Pozdrav predsednika Georga Busha Sloveniji (Foto: Tina Dokl, Gorazd Kavčič, Bobo, Matjaž Erzar)

George Bush v velikem koščku nebes

Ob svojem prvem obisku v Sloveniji leta 2001 je ameriški predsednik George Bush dejal, da je naša dežela majhen košček nebes, ob tokratnem se je popravil, da je velik košček nebes. K nam se bo morda vrnil kot turist.

Ena od petošolk iz matične šole Simona Jenka Neža Ogrin je bila navdušena nad obiskom in nad celotnim dogajanjem, saj je prvič videla nastop lipicancev, prevzelo pa jo je tudi dejstvo, da so se tako pomembni ljudje, kot sta predsednika Bush in Janša, rokovala z njimi. »Sploh ni bilo začutiti, da bi šlo za protokolarni obisk. Nobenega inšpekcijskega pregleda kuhinje, nič. Sproščeno so kramljale, gospa Busheva je bila preprosta gostja, zanimala jo je naša slovenska ekološka ponudba.« Lepa pa so bila tudi darila, ki so si jih izmenjali gostje in gostitelji. George Bush je od Janeza Janše prejel gorsko kolo, Janša pa od Busha snežno desko.

Brdo - V ameriških medijih obisk njihovega predsednika v majhni alpski deželici ni bil deležen toliko pozornosti kot pri nas, saj Združene države ob bližajočih se predsedniških volitvah že bolj mislijo na novega predsednika. V Sloveniji pa smo obisku namenili veliko pozornosti. George Bush je po sedmih letih od svojega srečanja z ruskim predsednikom Vladimirjem Putinom v ponedeljek zvečer znova prišel v našo državo. »Svoj prvi obisk v Evropi sem začel v Sloveniji in svojega zadnjega spet v Sloveniji,« je dejal po zasedanju vrha EU–ZDA, ki je bilo v torek na Brdu. Prizorišča srečanja so bila ista kot pred leti, le da takrat George Bush pri nas ni prespal, tokrat pa mu je gostoljubje ponudil predsedniški apartma v hotelu Kokra na Brdu. Hotel lahko sprejme 78 gostov, svoje zmogljivosti pa je po besedah direktorja Protokolarnega servisa Brdo Iztoka Puriča tokrat v celoti namenil predsedniku in njegovemu spremstvu.

Vrnil se bo kot turist

Ameriškega predsednika je ob prihodu na Letališče Jožeta Pučnika na Brniku sprejel predsednik slovenske vlade in predsedujoči svetu EU Janez Janša, slabih dvajset ur pozneje pa je ugledni gost v družbi soproge Laure že odpotoval v Nemčijo, pred odhodom pa se je skupaj z Janezom Janšo zadržal v pogovoru s slovenskimi vojaki, ki sodelujejo v mednarodnih mirovnih silah. Vmes je ameriški predsednik sodeloval na vrhu med Evropsko unijo in ZDA, osmem v svojem mandatu. Pred zasedanjem vrha EU in ZDA se je predsednik Bush posebej srečal tudi s predsednikom Slovenije Danilom Türkom in predsednikom vlade Janezom Janšo. Po osrednjem dogodku, zaradi katerega je prišel v Slovenijo med njenim predsedovanjem EU, pa so na trati za gradom Brdo trije predsedniki, George Bush, Janez Janša in Jose Manuel Barroso, na konferenci za novinarje strnili najpomembnejše ugotovitve srečanja. Poleg uradnih informacij o srečanju smo od visokega gosta slišali, da je spremenil svoje mnenje o »Sloveniji kot majhnem koščku nebes«, sedaj je namreč prepričan, da gre za velik kos. Dejal je, da bi se k nam rad v prihodnje vrnil kot turist. Med zasedanjem sicer ni imel veliko priložnosti videti lepot naše dežele, nekaj pa so mu jih pripeljali kar na Brdo. Tako so ugledni gostje lahko občudovali nastop lipicancev, pri tem pa so se jim pridružile tudi soproge, ki so dan preživele v Ljubljani. Lauro Bush sta spremljali Urška Bačovnik in Barbara Miklič Türk, z njimi pa je bila tudi soproga predsednika Evropske komisije Margarida Sousa Uva Barroso. Ogledali so si tudi nastop 43 plesalcev folklorne skupine Iskraemeco, ki jo vodi Jože Šenk, prikazali pa so otroške, belokranjske in gorenjske plese. Tisti, ki pomnimo obiske državnikov še iz naše nekdanje države, smo tokrat lahko podoživeli utrinek iz našega otroštva: predsedniku Bushu je prišlo na Brdo z zastavicami (slovenskimi, evropskimi in ameriškimi) mahat kakih dvesto otrok iz kranjskih osnovnih šol. To je bil njihov športni dan, so povedali učenci 5.č razreda iz osnovne šole Simona Jenka – center, njihova učiteljica Špela Bešter pa, da so jih k sodelovanju povabili iz državnega protokola. Ena od petošolk iz matične šole Simona Jenka Neža Ogrin je bila navdušena nad obiskom in nad celotnim dogajanjem, saj je prvič videla nastop lipicancev, prevzelo pa jo je tudi dejstvo, da so se tako pomembni ljudje, kot sta predsednika Bush in Janša, rokovala z njimi. Navdušeni pa so bili tudi krajani Predoselj, ki jih je s svojim obiskom počastila prva dama Laura Bush, nam je povedal predsednik KS Danilo Šenk. Pripotovala je dan pred svojim možem in v ponedeljek med drugim obiskala tudi njihov kraj.

