Odgovori na pobude
Pobuda svetnika Stanislava Pema – 4. seja Občinskega sveta
Stanovalci ob avtocesti Hrušica–Vrba že skoraj 14 let občutijo nevšečnosti zaradi prometa in želijo jasen odgovor od DARS - in od Občine Jesenice. Cesta je bila dana v promet 28. oktobra 1993. Od tega časa je promet naraščal. V letu 1994 so na števnem mestu Lipce zaznali dnevno štiristo vozil, leta 2003 je to število naraslo na 338 vozil na uro, leta 2005 pa že na 713 vozil na uro. Stanovalci pa smo ostali popolnoma nezaščiteni. Do sedaj je bila postavljena le na viaduktu I 386 m dolga protihrupna ograja, ki pa ne varuje pred hrupom, torej ne koristi svojemu namenu, saj je prenizka (le 2 do 2,5 metra višine). Poleg tega so meritve hrupa do danes izvedli: Zavod RS za varstvo okolja, Epi Spektrum in Marbo, d. o. o. Meritve zadnjih dveh pa ne kažejo prave slike. Dne 3. januarja 2007 jih je DARS obvestil o operativnem programu do leta 2013, s katerim se ne strinjajo. Zato zahtevajo od DARS-a takojšnjo ureditev naslednjih pomanjkljivosti: ugotovitev dejanskega hrupa, ureditev dilatacije ob viaduktih, meritve onesnaževanja okolja, meritve tresljajev, zaščita stanovalcev v 40-metrskem varovalnem okolju, omejitev hitrosti skozi naselje (po vzoru sosednje Avstrije).
Odgovor Oddelka za okolje in prostor
Meritve hrupa je izvedel Zavod za zdravstveno varstvo Kranj (ne Zavod RS za okolje, plačnik meritev je bila Občina Jesenice), vendar samo pri stanovanjskem bloku Ulica heroja Verdnika 40 v pritličju in v nadstropju kot 24-urne meritve hrupa. Epi spektrum, d. o. o., je izvedel meritve hrupa na dveh merilnih mestih kot 24-urne meritve hrupa in modelni izračun za vse stanovanjske hiše ob avtocestnem odseku (plačnik meritev in modelnega izračuna je bil DARS). Marbo, d. o. o. (dejanski izvajalec meritev hrupa je bila družba Komplast, d. o. o., iz Ljubljane) je izvedel meritve hrupa na lokacijah, ki so jih predlagale KS, in sicer kot 24-urne meritve hrupa na naslednjih mestih: Ulica heroja Verdnika 40, 2. nadstropje, stanovanje 9, Cesta 1. maja 140, Vitomir Ravnehar, Blejska Dobrava 152, Drago Kleč in Lipce 5, Rade Radinovič. Meritve, ki so jih opravili našteti izvajalci (Zavod za zdravstveno varstvo Kranj, EPI spektrum, d. o. o., in Komplast, d. o. o.) so pokazale približno enako sliko: Verdnikova 40 je čezmerno obremenjena s hrupom (to so pokazale vse tri opravljene meritve hrupa). Lipce 5, Rade Radinovič, je čezmerno obremenjena s hrupom dovozne/odvozne ceste z avtoceste Vrba–Hrušica (tu je EPI spektrum, d. o. o., poleg modelnega izračuna, ki ne kaže prekoračitev, izvajal tudi meritve hrupa), na tem merilnem mestu so prekoračene kritične vrednosti hrupa, hrup pa je posledica hrupa prometa po avtocestnem odseku, po izvozni cesti iz avtocestnega odseka ter odboja hrupa od betonskega zidu. Preostala mesta ob avtocesti niso čezmerno obremenjena s hrupom, glede na mejne vrednosti, ki so veljale do 31. decembra 2005. Od 1. januarja 2006 velja nova Uredba o mejnih vrednostih kazalcev hrupa v okolju, ki določa izvedbo modelnega izračuna na višini 4 m in ne na 2 m kot doslej, zato avtocestni odsek Vrba-Hrušica presega sedaj veljavne mejne vrednosti pri stanovanjskih hišah Spodnji Plavž 18, Spodnji Plavž 15, Log Ivana Krivca 16, Ulica heroja Verdnika 42, Ulica heroja Verdnika 44. Meritve hrupa Epi spektrum in Komplasta so pokazale, da promet čez diletacije povzroča dodatni hrup v višini do 8 dBA, ki ga modelni izračun ni upošteval. Modelni izračun hrupa ob avtocestnem odseku, ki ga je skladno z veljavno zakonodajo izvedla družba DARS, je pokazal, da so dovoljene ravni hrupa presežene samo v območju stanovanjske hiše Ulica heroja Verdnika 40, zato DARS samo tu načrtuje izgradnjo protihrupne ograje. Skladno z zahtevami zakonodaje je DARS dolžan opravljati obratovalni monitoring hrupa avtocest vsakih 5 let, kar pomeni, da bo naslednje meritve hrupa avtocestnega odseka izvedel v letu 2009, glede na prometne podatke iz leta 2008. Šele modelni izračun, ki ga bo izvedel v letu 2009, bo pokazal, da je hrup ob avtocestnem odseku prekoračen ne samo na Ulici heroja Verdnika 40, ampak tudi na: Spodnji Plavž 18, Spodnji Plavž 15, Log Ivana Krivca 16, Ulica heroja Verdnika 42 in Ulica Heroja Verdnika 44. V letu 2004 je bila sprejeta Uredba o ocenjevanju in urejanju hrupa v okolju, ki določa (povzeto po evropski direktivi): izdelavo Strateških kart hrupa za avtocestne odseke: do 30. julija 2007 za avtocestne odseke z več kot šestimi milijoni prevozov na leto, do 30. julija 2012 za avtocestne odseke z več kot tremi milijoni prevozov na leto, izdelavo Operativnih programov varstva pred hrupom: do 18. julija 2008 za avtocestne odseke z več kot šestimi milijoni prevozov na leto, do 18. julija 2013 za avtocestne odseke z več kot tremi milijoni prevozov na leto.
