Spoznavali vinsko kulturo
Devetošolci na OŠ Franceta Prešerna so minuli petek izvedeli marsikaj zanimivega o vinu.
Minuli petek, dan pred martinovim, ko se mošt spremeni v vino, so devetošolci na OŠ Franceta Prešerna v Kranju v sklopu gospodinjstva imeli naravoslovni dan o vinu, v okviru katerega so dobili celovito sliko o tej žlahtni pijači. Kot je pojasnila vodja projekta, profesorica gospodinjstva in tehnike, Karmen Podgoršek, je bil njihov namen mladim vcepiti idejo, da vino ni pijača za odžejanje, ampak je dano za uživanje. Profesor za glasbeno vzgojo Silvan Baša, čigar družina se ukvarja z vini, jim je pripravil predavanje o vinu. Pojasnil jim je vinsko kulturo in nato zgodovino vina. Učence, ki so z zanimanjem poslušali, je takoj presenetil s tem, da obstajajo fosilni ostanki delov trte še iz mezozoika in kenozoika, v Mezopotamiji pa so našli stiskalnico grozdja staro osem tisoč let. Vino so še posebej spoštovali v antičnih kulturah, najstarejši ohranjeni zapisi o vinu pa segajo v četrto stoletje pred našim štetjem.
Nadalje jim je predstavil značilnosti vinorodnih dežel in okolišev ter vrste in bolezni vin. Za tem je devetošolce »šokiral« z ugotovitvijo, da vino sestavlja kar dva tisoč sestavin (le ena izmed njih je alkohol), več kot 900 snovi pa oblikuje vinsko aromo. »Tega si pa res nisem predstavljal,« je dejal učenec Aleš Tič in dodal, da se mu zdi degustacija precej zakomplicirana. »Zelo pomembno je, da so vina pravilno ohlajena. Pri penečih vinih mora biti temperatura zelo nizka, od šest do osem stopinj. Če je preveč ohlajen, ga težje okušaš. Toplejše kot je vino, bolj je očitna aroma. Belo vino mora biti ohlajeno na temperaturo od osem do dvanajst stopinj, lahka rdeča med 12 in 15 stopinj, težja rdeča vina pa med 15 in 18 stopinj,« je razložil. Njegov kolega Žan Grubič pa je pojasnil, da je pomemben tudi izbor pravilnih kozarcev: »Bolj težko kot je vino, večji kozarec je treba uporabiti. Kozarec je treba držati za pecelj, saj se v nasprotnem primeru še hitreje segreva,« je svetoval.
Po predavanju so učenci sodelovali v različnih delavnicah o vinu in izdelovali plakate. Pripravili so geografsko, zgodovinsko, gospodinjsko, kemično in biološko delavnico, v sklopu slovenščine pa so poiskali tudi literarna dela in pesmi, ki opevajo vino.