Najprej v farno cerkev, zatem v gostilno

Še župnik Janez Jenko iz farne cerkve svetega Siksta v Predosljah ob peti uri popoldne ni natančno vedel, za kakšen ameriški obisk naj bi šlo, sta dan potem pripovedovala brata Krištof in Tomaž Bolka iz družinske gostilne Krištof v Predosljah. Predsednikova žena je namreč prišla na ogled cerkve peš z Brda, v spremstvu varnostnikov in članov veleposlaništva in ambasade.

»Ko so jo mimo gostilne odpeljali nazaj na Brdo, smo mislili, da ne bo nič z morebitnim obiskom,« je pripovedoval starejši Krištof, ki je lani obrt prevzel od mame Elice, Vrečkove iz Tupalič. In kako naj bi Bolkovi sploh dobili namig, da bi naj jih obiskala žena predsednika Georga W. Busha, me je zanimalo protokolarno zapletanje. »V nedeljo popoldne nas je obiskala ženska iz ameriškega veleposlaništva in namignila, če bi bili pripravljeni sprejeti delegacijo. Seveda smo pritrdili, a nismo vedeli, za koga točno naj bi šlo. V ponedeljek sva oba z bratom skušala navezati kak stik za bolj natančno informacijo, vsaj uro, število oseb, karkoli,« je še vedno vzhičen pripovedoval Krištof. »Ženska, vodja protokola na ameriškem veleposlaništvu, še zgodaj popoldne ni hotela prav nič potrditi. Ob štirih smo prejeli klic, če bi šlo za osem do deset oseb. Nič drugega,« sta se nasmihala. Nekaj minut pred sedmo zvečer je v gostilno stopilo nekaj »frajarjev«, katerim se je videlo, da so spremstvo, varnostniki. Tomaž pove, da se tudi od slovenskega varnostnika ni dalo nič izvedeti, ker prav tako ni imel nobene informacije.

Potem se jim je zgodilo dobesedno v minuti. Številni varnostniki, avtomobili, spremstvo so »okupirali« gostilno. In za njimi sproščena Laura Bush v ženski družbi. Po sprejemu ob osvežilnem domačem bezgovem soku z ingverjem in meto so se nekateri posedli v gostišče, ženska druščina pa si je zaželela sedeti na balkonu vrta. »Sosedov ptič nam je onečedil prt in mizo sem moral na novo urediti. Prva dama mi je celo pomagala poravnati, napeti prt,« z nasmehom pove Krištof, ki je bedel nad družbo prve dame Laure Bush, Tomaž pa je skrbel za ugodje preostalih v delegaciji. Da se mu prav nič niso tresle roke, zakaj le, pove Krištof. »Sploh ni bilo začutiti, da bi šlo za protokolarni obisk. Nobenega inšpekcijskega pregleda kuhinje, nič. Sproščeno so kramljale, gospa Busheva je bila preprosta gostja, zanimala jo je naša slovenska ekološka ponudba. Ob začetku so vsem postregli z dobrodošlico iz kuhinje, krožnik dobrot z domačim kruhom v »vevnici« (lopatki za moko).

