Še svetujemo
V zadnjih dveh številkah niste brali nasvetov, zdaj pa bodo spet do začetka kolesarske sezone.
Nazadnje sem pisal, kaj vse lahko postorimo, če nam kolo ne ustreza ali ga želimo nadgraditi. Veliko vas je, ki ste s svojimi kolesi popolnoma zadovoljni. Celo zimo ste pridno vadili v naših sredinih in petkovih skupinah na statičnem kolesu. Ste že skoraj pripravljeni. Kaj pa vaše kolo? Modro bi bilo poskrbeti tudi zanj. V servisih imajo sedaj še čas za zimski servis in tja do sredine marca vam ga bodo opravili po nižjih cenah.
Kaj je zimski servis?
V bistvu je to temeljit pregled in priprava kolesa na prihajajočo sezono. Zimski se imenuje v kolesarskem žargonu predvsem zaradi tega, ker ga kolesarji opravijo največkrat pozimi, saj so servisi takrat manj obremenjeni in praviloma za svoje storitve zaračunavajo manj.
Kaj vse zajema zimski servis?
Kolo se najprej v celoti opere, očisti, to se stori najprej z odstranjevalcem maščobe in nato z vodo pod pritiskom: s tem se res znebimo vse stare umazanije. Brez strahu dovolite, da to storijo, in ne se bati, da bo voda prodrla v ležaje in jih poškodovala, saj jih bodo kasneje odprli in očistili.
S temeljitim pranjem ne bomo poskrbeli zgolj za estetski videz, ampak bomo odkrili morebitne razpoke na okvirju, krmilu in drugih komponentah. Prav tako je zelo pomembno, da se odprejo vsi ležaji na kolesu: na prvi in zadnji osi, pogonski osi in krmilnem sistemu. Ležaji imajo sicer protiprašno in delno protivodno zaščito, vendar kolo večkrat zmoči dež ali ga operemo z vodo in ta lahko prodre v ležaje, zato jih je treba razdreti, razmastiti, očistiti, pregledati in znova namastiti in zapreti. Če se opazi poškodba, jih zamenjamo. Prav tako je treba nastaviti ustrezno zračnost na konusih za optimalno vrtenje koles, osi pogona, krmilnega sistema in pedal.
Naslednji sklop je prestavno pogonski mehanizem. Najpomembnejša je veriga, ki jo je treba dobro očistiti, pregledati in ob morebitni raztegnjenosti zamenjati. Veriga je na kolesu potrošni material, ki ga je priporočljivo menjavati vsaj na tri tisoč kilometrov. S tem preprečimo obrabo verižnikov, ki so bistveno dražji od verige. Raztegnjenost verige se meri z merilom, in ko je raztegnjenost večja od predpisane, je pametno to upoštevati in verigo menjati.
Za optimalno delovanje je treba menjalnik dobro očistiti, pregledati, naoljiti vse gibljive dele, po potrebi pa tudi menjati vodilne verižnike in pletenice. Te so ključnega pomena za mehko in natančno prestavljanje.
Zelo pomembne, za varnost pa najpomembnejše so zavore. Ločimo več vrst zavornih sistemov, v glavnem pa dva. Hidravlični disk-sistem in klasični zavorni sistem s potegom na pletenico. Drugi se v glavnem uporablja za cestna dirkalna in treking kolesa. Pri tem sistemu je treba pregledati stanje pletenice, jo očistiti in po potrebi menjati. Da je zaviranje lahkotnejše, pa je treba očistiti, namastiti oziroma menjati tudi požirko ali bovden zavorne pletenice.
Najpomembneje pa so seveda zavorne obloge, ki so potrošni material in se izrabijo. Prav tako pa moramo preveriti platišče, saj se prav tako izrablja, posebno v vožnji po dežju ali z izrabljenimi zavornimi oblogami. Tako stanjšana stena platišča je zelo nevarna za vožnjo.
Pri hidravličnih diskastih zavorah se preverja stanje zavorne tekočine, če se ta menja, je treba zavorne cilindre in cevke dobro očistiti in menjati tesnila. Preveriti in po potrebi menjati je treba tudi zavorne ploščice in zavorne diske: preveč stanjšani so lahko zelo nevarni.
Pri gorskih kolesih je treba pozornost nameniti tudi vzmetenju. Pri sistemih vzmetenja elastomer se vzmetna vilica očisti in namasti. Pri sistemih olje-zrak pa je vzdrževanja več. Menjajo se tesnila in olje, prav tako pa se na novo nastavi zračni tlak. Prav tako je potrebna menjava tesnil na sistemu blaženja zadnjega kolesa. Preveriti je treba tudi stanje pnevmatik. Za varno vožnjo so zelo pomembne, zato tu varčevanje ni smiselno.
Preveri se tudi stanje naper. Če so razrahljane, jih na novo centriramo, nastavimo. Napere so v bistvu tudi potrošni material in naj bi se menjale vsakih nekaj let, obvezno pa takrat, ko kakšna poči. Takrat je treba zamenjati vse napere!
Na koncu vam bodo kolo še nastavili, naoljili in dodali tlak v pnevmatikah.
Preden kolo prevzamete, ga preizkusite.