Jubilej legendarnega spačka

Citroënov kultni avtomobil 2 CV praznuje 60 let, a je pri številnih avtomobilskih navdušencih še vedno v modi.

Citroënov kultni avtomobil 2 CV, ki ga pri nas poznamo kot spačka, letos slavi visok jubilej, prvega so namreč izdelali že davnega leta 1948, še danes pa razveseljuje s svojo dobrodušnostjo in še vedno je dobrodošel pri več generacijah po vsem svetu. 2 CV je s svojo varčno in enostavno zasnovo ter najnovejšo tehnologijo tistega časa povzročil pravo revolucijo v avtomobilski industriji, pa tudi v družbi, kjer je utrl pot varčnim, večnamenskim avtomobilom, namenjenim širši množici. Izvor avtomobila 2 CV sega v trideseta leta prejšnjega stoletja. Leta 1936 je Pierre-Jules Boulanger, takratni Citroënov direktor, sprožil projekt TPV, kar pomeni zelo majhen avto (Tres Petite Voiture) in prvi prototip je zapeljal iz delavnic v letu 1937, opremljen je bil z motorjem motocikla s 500 kubičnimi centimetri.

Vojna vihra je razvoj spačka prekinila in obstoječe prototipe, nekatere celo razstavljene na dele, so takrat poskrili in jih razpršili po vsej Franciji. Preizkusi z nekaterimi izboljšavami so znova stekli leta 1946 in nezadržno se je bližal veliki dan uradne predstavitve na avtomobilskem salonu v Parizu leta 1948. Prve pripombe novincu niso bile v ponos, obiskovalce salona je njegova oblika šokirala in zbegala Citroënove tradicionalne kupce. Toda javnost ga je kmalu sprejela za svojega in začela se je spačkova era. Leta 1950 je bilo zanimanje za spačka že tolikšno, da je čakalna doba znašala tudi šest let. Prvi spački so bili vsi kovinsko sive barve in jih je poganjal 375-kubični motor z devetimi konjskimi močmi. Kmalu se je limuzinski izvedbi pridružil še 2 CV AU, vozilo s tovornim prostorom in avtomobil so za svojega vzeli tudi številni obrtniki. V kasnejših letih je spaček doživljal manjše lepotne spremembe, toda osnovna ideja je ostala enaka, pomembnejši tehnični mejnik je bila uvedba 425-kubičnega motorja z 12 konjskimi močmi v letu 1954, ko je spaček že lahko »drvel« s hitrostjo 78 kilometrov na uro. Dva takšna motorja sta poganjala tudi posebno izvedbo Sahara, pri čemer je eden poganjal prvi, drugi pa zadnji kolesni par. To vozilo je pri polni obremenitvi lahko premagovalo celo več kot 40 odstotkov peščene strmine, vendar je bil drugi motor nameščen v prostoru za prtljago na zadnjem delu in tako zmanjšal zmogljivosti prtljažnika. Po dveh »srčnih operacijah« za več moči, je spaček leta 1970 dobil dva motorja 435- in 602-kubičnega, s slednjim je spaček prebil magičnih 100 kilometrov na uro. Zunanje spremembe so obsegale spremembo odpiranja sprednjih vrat, nove karoserijske barve, preoblikovanje maske hladilnika, menjavo okroglih in oglatih žarometov, izboljšave v notranjosti in tako naprej.

V sedemdesetih letih je bil spaček še vedno na vrhuncu svojih moči, leta 1980 pa so pri Citroënu spravili v svet posebno serijo charleston, ki je navduševala z retro podobo. Ob koncu osemdesetih let se je legendarnemu avtomobilu že približeval konec proizvodnje, ki se je v Franciji dokončno ustavil februarja 1989. Po 3.868.633 prodanih enotah je 27. julija 1990 ob 16. uri tovarno v mestu Mangualde na Portugalskem zapustil še zadnji spaček. Tako se je zaključila proizvodnja tega mitičnega vozila in začela se je popolnoma drugačna zgodba, zgodba o spačku in njegovih navdušencih, ki so se združili v različne Citroënove klube, nekaj tudi pri nas. Spaček pa je dokončno postal nesmrten . V 42 letih (kar je rekordna življenjska doba) je bilo skupaj z dostavnimi izvedbami izdelanih več kot 5 milijonov avtomobilov.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

GG Plus / sobota, 7. julij 2007 / 07:00

Dopustna kultura

Je med dopusti tudi kultura na dopustu? Če je enim dopuščeno, da med dopustom delajo, zakaj se ne bi drugi kulturno udejstvovali? Pa ne le tako, da bi sadove kulture uživali - zakaj ne bi v času, ko s...

Objavljeno na isti dan


Gospodarstvo / torek, 27. maj 2008 / 07:00

Gozdovi v srcu Evrope

Kranj, Bled – Zadnji teden maja je že po tradiciji Teden gozdov. V letu, ko Slovenija predseduje Evropski uniji, sta se Zavod za gozdove Slovenije in Zveza gozdarskih društev Slovenije odl...

Nasveti / torek, 27. maj 2008 / 07:00

Gozdnata špička

Sveti Jošt (845 m) in Špičasti hrib (835 m) - Vrh je znan predvsem po tradicionalnem teku, vendar ker nanj vodi tudi prijetna, sprehajalna pot, je priljubljen tudi med izletniki. Tik pod vrhom se bost...

Gospodarstvo / torek, 27. maj 2008 / 07:00

"Kolobocija" s ceno elektrike

Na Elektro Gorenjska so lani sicer poslovali z dobičkom, vendar pri prodaji elektrike gospodinjstvom spet ustvarili izgubo.

Gospodarstvo / torek, 27. maj 2008 / 07:00

Ustanovljena prva mednarodna Mreža lesarskih in gozdarskih grozdov s področja jugovzhodne in srednje Evrope

Kranjska Gora - Od ponedeljka do srede je v Kranjski Gori potekala 5. konferenca Evropske gozdno-lesarske tehnološke platforme v Sloveniji, ki je bila tudi vključena v aktivnosti...

Prosti čas / torek, 27. maj 2008 / 07:00

Čas bo bežal na Bledu

Pred kratkim je Tanja Žagar izdala album z naslovom Tiho, tiho čas beži, promocija plošče pa bo 30. maja ob 20. uri v Festivalni dvorani na Bledu. Hkrati bo to Tanjin zaključni koncert uspešne spomlad...