Novih naročil ni bilo
Izjemno slaba pretekla zima je pustila v trgovinah velike zaloge smuči, zato v Elanu pričakovanih novih naročil ni bilo. Izguba bo presegla 2,7 milijona evrov.
Begunje – V ponedeljek se je sestal nadzorni svet Skimarja, krovne družbe Elan, in obravnaval zadnje podatke o poslovanju v lanskem letu. K pogovoru smo povabili Matjaža Šarabona, predsednika uprave Elana, ki se je zaradi izrednih razmer na trgu smuči znašel v težavah.
Lani oktobra ste dejali, da je bilo zaradi lanske slabe zime naročil manj in da čakate, če se bo letošnja smučarska sezona začela bolje, na morebitna večja ponaročila. Kako je bilo s temi pričakovanji?
»Slabo. Pričakovali smo, zlasti v decembru, ko je običajno največji odstotek ponaročil, da se bo prodaja popravila, vendar se to ni zgodilo. Izjemno slaba pretekla zima je pustila velike zaloge v trgovinah. Prodali smo za več kot 25 tisoč parov smuči manj, kot smo načrtovali.
Dodatno k temu smo imeli še težave pri uvajanju nove tehnologije, ki so zmanjšale proizvodnjo vzorčnih smuči in smuči za predstavitve in delo na terenu nove kolekcije 2008/2009. Pred novim letom, ko se zaključuje poslovno leto, nam je uspelo dobaviti le okoli 60 odstotkov načrtovanih količin smuči.«
Lani ste planirali proizvodnjo 633 tisoč parov smuči. Koliko ste jih izdelali in koliko jih planirate v letošnjem letu?
»Izdelali smo 593 tisoč parov, kar je za štirideset tisoč parov manj od načrtovanega, za leto 2008 pa predvidevamo izdelati med 550 in 590 tisoč pari. Koliko bo to natančneje, bodo pokazali zimskošportni sejmi, ki se začenjajo prihodnji teden. V nedeljo največji sejem ISPO v Münchnu, nato največji severnoameriški v Las Vegasu.«
Za novo tehnologijo smuči speedwave ste lani dobili več najuglednejših nagrad. Kako jih sprejema trg?
»Prodaja smuči s to tehnologijo močno raste, zato smo to tehnologijo že razširili na tri modelne skupine smuči. V tej sezoni bomo prodali šestdeset tisoč parov tovrstnih smuči, za prihodnjo pa računamo, da kar polovico vseh proizvedenih smuči pod blagovno znamko Elan.«
Omenili ste težave pri uvajanju nove tehnologije. Za kakšne težave je šlo?
»Predvsem gre za časovne zamike pri uvajanju nove opreme in nove tehnologije, ki jih je povzročilo podcenjevanje zahtevnosti takega uvajanja. Računali smo, da bo nova tehnologija pripravljena že med kolektivnim dopustom, ko je bila montirana nova oprema. To opremo smo namreč preizkusili že pri proizvajalcu strojev, zato zagonskih težav nismo pričakovali. Pokazalo pa se je, da je njeno delovanje vezano na proizvodne postopke pred tem in da novosti vplivajo tudi v nadaljevanju proizvodnje. To je bilo treba uskladiti in konsolidirati. V septembru in oktobru smo tako izgubili toliko, kot če bi za dva tedna ustavili proizvodnjo.«
Pred dvema dnevoma ste imeli sejo nadzornega sveta. Kakšne številke oziroma ocene ste jim predstavili?
»O končnih številkah še ni mogoče govoriti, saj še zbiramo podatke tudi iz odvisnih podjetij v tujini. Rečem lahko le, da bo izguba večja od 2,7 milijona evrov, kolikor smo jo ocenili in napovedali nazadnje sredi decembra, ko smo še vedno upali, da bo prodaja le stekla.
Seveda smo se takoj lotili ukrepov za izboljšanje poslovanja v letu 2008 in naprej. Ti so dvojni: interni – zniževanje stroškov in koncentracija aktivnosti na proizvodnjo ter kratkoročno izboljšanje prodaje; ter ukrepi na ravni Skupine Elan, ki jo sestavlja, kot veste, več podjetij. Dolgoročnejši ukrepi pa gredo v smeri iskanja programov, ki ne bodo odvisni od zime. Iščemo programe za produkte, ki bi jih lahko izdelovali s tehnologijo in ljudmi, ki jo imamo. Prve prodajne rezultate iz teh programov si obetam v letu 2009.«
Dejali ste, da proizvodnje v letošnjem letu ne nameravate povečevati nad sicer lani okrnjenim obsegom. Še lani ste si postavljali cilje o proizvodnji osemsto tisoč parov smuči. Kakšna je pravzaprav proizvodna kapaciteta Elana?
»Cilji o povečevanju proizvodnje ostajajo, vendar se moramo prilagoditi razmeram na trgu. Po vseh lanskih vlaganjih je realna kapaciteta Elana proizvodnja devetsto tisoč parov smuči na leto. Po lanski zelo slabi sezoni se tudi letos položaj ne izboljšuje bistveno in v Elanu ocenjujemo, da je zgornja meja možnosti za prodajo smuči pod blagovno znamko Elan nekje pri štiristo tisoč parih. Še slabši je položaj pri proizvodnji za druge znamke, saj je po Evropi vse polno tovarn, ki stojijo.
Elan izgublja tudi svojo ekonomsko prednost cenejše delovne sile in se lahko zanaša le na svojo tehnično in tehnološko superiornost, ki pa je vsi niso pripravljeni plačati. To velja zlasti za blagovne znamke, ki so v nižjih cenovnih razredih. Ti umikajo proizvodnje v jugovzhodno Evropo in celo na Daljni vzhod.
Kakšni so podatki o gibanjih na svetovnem trgu in kaj se dogaja s tržnim deležem Elana?
»Padci na svetovnem trgu smuči so resnično drastični: po že precej zanesljivih podatkih za lansko leto se je prodaja smuči v svetu zmanjšala za 32 odstotkov, torej skoraj za tretjino. Elanova prodaja je padla v količinskem smislu za 26 odstotkov, po vrednosti prodanega pa za 16 odstotkov. Tržni delež Elana se je lani povečal s 7,8 na 8,1 odstotka.«
Kaj položaj, v katerem ste se znašli, pomeni za zaposlene?
»Za letošnje načrte, ki sem jih omenil, trenutno kaže, da bomo potrebovali vse sedaj zaposlene. Omeniti pa moram, da aktualne zahteve in težnje po rasti plač in izboljševanju širših delovnih razmer zaposlenih utegne vplivati na to. Našim zaposlenim želimo dati prav vse, kar si lahko privoščimo, vendar zadnje zahteve Elanovega sindikata po povišanju plač za osem do deset odstotkov niso sprejemljive. Nujen je selektivni pristop z upoštevanjem ekonomskega položaja posameznega podjetja.«
Lastniki pričakujejo odgovor, kako naprej. Znano je, da paradržavni skladi želijo svoje lastniške deleže prodati …
»Državni lastniki napovedujejo prodajo do konca leta 2008. Kako, se bodo morali odločiti sami, saj uprava nima pravice tega predlagati ali komentirati. Moja načelna stališča so jasna: glede povezovanja znotraj Slovenije ne vidim nobenega razloga za ločevanje in kasnejše povezovanje z drugimi podjetji – na primer s Seawayjem in Alpino, sem pa prvi, ki podpira povezovanje na ravni skupine v okviru Slovenije. Ločevanje bi bilo v nasprotju z vsemi trendi v svetu.«