Zbiljsko jezero bodo kosili
Denar za dobrih 212 tisoč evrov vredno plovilo so prispevale Občina Medvode in Savske elektrarne Ljubljana. Načrtujejo dve do tri košnje, ki bodo omogočile nemoteno čolnarjenje skozi celo poletje, ter preprečile smrad ob razpadanju rastlinja.
Medvode – Zbiljsko jezero, ki je leta 1953 nastalo kot umetno zajetje ob izgradnji HE Medvode, je že vrsto let zanimiva turistična točka. Turizem se je najbolj razvil po letu 1995, ko so ob sanaciji jezera in čiščenju mulja oblikovali štiri hektarje veliko Zbiljsko dobravo. Zadnja leta razvoj turizma zavira močno razraščanje vodnega rastlinja, ki se v poletnih mesecih tako razraste, da otežuje čolnarjenje po jezeru. Največji problem med vodnimi rastlinami predstavlja račja zel, ki je sicer koristna rastlina, saj čisti vodo in jo oskrbuje s kisikom.
V reševanje problematike razraščanja vodnega rastlinja so skupaj na pobudo Turističnega društva Zbilje stopile Občina Medvode in Savske elektrarne Ljubljana, ki med drugim upravljajo HE Medvode, na katero razraščanje prav tako vpliva neugodno. »Odmrle rastline mašijo vtočne rešetke elektrarne, zaradi česar se zmanjšuje njena moč in s tem tudi proizvodnja električne energije. Poleg tega usedanje odmrlega rastlinja na dno jezera dviga dno akumulacije,« je pojasnil Drago Polak, direktor Savskih elektrarn Ljubljana. Odločili so se za nakup plovila za odstranjevanje vodnega rastlinja. Pogodbo so podpisali avgusta, plovilo pa na Zbiljsko jezero dobili pred kratkim. Investicija je vredna 212.080 evrov. Nekaj več kot polovico denarja so prispevale Savske elektrarne, poleg tega so zagotovili denar za transportne stroške, ureditev priveza in šolanje osebja. Prav tako bodo skrbeli za vzdrževanje plovila. Svoj delež, 104 tisoč evrov, bo v prvi polovici leta 2009 prispevala tudi Občina Medvode. »Denar bo šel iz koncesijskih dajatev, ki ga dobimo od Savskih elektrarn. Sicer gre ta denar, ki ga prejemamo od leta 2004, v integrarni proračun in se porabi za različne ekološke projekte. Nakup stroja je dokaz našega dobrega sodelovanja,« pravi medvoški župan Stanislav Žagar.
Vodno rastlinje bodo kosili z vozilom nemškega proizvajalca Berky, ki ga poganjajo hidromotorji z biološko razgradljivim oljem, delovanje pa je skoraj neslišno. Omogoča košnjo alg do globine dveh metrov. »Menimo, da bodo potrebne dve do tri košnje na leto, saj račja zel ob primernih pogojih lahko zraste tudi od deset do petnajst centimetrov na dan. Pokošene vodne rastline bomo začasno odlagali v poseben kontejner, od koder bo reden odvoz na kompostiranje v Krško. Plovilo, ki na eko sistem ne bo vplivalo, je možno prepeljati tudi na druge lokacije, poleg košnje pa omogoča tudi pobiranje plavja, ki priteče po Savi,« je še povedal Polak, ki se sicer zaveda, da bi bilo potrebno za odpravo teh problemov rešitve iskati pri vzrokih, ki so nezgrajene ali nepravilno delujoče čistilne naprave v porečju Save in intenzivno kmetijstvo.
S plovilom za košnjo vodnih rastlin bo Zbiljsko jezero čistejše, s tem bo pridobil tudi tamkajšnji turizem. »Ob koncih tednov Zbilje obišče med tri in štiri tisoč obiskovalcev. Dolgoročni cilji društva so enodnevni družinski obiskovalci in prav čolnarjenje je ena izmed tistih možnosti, ki turiste zelo privlači. V preteklih letih smo uredili otroško igrišče, začeli z izdelavo svojih novih čolnov, v prihodnjih letih načrtujemo ureditev vaškega trga, ki bo stičišče vseh turističnih sprehajalnih poti, ki vodijo po Zbiljah. Zaradi vodnega rastlinja je bilo čolnarjenje v zadnjih letih med 15. julijem in 15. septembrom popolnoma onemogočeno in zato je bil nakup plovila več kot nujno potreben, če še hočemo ponujati čolnarjenje, poleg tega je razkrajajoče rastlinje povzročalo tudi smrad, ki je bil najbolj moteč za okoliške prebivalce,« je zadovoljen Iztok Pipan, predsednik TD Zbilje.