Končna odločitev je otrokova
"Učencem svetujem, naj najprej izberejo poklic, potem pa se bomo lažje pogovarjali o izbiri ustrezne srednje šole," pravi Tina Kaltenekar.
Devetošolci so tik pred odločitvijo: kam na srednjo šolo. Pa bo ta prava? Pogovarjali smo se s Tino Kaltenekar, magistro pedagogike in šolsko svetovalno delavko na Osnovni šoli Simona Jenka Kranj.
Koliko se lahko starši vmešamo v otrokovo izbiro srednje šole? Kako učence poklicno usmerjate v šoli?
»Prav je, da je končna odločitev otrokova, starši pa naj bi ga pri tem usmerjali, mu priskočili na pomoč z informacijami, mu stali ob strani. Konec koncev bo otrok tisti, ki bo še naprej hodil v šolo in ki naj bi jo tudi uspešno zaključil.
V šoli v osmem razredu začnemo s poklicnim usmerjanjem; učenci dve uri preživijo v Centru za informiranje in poklicno svetovanje (CIPS) v Kranju, kjer nudijo veliko informacij na enem mestu. Eno uro na temo poklicnega usmerjanja imamo v razredu, v devetem razredu je teh ur še več. V osmem razredu učenci pišejo t. i. test Multifaktorska baterija (MFBT), pri katerem se ugotovi, kakšne so sposobnosti učencev na različnih področjih (verbalnem, prostorskem, logičnem …), v devetem razredu pa učencem in njihovim staršem – vse je individualno – psihologinja interpretira rezultate testa. Ta test je ena od informacij, ki naj bi otroku pomagala pri izbiri poklica oziroma srednje šole.«
Nekaj so otrokova pričakovanja in želje, nekaj so njegove sposobnosti. Kako se bo torej pravilno odločil?
»Vedno jim pravim, da je to proces in da tudi odločitev, ki jo sprejmejo, ni nujno sprejeta enkrat za vselej. Naš šolski sistem je dokaj dobro prehoden in četudi zaenkrat ne izbereš najtežje šole, lahko kasneje prideš tja, kamor želiš. Svetujem jim, naj najprej izberejo poklic (kaj bi radi v življenju delali), potem pa se bomo lažje pogovarjali o izbiri ustrezne šole. Naj povem za primerjavo: lahko greš na Triglav po direktni poti, če si za to dobro opremljen, če imaš dobro psihofizično kondicijo, če poznaš pot. V nasprotnem primeru je boljša krožna varianta za več dni, pa ravno tako prideš gor. Zato je dobro vedeti, kaj si želiš, potem pa pot do cilja izbereš glede na sposobnosti, interese, želje, motivacijo, delovne in učne navade.
Ne sme biti otroku le cilj, da se vpiše na srednjo šolo. Pomembno je, da bo zmogel uspešno narediti šolo in se eventualno vpisati naprej.«
Kaj pa tisti otroci, ki ne vedo, kam bi se vpisali?
»Poleg vsega, kar sem že naštela, obstaja še test oziroma vprašalnik poklicnih interesov (TPI), s katerim učencu pomagamo določiti področja, kje je boljši. V devetem razredu izpolnijo tudi anketo o poklicni poti.«