Jagnječja obara z ajdovimi žganci

»Kruh postrežemo v vevnici, saj je bilo nekoč v vasi sedem mlinov, naša gostilna pa je v neposredni bližini Dolharjevega mlina,« etnološko navdahnjen pove Tomaž. Tako so se skoraj vsi odločili za domačo, bio jagnječjo obaro z ajdovimi žganci in ocvirki, ki jo še vedno skuhajo po receptu stare mame iz Tupalič in s katero so dobesedno osvojili predsednikovo ženo. Jagnje, ki se pase v naših hribih, in ajda sta od ekološkega kmeta Primoža Krišlja z Visokega. Prvo damo so navdušili še z manjšim krožnikom čemaževe juhe z žličniki ovčjega sira. Mar ni že konec s čemažem, sem bil zvedav, ko smo dan potem samevali v gostilni, saj se je ameriški obisk ravno končeval in je bila cesta zaprta. »Ha, mi ga še imamo, saj ga sosedov Jože še vedno najde v Kremsu nad Kokro,« se pohvali Tomaž.

In kaj si je privoščila preostala družba? Vegancem smo dali koruzne rezance z gojenimi beluši, nekateri so se navduševali nad piranskim brancinom Fonda in koprivinim pirejem, drugi nad postrvmi iz ribogojnice v Zalogu. Ni šlo brez kokakole. Vsem so postregli z vodo iz »zdrave« pipe, v katero pri Krištofovih dajejo vejico melise, na mizah pa je bil še neprevret bezgov sok.

»Seveda so pili vino. Nekateri briško rdeče, cabernet souvignon Marjana Simčiča, omizje Laure Bush pa vipavski avtohtoni zelen,« pove domači sommelier Krištof. In kaj so še dobrega ponudili damam? Želele so poskusit čim več različnega, zato so jim predlagali izbor toplih predjedi: domače testeninske žepke, nadevane s pršutom, čebulo in sušenim paradižnikom, mlad popečen kozji sir Krištof s pestom bazilike ter potočne rake z lisičkami in drobnjakovim pestom. Medtem ko so varnostniki poskrbeli za medijsko blokado, sta »na pivo« prišla brez težav sosedov Joža in gostinec Matiček, Matjaž Erzar, ki je na koncu postal celo uradni fotograf in razveselil družino: »Prosili smo za dovoljenje, da bi se slikali za spomin in da bi nam se Laura Bush podpisala v knjigo spominov. Ob odhodu nam je z dobrovoljno prvo damo to uspelo,« so se navduševali Bolkovi.

Dan za spominjanje

Prisedla je mama Elica, še vedno vsa iz sebe. »Počaščena, kako pa, da bi ne mogla biti bolj. Tega ne bom nikoli več doživela. Da bi mi nekdo kaj takega povedal, da se nam bo zgodilo …,« je pripovedovala Elica Bolka, ki je leta ob pomoči sinov vodila gostilno. »Pa sem rekla, da ko bom v penziji, ne bom več pomagala, pa očitno kar ne gre, kaj,« so se nasmejali dnevu, ki jim je prinesel novo izkušnjo ter velik kompliment. »Ob odhodu sva se objeli in poljubili, joj, saj kar ne verjamem,« je ganilo Elico. »Saj smo vajeni vsakršnega protokola, ampak kaj takega pa res še ne,« reče Tomaž in osedla rekreativno kolo. Kolikšen je bil račun, kdo je plačal, me še zanima. Omizje Laure Bush je plačala spremljevalka v znesku 135 evrov. Preostali pa so »vrgli skupaj«. Nekateri z denarjem, drugi s karticami. »Obisk smo zagotovo dobili na osnovi priporočil ambasade, saj so Američani domala stalni gostje, večkrat nas obiščejo,« ob koncu kramljava s Krištofom, ki se je z nasmehom spraševal, kako je vse skupaj izpadlo. Še borovnice in divje jagode bi jim pripravili, pa je Lauri Bush zazvonil telefon. In so šli. Dan za spominjanje.