Avtocestni odsek Vrba-Hrušica ima po podatkih o prometu v letu 2005 naslednje število prevozov: Lesce-Lipce: 6.250.625 prevozov na leto, Lipce-Hrušica: 5.402.000 prevozov na leto. Navedeno pomeni, da mora DARS na odseku Lesce-Lipce izdelati strateško karto hrupa do 30. julija 2007 in do 18. julija 2008 sprejeti operativni program zmanjševanja obremenjevanja prebivalcev s hrupom; na odseku Lipce-Hrušica pa izdelati strateško karto hrupa do 30. julija 2012 in do 18. julija 2013 sprejeti operativni program zmanjševanja obremenjevanja prebivalcev s hrupom. Omejitev hitrosti na avtocestnem odseku Vrba-Hrušica bo lahko eden izmed ukrepov za zmanjšanje hrupa ob avtocesti v operativnih programih varstva okolja. Meritve zraka na Jesenicah zaradi avtoceste ni smiselno opravljati, ker bodo pokazale to, kar že vemo. Na Jesenicah tako kot v celotni Sloveniji presegamo ciljno vrednost za ozon, visoke pa so tudi vrednoti prašnih delcev. Oba parametra sta posledica prometa in na Jesenicah ni nič drugače kot v drugih delih Slovenije. Za meritve tresljajev trenutno ni zakonske osnove, tako ni možno rezultatov meritev uveljavljati za kakršnekoli omejitve oziroma zahteve do DARSA za zmanjšanje tresljajev. Za zaščito prebivalcev v 40-metrskem pasu ni zakonske osnove. Zaščitijo se lahko le prebivalci, ki so zaradi avtoceste čezmerno obremenjeni s hrupom. Veljavni modelni izračun hrupa avtocestnega odseka Vrba-Hrušica je pokazal, da so mejne vrednosti prekoračene le na Ulici heroja Verdnika 40. V poštev za zaščito pred hrupom bi glede na navedeno tako prišle le stanovanjske hiše ob izvozni cesti z avtoceste na Lipcah in prej naštete hiše (Spodnji Plavž 18, Spodnji Plavž 15, Log Ivana Krivca 16, Ulica heroja Verdnika 42, Ulica heroja Vernika 44). Meritve hrupa so pokazale, da hrup dilatacij poveča hrup, ugotovljen z modelnim izračunom, tudi do 8 dBA zaradi impulznega hrupa. Za zaščito teh prebivalcev je treba sanirati dilatacije na viaduktu Podmežakla. DARS bo v sklopu izvedbe protihrupne zaščite ob Ulici heroja Verdnika 40 izvedel tudi poizkusno zaprtje prostora pod dilatacijami na opornikih viadukta Podmežakla 1. Hkrati bo izvedel tudi meritve hrupa pred zaprtjem in po zaprtju diletacij. Postopki presoje vplivov na okolje za avtoceste se izvajajo od 1. januarja 1997 dalje, zato je občina Radovljica sodelovala pri izvedbi protihrupne zaščite v sklopu presoje vplivov na okolje in se je lahko pogajala o načinu izvedbe avtocestnega odseka v fazi javne razgrnitve in tako legitimno dosegla določene izboljšave trase avtoceste. Občina Jesenice pa je dobila zatečeno stanje, saj je bilo gradbeno dovoljenje za avtocestni odsek Vrba-Hrušica izdano precej pred 1. januarjem 1997. V primeru zatečenih stanj pa je edini način za dosego protihrupne zaščite dokazovanje čezmerne obremenitve okolja s hrupom. Na osnovi podatkov, ki jih imamo na razpolago za avtocestni odsek Vrba-Hrušica, pa čezmerne obremenitve okolja s hrupom, razen za Ulico heroja Verdnika 40, ne moremo dokazati. Enak problem zaradi hrupa diletacij imajo tudi v občini Naklo, kjer pa na tem področju prav tako kot na Jesenicah še niso dosegli sanacije. Uspeli pa so pri gradnji protihrupnih ograj, ker je bil avtocestni odsek zgrajen po 1. januarju 1997.