Komentar: Kdaj kazni le odgovornim?

V tem mesecu smo lahko prebrali kar dve novici o kaznih za gospodarske prestopke kartelnega dogovarjanja. Zanimivo pri tem je, da v obeh primerih v panogi elektrogospodarstva, pa čeprav na različnih ravneh in iz različnih organov. Pred tremi tedni so slovenski elektrodistributerji prejeli odločbo, s katero je Vrhovno sodišče zavrnilo njihovo pritožbo o plačilu kazni Urada za varstvo konkurence (UVK) zaradi usklajenega zviševanja cen električne energije konec leta 2007, pretekli teden pa je Evropska komisija naložila Holdingu Slovenske elektrarne (HSE) kazen za kartelno dogovarjanje o cenah in delitvi trga na področju prodaje kalcijevega karbida in magnezijevega granulata, ki sta pomembna pri proizvodnji jekla. V obeh primerih gre za znatne denarje: v prvem bo moralo pet slovenskih distribucijskih podjetij plačati skupaj deset milijonov evrov (od tega Elektro Gorenjska osemsto tisoč evrov!), v drugem primeru pa naj bi šlo v evropski proračun iz sredstev HSE 9,1 milijona evrov. Čeprav imajo te kazni kar precej vprašljive utemeljitve, gre v obeh primerih za protipravno ravnanje. Distributerji so namreč ravnali pač v skladu z večdesetletno prakso monopolistov v razmerah, ko je država zgolj navidezno sprostila trg za gospodinjske odjemalce, hkrati pa jih pozivala k 'družbeni odgovornosti' pri določanju cen. Kako zelo raztegljiv pojem je ekonomija pri cenah električne energije, na katero se stalno izgovarjajo, pričajo letošnje razmere ob občutnem padcu porabe in tudi borznih cen, da o (pre)organiziranosti te panoge niti ne govorimo. Kazen so sicer zaslužili tudi zaradi arogance, da so določili končne zneske računov za elektriko ob tedanjih zapletih z omrežnino in kasnejšem poračunavanju. V primeru HSE je zagotovo vprašljiva utemeljitev, da morajo kazen plačati zgolj zato, ker so bili lastniki sicer propadlega hčerinskega podjetja TDR Metalurgija, ki je očitno sodelovalo v nedopustnem dogovarjanju v evropskem merilu.

Razmisleka vredno je seveda vprašanje, kdo bo te kazni plačal. Skoraj absurdno je, da je UVK kot državni kontrolni organ kaznoval podjetja, ki so v državni lasti, torej prek zmanjšanega dobička in davkov državo samo. Brez trohice očitka vesti o populizmu ali celo demagogiji lahko zapišemo, da smo, ker smo država mi, davkoplačevalci, kaznovani mi. Druga možnost je v obeh primerih, da bomo kazni tako ali drugače plačali potrošniki električne energije. Kaznovani bi morali biti le tisti odgovorni posamezniki, ki so nezakonito ravnali.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Gospodarstvo / / 14:46

Tudi Air Serbia iz Ljubljane v Beograd

Zg. Brnik – Air Serbia slovenskim potnikom z novimi, dnevnimi povezavi med Letališčem Jožeta Pučnika Ljubljana in Beogradom odpira nova vrata na Vzhod. Srbski nacionalni letalski prevoznik je strat...

Objavljeno na isti dan


Kranj / ponedeljek, 17. junij 2024 / 16:14

Palmi v Struževem

Kranj – Domačijo pr' Jenk v Struževem pri Kranju krasi lepo urejena okolica, polna zelenja in rož, ter celo dve palmi, o čemer nas je obvestila njihova soseda Tončka Poklukar. Ob obisku domačije st...

Zanimivosti / ponedeljek, 17. junij 2024 / 16:10

Sodobne različice zmenkarij

V sodobnem digitalnem svetu tudi iskanje življenjskega sopotnika pogosto ni več preprosto. Dandanes skoraj vsak pozna nekoga, ki je svojega partnerja našel s pomočjo aplikacij za zmenke in spoznavanje...

Zanimivosti / ponedeljek, 17. junij 2024 / 16:07

V Svečah priznanja tudi za Gorenjce

V dvojezični koroški vasi Sveče v Rožu so v soboto podelili priznanja naša Slovenija. Kar pet priznanj je bilo podeljenih posameznikom in društvom iz Gorenjske.

Kamnik / ponedeljek, 17. junij 2024 / 14:28

Prometni izzivi

Tako kot v večini občin po državi tudi v Kamniku v tem času pripravljajo celostno prometno strategijo, s katero želijo postaviti cilje razvoja na tem področju. Kako zmanjšati prometne zast...

Škofja Loka / ponedeljek, 17. junij 2024 / 14:27

Javna razprava o celostni prometni strategiji

Škofja Loka – O izzivih na področju hoje, kolesarjenja, javnega potniškega prometa in vožnje z osebnimi vozili ter viziji prometa v Škofji Loki se, kot so sporočili z Občine Škofja Loka, z...