Odlična hrana, dragocena darila

Na goste je napravila vtis tudi hrana, ki so je bili deležni pri nas. Damam so v vili Podrožnik denimo postregli z melono s portom, poširanim filejem orade na blitvi, oskorjeno telečjo ribico s sezamom in mediteransko zelenjavo, za sladico pa z orehovim parfaitom in s sadjem obloženo kasato ter kavo. Zraven so lahko pile dobra slovenska vina: sauvignon iz ljutomersko-ormoškega vinorodnega okoliša, rose iz Goriških Brd in dišeči traminec, ledeno vino iz radgonsko-kapelskega vinorodnega okoliša. Gospodje pa so imeli delovno kosilo na Brdu, kjer so jim za predjed postregli z istrskim pršutom z zelenimi beluši in paradižnikovo terino, za glavno jed z govejim filejem v ohrovtovem listu z mladim krompirjem in zelenjavo in za sladico s prekmursko gibanico z vinskim šadojem in jagodami. Popili so tudi kavo, od rujne kapljice pa so jim teknili rebula iz Brd, vino Sara iz kraškega vinorodnega okoliša in radgonska ranina, suhi jagodni izbor iz radgonskih goric. Lepa pa so bila tudi darila, ki so si jih izmenjali gostje in gostitelji. George Bush je od Janeza Janše prejel gorsko kolo, Janša pa od Busha snežno desko, predsednika držav sta si izmenjala knjigi, pa tudi dame so dobile spominke vrhunskih slovenskih oblikovalcev in izdelovalcev.

Vsi pa nad obiskom predsednika Busha niso bili navdušeni. Samo Košnik iz Šenčurja se je odkrito jezil nad cestnimi zaporami, ki so vsaj njegovim sovaščanom onemogočili prihod v Kranj in iz njega, številni so nad cestnimi zaporami jezili bolj potihem. Javno pa se je proti Bushu in »globalno fašistični politiki« izrekla tudi skupina protestnikov, ki se je že po njegovem odhodu zbrala na Slovenskem trgu v Kranju. Demonstracije so organizirali v Društvu za rehabilitacijo rokenrola in Kulturnem centru Bajta, protestiral pa je tudi borec za človekove pravice Tomo Križnar.

Prosti čas / ponedeljek, 4. maj 2009 / 07:00

Quartissimo feet. Martina odleteli v Moskvo

Danes ob 11.20 so z Letališča Jožeta Pučnika na 54. izbor za pesem Evrovizije v Moskvo odpotovali slovenski zmagovalci Eme Quartissimo s pevko Martino.

Kranj / torek, 26. maj 2020 / 23:45

Zadovoljni so z novim poslovanjem

Kranj – Z Upravne enote Kranj obveščajo, da so zadovoljni z nekoliko drugačnim poslovanjem, ki so se ga skupaj s strankami v zadnjih tednih že privadili, in da se poslovanje postopoma vrača v ustal...

Vodice / torek, 26. maj 2020 / 23:41

Sprejet rebalans proračuna

Vodiški občinski svetniki so sprejeli rebalans letošnjega proračuna, ki je bil potreben zaradi ukrepov vlade za zajezitev epidemije covida-19 in uskladitve projektov z realizacijo.

Šenčur / torek, 26. maj 2020 / 23:36

Posadili so breskev

Ob tednu ljubiteljske kulture so na vrtu Hiše čez cesto Pr' Franč na Miljah zasadili sadno drevo, tokrat breskev.

Kultura / torek, 26. maj 2020 / 23:27

Obraz – simbol skrivnosti

Kranj – V sredo, 27. maja, bo ob 19. uri v Cafe Galeriji Pungert odprtje razstave slikarke Biserke Komac z naslovom Obraz – simbol skrivnosti. Avtorici so navdih dali dogodki zadnjih mesecev, ko se...

Šport / torek, 26. maj 2020 / 23:27

Bole je imel navijače tudi na virtualnih kolesarskih dirkah

Med športniki, ki že komaj čakajo na nadaljevanje sezone, so tudi cestni kolesarji. Pogovarjali smo se z izkušenim Grego Boletom, ki je pred kratkim kot prvi Slovenec nastopil na virtualni izvedbi Dir...