Slovensko gledališko leto
"Opaziti je porast "potrošnih" gledaliških komadov, hkrati pa, če gledamo uprizoritve kot celoto, kvaliteta v tem koledarskem letu ni dohajala kvantitete," razmišlja selektorica Tedna slovenske drame, Barbara Orel.
Selekcijo za letošnji Teden slovenske drame je že drugo leto zapovrstjo opravila dramaturginja, gledališka teoretičarka in kritičarka Barbara Orel. Tokrat je za tekmovalni program izbrala šest predstav, pet pa za spremljevalni program na temo »umetniki, uporniki, izzivalci«. Število uprizoritev slovenskih dram se je v zadnji sezoni v primerjavi s preteklim letom in tudi s prejšnjimi leti močno povečalo. Selektorica si je ogledala več kot trideset predstav in kot je povedala, je med njimi vsaj dvajset izvirnih slovenskih dramskih besedil. Če bi dodali še krstne izvedbe kot koncertne oziroma bralne uprizoritve, ki so jih izvedli v okviru zadnjega TSD in bralnih uprizoritev v Gleju v okviru prireditve PreGlej, potem bi število vseh uprizorjenih slovenskih dram v lanskem koledarskem letu naraslo štirideset uprizoritev.
»Značilnost letošnje bere je, da večina izmed uprizoritev izkazuje izostren posluh za aktualna družbena, kulturna in politična vprašanja. Opaziti je porast »potrošnih« gledaliških komadov, hkrati pa, če gledamo uprizoritve kot celoto, kvaliteta v tem koledarskem letu ni dohajala kvantitete,« je povedala Barbara Orel in dodala, da to kljub temu ni podatek, ki bi metal senco na zelo optimističen pogled na letošnje, po njenih besedah kar »slovensko gledališko leto«.
Kot razmišlja Orlova, je v primerjavi s prejšnjim letom opaziti zanimiv preobrat, ki se je zgodil prav iz lanske v letošnjo sezono. Lani je namreč slovenske odre zajel trend priredb oziroma dramatizacij romanov, kar je sprožilo tudi razpravo o tem, kaj sploh je dramsko besedilo in kaj ga opredeljuje za izvirno in slovensko. Po mnenju Orlove se je na ta način v krizi znašla sama identiteta festivala. »Letos je opaziti korenito spremembo, število uprizorjenih romanov je znatno upadlo. To sicer še ne pomeni, da so priredbe izginile z naših odrov, saj so stalnica že desetletja. Dejstvo pa je, da se je znatno povišalo število uprizoritev izvirnih slovenskih dram.« Med temi je selektorica štiri uvrstila tudi v letošnji tekmovalni program, v katerem bomo v prihodnjih dneh videli šest predstav: Srečko Fišer, Prihodnje, odhodnje, režija, Jaša Jamnik, SNG Nova Gorica; Tina Kosi, To ti je lajf, režija Vito Taufer, SLG Celje; Iztok Lovrić (libreto) in Gregor Strniša (glasba), Mnemosyne, komorna opera, režija Iztok Lovrić, Gledališče Glej; Pupilija, papa Pupilo pa Pupilčki, rekonstrukcija in režija Emil Hrvatin, Maska Produkcija; Gregor Strniša, Žabe, režija Jaka Ivanc, Prešernovo gledališče Kranj in lanski dobitnik nagrade Slavka Gruma Matjaž Zupančič z igro Razred, režija Mile Korun, SNG Drama Ljubljana. »Gre za šest uprizoritev, ki poleg kakovosti izkazujejo tudi žanrsko in estetsko raznolikost sezone, pri čemer pa bi rada poudarila, da ne gre za prerez sezone, ampak za kakovostni vrh.
Tudi letos bo tekmovalni del festivala spremljal blok spremljevalnega programa, selektorica pa ga je naslovila »Umetniki, uporniki, izzivalci«. Odločila se je za pet predstav oziroma gledaliških dogodkov. »Gre za program, ki tematsko izpostavlja držo upornega človeka, uporni pogled, ki se zoperstavlja nenehnim pritiskom prevladujočih uveljavljenih vzorcev, ki človeka poskušajo vkalupiti in regulirati,« razmišlja Orlova, ki je izbrala naslednje uprizoritve: Bruto, avtor in izvajalec Tomaž Grom, Zavod Sploh (koprodukcija: Gledališče Glej); Mare Bulc, Zadnja egoistična predstava, produkcija - Maska (koprodukcija: Lutkovno gledališče Ljubljana, Festival Performa, MKC Maribor); Boris Pahor, Spopad s pomladjo, avtor dramatizacije: Igor Lampret in režiser: Marko Sosič, Slovensko stalno gledališče Trst; Molière, koncept in režija: Barbara Novakovič Kolenc, produkcija: Muzeum (koprodukcija: Društvo B-51, Slovensko mladinsko gledališče) in Desa Muck, Neskončno ljubljeni moški, režija: Boris Kobal, Mestno gledališče ljubljansko. Zadnjih dveh predstav na festivalu ne bomo videli, saj avtorji prve ne morejo znova postaviti, slednji pa v spremljevalnem programu niso želeli sodelovati.