Strokovnjak svetuje
Andrej Sajovec iz Trboj je eden od najbolj cenjenih in najboljših serviserjev koles v Sloveniji.
Kot serviser državnih kolesarskih reprezentanc se je udeležil več olimpijskih iger in svetovnih ter evropskih prvenstev, da o pomembnih etapnih in enodnevnih dirkah sploh ne zgubljam besed. Kolesarska sezona je pred vrati, zato sem ga povabil k pogovoru, da bi izvedeli vse, kar je najpomembneje vedeti o pripravi in nakupu oziroma zamenjavi kolesa.
V kakšni "nevarnosti" kolesa preživijo zimo?
»Kolesarji shranjujemo kolesa večinoma v toplih in suhih prostorih. Vendar se zaradi pomanjkanja prostora dogaja, da je kolo prezimilo v hladnem (tudi odprtem) in vlažnem prostoru. To so najslabši pogoji za shranjevanje koles. Kolesa se razlikujejo po kakovosti. Pri slabših in slabo shranjenih kolesih že po prvem zimovanju opazimo veliko škode.«
Kaj je treba najprej preveriti na kolesu, preden se podamo na prvo kolesarjenje v sezoni?
»Preveriti moramo pnevmatike. Pogledamo, ali so se čez zimo pokazale razpoke, ali so "preperele", ali je na njih še dovolj profila za varno vožnjo, saj ponavadi ob koncu sezone pustimo to za začetek naslednje sezone. Preverimo tesnjenje zračnic in ventilov. Pregledamo delovanje zavor. Delovanje zavor mora biti mehko in učinkovito. Če to ni, potem preverimo, ali je mogoče prišlo do oksidacije oziroma zarjavelosti pletenic in zavornih oblog ali če so zavorne gumice še varne za zaviranje. Preverimo še delovanje menjalnikov in seveda zategnjenost vseh vijakov na kolesu.«
Kdaj priporočate obisk pri serviserju?
»Vsekakor priporočam obisk pri serviserju, ker so današnja kolesa preveč vredna, da bi si privoščili kako lastno napako pri popravilu. Seveda tisti spretnejši lahko sami zamenjate zračnice in pnevmatike, za kaj več pa je priporočljivo kolo peljati na strokovni servis.«
Koliko stane osnovni servis in kaj zajema?
»Osnovni servis zajema: centriranje koles, nastavitev prestav in zavor, pregled vseh ležajev (zračnost, mazanje ...), kontrola vijakov, kontrola in mazanje verige, pregled pnevmatik in zračnic. To je osnova in stane približno 20 evrov.«
Očistimo pa ga lahko sami?
»No, večina servisov vam kolo po želji tudi opere in podmaže. Seveda to lahko storite tudi sami, če znate, ker niti to opravilo ni tako preprosto in lahko. Pri gorskih in treking kolesih pa zna biti tudi zamudno.«
Ali se splača kupiti rabljeno kolo in na kaj moramo biti pozorni?
»Kdor se odloča za nakup rabljenega kolesa, mora biti pozoren predvsem na ustrezno velikost kolesa, na iztrošenost vitalnih delov in priporočljivo je od lastnika dobiti dokumente kolesa z računom.«
Kdaj pa se odločimo za nakup novega kolesa?
»Za nakup novega kolesa se odločimo, ko sami ali s pomočjo strokovnjaka opazimo prekomerno iztrošenost kolesa. Če smo ugotovili, da staro kolo ne zadovoljuje vseh naših potreb. Ko postanemo resnejši rekreativci in smo opazili, da rabimo lažje, hitrejše, skratka kvalitetnejše kolo. Otroci hitro prerastejo kolesa in zaradi njihovega pravilnega in zdravega razvoja moramo spremljati in ugotoviti, kdaj so "zreli" za novega, večjega, boljšega, varnejšega ...«
Katero dodatno opremo kolesa priporočate?
»Dodatna oprema, ki je skoraj nujna na kolesu, je sledeča: tlačilka (danes se dobijo zares majhne, a vseeno zelo učinkovite), orodje za osnovno popravilo (mini orodje skupaj z orodjem za montažo pnevmatik, ki ga lahko spravimo v žep ali torbico na kolesu), rezervna zračnica. Za mestne kolesarje je prtljažnik skoraj nujen ter vsa zaščitna oprema, kot so zaščita verige, luči, naslanjalna nogica. Vsako kolo ima danes skoraj nujno nosilke za plastenke in bidone.«