Kako znižati Dermotov jez?
V Železnikih so minuli četrtek predstavili pet idejnih variant rekonstrukcije Dermotovega jezu, s katero želijo povečati poplavno varnost v zgornjem delu Železnikov.
Železniki – »Če hočemo povečati varnost zgornjega dela Železnikov, je vsekakor treba znižati Dermotov jez,« pravi projektant Rok Fazarinc, ki je v četrtek na občini Železniki krajanom predstavil pet variant rekonstrukcije.
Obdelali so štiri variante, po katerih bi na Dermotovem jezu izvedli nov jez z zapornico, visoko od 1,8 do dva metra, široko pa 20 metrov. Po peti varianti bi na mestu sedanjega jezu strugo poglobili za 2,5 do tri metre in naredili okoli meter visok jez, 250 metrov višje pa bi zgradili še en približno toliko visok jez, na katerem bi bila tudi zajezitev za hidroelektrarno Niko. »Nad zgornjim jezom bi izvedli še lovilno jamo, kjer bi se ob visokih vodah zadržal prod. Slednji se danes zadržuje za Dermotovim jezom in povzroča poplave. Zamenjati bi bilo treba most v Ovčjo vas, saj srednji opornik zadržuje vejevje in ostal material, na ta način se zamaši pretočni prerez, zato so poplave še izrazitejše,« je povedal Fazarinc. Ocenil je, da med vsemi predstavljenimi variantami peta zagotavlja največjo varnost pred poplavami na tem območju: »Pretočnost bi se s sedanjih 80 povečala na 160 kubičnih metrov na sekundo. Poplavno varnost tega dela bi z dve- do petletnih vod povečali na 30- do 50-letne vode. Ključno je, da se na tem delu struga poglablja; poveča se padec struge in hitrost vodnega toka, s tem pa tudi prevodnost. Sora bi bila enako široka kot danes, v povprečju pa bi bila za več kot dva metra globlja.«
Ko bo peta varianta podrobneje obdelana, jo namerava Fazarinc znova predstaviti krajanom. Slednji so bili tej varianti precej naklonjeni že na četrtkovi predstavitvi. Najbolj sprejemljiva se je zdela tudi županu Železnikov Mihaelu Prevcu, ki je poudaril, da je peta varianta tudi najbolj estetska, saj drugače od drugih različic ne vključuje kovinskih zapornic. »Res je, da bomo z znižanjem Dermotovega jezu reševali lokacijo na 300, 400 metrih, a je ta del Železnikov poplavno najbolj ogrožen,« je dodal Prevc.
Kot je pojasnil Fazarinc, bodo v nadaljevanju na podlagi pridobljenih smernic izmed petih variant rekonstrukcije jezu izbrali najbolj optimalno. Do izvedbe bi lahko prišlo že prihodnje leto.