Elanov cilj je milijon parov smuči

Letos so v Elanu izdelali za petino več smuči, z avtomatizacijo proizvodnje pa naj bi do leta 2009 dosegli proizvodnjo milijon parov smuči letno.

Begunje – Kljub veliki negotovosti, ki jo pomenijo hipoteke nad Elanovimi nepremičninami, pa se ta begunjska družba s svojimi izdelki in inovacijami očitno vrača v družbo najboljših v svoji panogi, kar potrjuje tudi zanimanje tujcev za njen nakup. Tokrat smo se pogovarjali z Matjažem Šarabonom, predsednikom uprave Elana, d. o. o., družbe, ki se ukvarja z zimskim programom.

Elan je v letošnjem letu dobil za novo serijo smuči Speedwave več pomembnih priznanj. Te smuči so bile razglašene za smuči leta na največjem svetovnem športnem sejmu SIPO v Münchnu, pred dobrim tednom pa ste prejeli tudi nagrado na sejmu inovacij Hevreka!06 v Ljubljani. Kaj vam to pomeni?

»Na prejeta priznanja smo vsekakor ponosni in si jih štejemo v čast. Vendar, kot sem že rekel ob prejemu nagrade na Hevreki, nagrada ne pomeni nič, če je ne spravimo uspešno na trg.

S smučmi Speedwave smo na trgu prvo leto, pri čemer smo po naročilih trgovcev pripravili za prodajo 30 tisoč parov, o katerih je treba pripomniti, da spadajo v visok cenovni razred. To je nedvomno precejšen uspeh, ki pa bo potrjen šele takrat, ko bodo smuči dejansko prodane. Šele takrat bo dokazano, da nam je uspelo z novo tehnologijo prepričati končne uporabnike. Prvi prodajni rezultati, ki prihajajo z južne poloble, kjer je sezona praktično končana, so zelo dobri, saj so vse smuči po poročilih trgovcev prodali v manj kot enem mesecu. Prodaja v Evropi, Ameriki in na Japonskem se šele začenja, odločilna bosta prihodnja dva meseca.«

Koliko parov smuči pa ste izdelali v celoti v letošnjem letu?

»Letos smo izdelali vsega skupaj 650 tisoč parov smuči, kar je za petino več kot lani in rekord v vsej zgodovini Elana. Od tega jih je 330 tisoč pod blagovno znamko Elan. Po številu bo torej polovica smuči pod lastno blagovno znamko, vendar pa po vrednosti te smuči predstavljajo dve tretjini vrednosti izdelanih smuči. Povprečna prodajna cena smuči Elan je bistveno višja od cene smuči, ki so izdelane za druge blagovne znamke.«

Sledijo tem proizvodnim uspehom tudi poslovni rezultati?

»Prav pred nekaj dnevi smo o poslovanju v treh četrtinah leta in o oceni do konca leta poročali nadzornemu svetu. Če se ne zgodi kaj dramatičnega – da bi se na primer tako vreme, kot ga imamo, nadaljevalo še en mesec, kar bi pomenilo, da ne bi dobili ponaročil – bo naše poslovanje v skladu z načrti ali celo nekaj nad tem. Zaradi spremembe računovodskih standardov bilance z lanskim letom niso primerljive, lahko pa rečem, da bo dobiček, lani ga je bilo za dobro milijardo tolarjev, približno enak.«

Ste za povečano proizvodnjo tudi dodatno zaposlovali?

»Ko smo pripravljali strategijo za obdobje 2006 do 2010, smo temeljito analizirali proizvodnjo. Od leta 2001 je Elan podvojil število zaposlenih, saj je danes v Begunjah zaposlenih 950 ljudi, od tega 480 v smučarskem delu, približno 300 v navtičnem delu, drugi pa v tako imenovanih skupnih službah. V zimskem delu povečanega zaposlovanja ne načrtujemo, čeprav bomo že prihodnje leto s prek 800 tisoč pari smuči dramatično povečali proizvodnjo. Z vlaganji letos in v prihodnjem letu – ta so ocenjena na 6,1 milijona evrov, bomo namreč avtomatizirali proizvodnjo in več smuči izdelali z istim številom zaposlenih. Drugače je v Elan Marine, kjer gradimo novo halo za proizvodnjo velikih jadrnic in tam načrtujemo zaposliti 28 novih delavcev. Sicer pa je naš cilj organizirati največjo proizvodnjo smuči na svetu na enem mestu, to je milijon parov na leto, kar naj bi dosegli v letih 2008, 2009.«

Pred mesecem je v javnosti zelo odmevala ponudba nizozemske multinacionalke Head za prevzem Elana. Lastniki so se odločili, da opravijo skrben pregled in se šele nato odločajo, kako naprej. Vaš komentar?

»Res so se lastniki odločili za skrben pregled, vendar kaže pripomniti, da v lastni režiji in ne s strani ponudnika za prevzem. Pripravljene so ponudbe za izvajalce pregleda in čakamo na odločitev lastnikov.

