Odlične ideje mladih
V Razvojni agenciji Sora želijo mladim približati podjetništvo, podeželju pa možnosti za (dopolnilni) zaslužek.
Škofja Loka – Razvojna agencija Sora v sklopu projekta Spodbujanja podjetništva na Loškem in v sodelovanju s podjetjem Sun pripravlja podjetniške krožke za osnovnošolce. »Letos smo jih pripravili že osmič, vse z namenom, da bi pri mladih vzbudili zanimanje za podjetništvo in rušili mit o podjetništvu, ki je imel vsaj včasih precej negativen prizvok,« nam je razložila Julija Primožič. Letos je v treh skupinah sodelovalo 28 učencev iz železnikarske, žirovske in vseh treh škofjeloških osnovnih šol. Iz občine Gorenja vas-Poljane je bilo letos premalo kandidatov, čeprav so lani osvojili celo eno glavnih nagrad.
Podjetniških krožkov se udeležujejo učenci od 7. do 9. razreda osnovnih šol, vodijo jih usposobljeni mentorji. »Mladi se naučijo poiskati poslovno priložnost, eno od idej pa izberejo in pripravijo poslovni načrt. Nimam odgovora na vprašanje, ali se je kateri od načrtov tudi dejansko uresničil, vem pa, da so pripravili zelo dobre načrte, ki so bili tudi nagrajeni,« pove Primožičeva. V osmih letih so med drugim pripravili poslovni načrt za gradnjo Term Kopačnica, za odprtje slaščičarne, proizvodnjo unikatnega nakita, čestitk, adventnih venčkov in podobno. »Nekatere manjše ideje so tudi realizirali, kot je izdelava voščilnic in adventnih venčkov, saj so jih na koncu na zelo komunikativen način in s pravimi marketinškimi orodji tudi prodali,« pa je zadovoljen Rok Šimenc, direktor agencije.
Vodilni v Sloveniji
V razvojni agenciji so na mlade podjetnike zelo ponosni, hkrati pa tudi na veliko število dopolnilnih dejavnosti na kmetijah. »Po registracijah dopolnilnih dejavnosti smo na Škofjeloškem vodilni v Sloveniji, vse bolj pa je prepoznavna naša blagovna znamka Babica Jerca in Dedek Jaka. Iz leta v leto ponudbo v njej dopolnjujemo,« nam je povedala Kristina Miklavčič, ki v agenciji »skrbi« za razvoj podeželja. Tako si prizadeva, da bi že uveljavljenim izdelkom – prevladujejo pekovski in žganje – dodali še izdelke iz zelišč, dražgoške kruhke in izdelke iz sadja – suho sadje, kompote in marmelade.
Podeželje na Škofjeloškem pozna povprečno družinsko kmetijo, kjer je vsaj en član družine zaposlen, s po šestimi hektarji zemljišč, pretežno so usmerjeni v živinorejo, dobršen del letnega zaslužka gre na račun gospodarjenja z gozdom. »To so majhne kmetije z majhnimi dohodki, prav zato pa jih spodbujamo v dodatne dejavnosti. Želimo pa si, da bi pridobili več ekoloških izdelkov oziroma surovin,« prihodnost vidi Miklavčičeva in ne pozabi na turizem, ki ga na podeželju EU še posebej spodbuja.
Kako dobro gre kmetijam z dopolnilno dejavnostjo, pričajo nagrade pri ocenjevanju Dobrot s slovenskih kmetij na Ptuju. »Izdelki naše blagovne znamke so izredno kakovostni, ki jo lahko zagotavljamo z relativno majhno proizvodnjo, želimo pa si, da bi pridobili še več kmetic za izdelavo pekovskih izdelkov. Zgodilo se je že, da smo morali zagotoviti kar 120 kilogramov potice, kar ni mačji kašelj,« dodaja Rok Šimenc. Nove izdelke in ponudnike bodo skušali pridobiti tudi prek posebnega programa EU za razvoj podeželja Leader. S pridobljenimi sto tisoč evri na leto bi pomagali podeželju pri razvoju, povečali obseg in trženje izdelkov, povečali učinkovito rabo obnovljivih virov energije (Javorje so najbolj sončna vas v Sloveniji!), ustvarili občasen varstveni center za starejše, ustvarili centre za srečevanje mladih na podeželju …