Iz starih časov: Šole, šolarji, učitelji
Trubar si je zelo prizadeval, da bi se v slovenskih krajih ustanovile šole, v katerih bi se naši ljudje naučili brati - in bi tako lahko sami brali Sveto pismo, kar je eden glavnih ciljev protestantizma.
V Cerkovni ordningi iz leta 1564 je zapisal: »De povsod, v meistih, v tergih inu per farah, se imaio latinske, nembske inu slovenske šule gori narediti.« In nadaljeval, kakor sledi. Branje je zaradi jezikovne razlike naporno, a truda vredno. »Bena dežela, ne meisto, ne gmaina ne mogo prez šul, prez šulariev inu prez vučenih ludy biti, ne deželskih ne duhovskih ričy prov rovnati ne obderžati. Tu vsaki zastopni človik more lahku zastopiti. Obtu nekar le samuč ty verni, Božy ludy, temuč tudi ty modri aydi so povsod v nih meistih inu deželah male inu velike šule inu v tih istih vučene, modre ludy deržali. Ty Egyptary inu Palestini so imeli nih farye. Caldei, Perzi so imeili nih magos, nih modre. Ty Iudi te gymnosofiste, ty Gerki v tim meistu Ateni inu drugdi velike šule inu dosti filozofov, velikih, vučenih ludy, ty Rimlani nih collegia. Inu Gospud ie v ti stari izraelski cerqvi po vseh meistih rekal šule deržati. Ty veliki preroki, koker Samuel, Elias inu Elizeus, so sami šulmoistri bili, nih šulary so se imenovali nazarei inu otroci tih prerokov. V tim čassu, kadar so Cristus inu ty jogri po Iudovski deželi hodili, so po vseh iudovskih inu gerskih meistih synagoge, tu ie šule, bile, v Ieruzalemu ie ena velika šula bila. Ty jogri /apostoli/, s. Paul so tudi šule inu šulmoistre naredili. Za jogri potle so te šule zdaici inu povsod v tim kersčanstvu nareiene inu v tih istih vissoki, brumni, vučeni šulmoistri postavleni, koker so bili Pantaenus, Clemens, Origenes, Eraclos, Dionisius. Potle ty kersčanski cessary, krali inu vyudi, ty so povsod collegia, cloštre, šule inu corarye za volo, de se v nih vučeni inu dobre pameti hlapčiči imaio koyti, rediti inu tu S. pysmu prov vučiti, zastopiti, izložiti inu pridigati, de so to cerkov, gosposke inu purgarske ričy znali inu umeli rovnati, vižati inu pelati. Obtu ie sylnu potreba tudi per sadašnim čassu, de se te šule povsod gori derže, de tei cerqvi vi dobra seimena od mladih vučenih ludy Bogu na čast inu timu kersčanstvu k dobrimu za sebo pustimo. Cesary, krali, vyudi inu vsa žlaht oblast inu gosposčina so dolžni dobre, vučene šulmoištre inu umeitelne mlade ludy v te cloštre inu v corarye postaviti inu te lenee, nemarne, pozrešne, nečiste inu malikovske farye inu menihe iz nih izvreči inu izpoditi. V slednim meistu, v tergu inu per sledni fari šulmoistre inu šularie deržati, v meistih inu tergih, de se latinsku inu nemšku, per tih farah od farmoštrov, podružnikov inu mežnariev to slovensku pysmu, brane inu pissane vuči. S takim se spet ta stara, prava vera gori perpravi inu po vsem sveitu reztegne, prave, bogudopadeče Božye službe inu molitve, bruma, poštene, lubezan pruti Bogu inu vmei ludmi narede, malikovane doli zatare. Inu s teim hočmo tudi te naše dežele pred Turki, pred našimi sovražniki ubraniti inu pred dragino, hudim vremenom, pred moryo obarovati inu ohraniti inu na koncu tiga našiga lebna dobiti tu nebesku veselie skuzi Jezusa Cristusa. H timu inu k vsakimu dobrimu dai Bug tei naši gosposčini suio milost, S. Duha, dobro missal inu napreivzetie inu dokonane. Amen.« (Prirejeno po elektronski izdaji Trubarjevih Zbranih del, ki jo je založila Nova revija, Ljubljana 2008.)