Za upravo Elana in mene osebno je, bolj kot to, kdo je lastnik, pomemben odnos do vizije in strategije razvoja podjetja. Elan potrebuje lastnika, ki bo podpiral upravo pri doseganju ciljev sprejete strategije. Ker ta predvideva veliko razširitev proizvodnje – povprečno po 15 odstotkov v prihodnjih petih letih – potrebujemo ne le moralno oporo, pač pa tudi dodaten kapital. Želimo si lastnika, ki pozna panogo, ki ne pričakuje kratkoročnih donosov. Le pet- do osemodstotni donos, kar je za našo panogo maksimum, je za finančne vlagatelje premalo, za poznavalce pa je pomembna blagovna znamka, katere vrednosti pa ni v bilancah. Prav graditev blagovne znamke sproža vprašanje, ali je že resnično pravi čas za prodajo Elana.«

Kaj bi načrtovani milijon parov smuči letno predstavljal v svetu?

»Približno četrtino vse svetovne proizvodnje. Pri tem načrtujemo tako rast blagovne znamke Elan, kot tudi proizvodnje za druge znamke – ohranili bi razmerje pol-pol.«

Pred pol leta ste razkrili strategijo graditve blagovne znamke. Se uresničuje?

»Vsekakor. Projekt smuči Speedwave, ki je bil najpomembnejši gradnik pri tem, kaže, da je vsaj v prvem letu uspel bolje, kot smo pričakovali.«

V kolikšni meri lahko nerešeno vprašanje hipotek na Elanove nepremičnine ovira vaš razvoj?

»Hipoteke so vsekakor veliko tveganje za lastnike in za nas, ki organiziramo proizvodnjo in razvoj. Neugoden razvoj pravdnih postopkov lahko povzroči izgubo nepremičnin v Begunjah, ki bi lahko pomenila celo konec proizvodnje. Kot odgovorna uprava sicer imamo izdelane načrte selitve za primer negativnega izhoda teh postopkov, vendar je jasno, da bi bilo to ekonomsko povsem neopravičljivo. Ocenjeni stroški selitve obeh delov – zimskega in navtičnega programa, znašajo 42 milijonov evrov, pri čemer je proizvodnih lokacij v Evropi že več kot preveč. Lokacija v Begunjah je glede na oddaljenosti kupcev dobra, naša največja vrednost pa so znanje in veščine ljudi. Imamo dva scenarija: selitev v bližnjo okolico ali selitev daleč, morda v jugovzhodno Evropo ali celo na Daljni vzhod.«

V Elanu je bilo tudi pri vodenju kar nekaj zamenjav in sprememb. Je položaj pri vodenju stabiliziran?

»Mislim da. Na zimskem delu smo postavili ekipo zelo mladih, motiviranih in ambicioznih ljudi, ki so pripravljeni delati s tempom, ki ga zahtevajo cilji, ki smo si jih zadali. S 43 leti sem daleč najstarejši v tej ekipi. Zavedamo se, da je smučarska panoga izredno majhna, saj je vrednost prodaje celotne smučarske opreme na svetu le 1,5 milijarde evrov. Nujna je velika fleksibilnost, zaposlene imamo tudi tujce, ki nam prinašajo internacionalno miselnost in dobro poznavanje tujih trgov.«

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Kultura / četrtek, 1. julij 2010 / 07:00

S čim so pokali po Škofjeloškem

V Galeriji Loškega muzeja na Škofjeloškem gradu so odprli razstavo z naslovom "Kaj jemlješ ti orožje, sin?". Na ogled je devetinšestdeset kosov različnega orožja, ki ga hranijo v muzejskih depojih.

Objavljeno na isti dan


Avtomobilizem / četrtek, 10. junij 2010 / 07:00

Na kratko

Mercedes-Benz - Pred kratkim so v kitajskem mestu Fuzhou v provinci Fujian zagnali proizvodnjo Mercedes-Benzovih dostavnikov. Tovarna je del skupnega podjetja Fujian Daimler Automtive, ki...

Mularija / četrtek, 10. junij 2010 / 07:00

Živahna otroška zabava v Besnici

Velika otroška zabava z delavnicami, ki sta jo v sklopu prireditve Voščenka Besnica 2010 pripravila Turistično društvo in Krajevna skupnost Besnica, je tudi letos naletela na zelo dober odziv. Pr...

Prosti čas / četrtek, 10. junij 2010 / 07:00

Morilci

Predstavljajte si, da se poročite, potem pa čez nekaj let odkrijete, da vaš dragi ni ravno to, za kar se vam je predstavil.

Prosti čas / četrtek, 10. junij 2010 / 07:00

Anketa: O talentih so povedali ...

Finale šova Slovenija ima talent je zmago prinesel sedemletni Lini Kuduzović. Prisotne v Hali Tivoli smo povprašali, kako so zadovoljni z razpletom šova.

GG Plus / četrtek, 10. junij 2010 / 07:00

Odhod z Brnika