesto upravljavca sistema. Temu sporočijo svojo telefonsko številko in poslal jim bo SMS-sporočilo s kodo, ki jo potrebujejo za nakup. Praviloma bo nakup zaračunan v okviru mesečnih stroškov uporabe mobilnega telefona.
Nekateri trgovci omogočajo prevzem in plačilo na blagajni v trgovini, možno je tudi plačilo prek storitve PayPal, kjer mora potrošnik posredovati le naslov elektronske pošte, vse druge podatke (bančne kartice) sporoči že prej. Tu obstaja tveganje zaradi lažnih spletnih strani, ki vabijo k posredovanju vstopnih podatkov za račun pri PayPalu. V ZPS so ponudili tudi štiri nasvete za varno nakupovanje: dobre spletne trgovine pregledno objavijo popolne kontaktne podatke, podatke o bančnem računu ali karticah se posreduje le prek šifriranih povezav (v naslovni vrstici https), potrošniki naj uporabljajo gesla, sestavljena iz osmih znakov (malih in velikih črk in številk) in potrošniki naj uporabljajo antivirusne programe ter požarni zid. Spletnih nakupov naj ne opravljajo s tujih računalnikov.