V Alpetourju manjka šoferjev
Čeprav ne širijo transportne dejavnosti, kaže, da bodo morali kader iskati v tujini. Gradijo največji logistično-distribucijski center na Gorenjskem.
Škofja Loka – Na zemljišču nekdanjega Gradisa, kasneje Egolesa rastejo nova skladišča. V škofjeloškem Alpetourju Špedicija in transport, ki je v lasti in član Skupine Viator & Vektor, so se odločili zgraditi logistično-distribucijski center, s čimer bodo lahko svoje storitve nadgradili v smeri špedicije. O tem smo se pogovarjali z direktorjem Bojanom Novakom.
Za panogo cestnega transporta je mogoče reči, da je v dokaj burnem razvoju. Kako temu sledite v Alpetourju?
»V zadnjih letih so naša prizadevanja usmerjena v izboljševanje delovnih razmer v podjetju in uresničevanje strategije preoblikovanja iz klasične transportne družbe v špeditersko. Strategijo uresničujemo z gradnjo skladišča, ki je osnovni pogoj za špeditersko dejavnost.
Že pred leti smo kupili štiri tisoč kvadratnih metrov skladiščnih prostorov na Trati, kasneje od Egolesa kupili še dvajset tisoč kvadratnih metrov in letos začeli graditi največji logistično-distribucijski center na Gorenjskem. Gre za skladišče s štiri tisoč kvadratnimi metri in 1200 kvadratnih metrov poslovnih prostorov, namenjenih predvsem dejavnosti špedicije. Štiri tisoč kvadratnih metrov bo namenjenih logistiki, tu bo 5300 paletnih mest in vsa pripadajoča infrastruktura.«
Vendar vse to na domačem dvorišču verjetno ni dovolj?
»Leto 2007 je bilo tudi leto, ki smo ga izkoristili za dograditev platform po vsej Evropi, vključno Grčijo in Turčijo. Z vsemi partnerji imamo sklenjene pogodbe za vse zbirniške linije na vseh destinacijah, vse je tudi kadrovsko pokrito. Logistični center bo opremljen v skladu z vsemi evropskimi standardi. Z dokončanjem investicije se bo prihodek iz skladiščno-distributivne dejavnosti že v prihodnjem letu povečal za trikrat. Center, katerega investicijska vrednost je ocenjena na pet milijonov evrov, bo končan v marcu 2008. Polovico investicije smo zagotovili iz lastnih sredstev, za polovico pa najeli ugodne dolgoročne kredite.«
Širite tudi transportne zmogljivosti?
»Pri transportnih zmogljivostih števila vozil ne povečujemo – ostajamo pri približno stotih enotah in nadaljujemo politiko sprotnega obnavljanja in posodabljanja voznega parka. Z lastnimi vozili pokrivamo prevoz blaga v zahodno in srednjo Evropo, vse druge destinacije v jugovzhodni in vzhodni Evropi pa s kooperanti, ki jih imamo že prek štiristo. Povprečna starost naših vozil je tri leta in pol, povprečno prevozijo 150 tisoč kilometrov na leto. Glavni problem pri tem je, tako pri nas kot lahko rečem v vsej EU, pomanjkanje kadra. Za zdaj to poskušamo še reševati v okviru Slovenije, vendar prihaja čas, ko bomo morali po nove šoferske moči tudi v tujino.«
Kakšen je položaj na trgu? Očitno je, da je zelo močna pobuda manjših privatnikov, prihajajo tuji špediterji in prevozniki. Na drugi strani rastoča gospodarska aktivnost zagotovo povečuje potrebe po transportu, vsaj naše železnice pa so temu vedno manj kos.
»Zahteve partnerjev po logističnih storitvah se dnevno povečujejo in zaostrujejo. Železnica pod nobenim pogojem temu ne more slediti. Zgovoren je podatek, da je v Evropi čakalna doba za nova vozila več kot eno leto, kar je posledica povečevanja prometa, novih ekološki zahtev in posodabljanja transportnih zmogljivosti v novih članicah EU. Prometni politiki selitve prevozov na železnico v kratkem času ne verjamem. Tuja konkurenca je bila in je izziv, čas pa je pokazal, da je naša družba s svojo storitvijo na evropski ravni.«
Alpetour je del skupine Viator & Vektor, saj so tudi vaši lastniki. Kakšen je njihov vpliv?
»Strategija naše družbe je seveda podrejena strategiji skupine in večinskega lastnika. Imamo skupen strateški nastop na trgu, upravljanje pa je sistemsko urejeno. Sodelovanje je dobro, ustvarjeni dobiček je namenjen za investiranje v družbi, torej v razvoj. Alpetour tako lahko povprečno letno investira okoli štiri milijone evrov in smo verjetno ena izmed najbolj investicijsko intenzivnih družb.«
Vaša tretja dejavnost je opravljanje avtomehaničnih storitev. Kako jo razvijate?
»Mislim, da smo dobro razvili servisiranje tovornih vozil, saj smo izpolnili vse pogoje in standarde, ki jih zahtevajo proizvajalci Mercedes, MAN in Iveco. Gre za tehnološko zelo razvita vozila in temu ustrezno smo se opremili in usposobili kader. Servisne delavnice smo dogradili tudi s pnevmo centrom za tovorni in osebni program, avtopralnico za osebni in tovorni program ter stezami za tehnične preglede vozil. Ponudba storitev je tako zaokrožena.«
Z vstopom Slovenije v EU so se poenostavili oziroma celo odpadli mnogi carinski postopki, ki so bili nekdaj pomembno opravilo v okviru špedicije. Se vam to pozna?
»Carinskih formalnosti nismo nikdar enačili s špedicijsko dejavnostjo. Vedno smo jo obravnavali le kot nujno dopolnilno opravilo za potrebe lastnega transporta in partnerjev. Zmanjšanje teh storitev z vstopom Slovenije v EU nam ni delalo težav, saj smo se v preteklosti pravilno odločili, da nismo postavljali svojih pisarn na mejnih prehodih. Nadomestitev iščemo v kontejnerskemu, ladijskemu in letalskemu prometu, kjer se pretok blaga iz tretjih držav povečuje.«
Pred dvema letoma ste upravo in celotne službe preselili iz svojega stolpiča na Kapucinskem trgu na Trato. Kaj nameravate s tem objektom poleg že propadajočega nekdanjega hotela?
»Čakamo na boljše čase. Razmere v Škofji Loki niso naklonjene razširitvi gospodarske dejavnosti niti domačim družbam niti investitorjem, zato bomo z odločitvijo o usodi kompleksa počakali.«