Dobrodošli na Facebooku
Nenavaden primer Marka Zuckerberga: film Socialno omrežje je nova mojstrovina režiserja Davida Fincherja, ki pokaže, kako lahko mala želja posameznika globalizira svet.
Svet dandanes človeka v vseh ozirih vedno bolj omejuje in nadzira, čeravno skuša ob tem pri nas ustvariti prav nasproten vtis – občutek neomejene svobode. Tako je vedno močnejša potreba po stvaritvi nekega novega sveta oziroma prostora, ki bo postindustrijskemu posamezniku, ujetemu v sodobni svet ideologije neobrzdanih političnih praks, brezosebne tehnokracije ter neusmiljene logike kapitala, omogočil proces gradnje svoje lastne osebne pozicije, ki pa bo pripoznana tudi s strani drugih. Ironično, za tak nov svet zbliževanja je poskrbela prav 'brezosebna' tehnologija, ki nam je z internetom omogočila dostop do vsega in vsakogar. Informacije vseh vrst so dosegljive v trenutku.
Če rečemo, da je internet dopolnilo našega sveta, povemo premalo. Internet je dobesedno podvojitev naše realnosti. Tistega, česar ni na internetu, ni tudi v naši realnosti. In za našo osebno mrežno registracijo še najbolj skrbi spletna stran Facebook, ki jo je leta 2004 iznašel harvardski študent Mark Zuckerberg in ki danes povezuje že več kot petsto milijonov ljudi po vsem svetu. Očitno je, da so ljudje zasebnost zamenjali za transparentnost. Svoje osebne podatke so prelili na internet, s tem pa dobili dostop do podatkov drugih. Krog prijateljev se širi – v neskončnost.
Film Socialno omrežje govori o nastanku tega spletnega fenomena, ki pa se je začel bolj ali manj naključno: z Markovo željo maščevati se dekletu, ki ga je pustila. Najprej besen na netu objavi njene podatke, nato še podatke drugih študentk, in izkaže se, da ljudje tovrstne dostope obožujejo, obisk strani je ogromen, strežnik se celo zruši. Mark uvidi potencial, zato začne stran širiti in dograjevati do končnega rezultata - Facebooka.
Socialno omrežje je film o položaju sodobnega posameznika, vpetega v virtualni svet interneta, ki po eni strani srka njegove osebne podatke, da bi ga kot iz Benthamovega panoptikona lahko z vseh vidikov opazoval, po drugi strani pa mu dopušča občutek neskončne svobode v dostopnosti informacij in voajerskega užitka v sledenju drugim uporabnikom. Skozi podvojitev v virtualnem šele nastane prava realnost, v kateri živimo. Ali kot je nekoč za Madonno dejal njen bivši mož Warren Beatty: ''Zakaj bi sploh delala karkoli, če te ne snemajo kamere.''
Zuckerbergov fenomen Facebooka, pa tudi vseh vrst bloganja, tvitanja, spletnih forumov in podobnih medmrežnih interakcijskih praks je dokaz, da se je naša realnost podvojila v virtualnem. Žrtvovali smo privatno življenje in ga zamenjali za življenje na omrežju. Mark je sicer izgubil dekle, toda dobil na milijone novih prijateljev. Poštena menjava?
Ocena: 5 / 5