Primerjava različnih ponudb
Ko se potrošniki odločajo za najem posojila, pogosto niso seznanjeni s pravicami in obveznostmi.
Kranj - Slovenci so vse bolj zadolženi. Po podatkih urada za makroekonomske analize in razvoj so v letošnjih prvih osmih mesecih najeli skoraj za 178 milijard tolarjev posojil ali slabo tretjino več kot v enakem lanskem obdobju. Potrošniki se pogosto odločajo za najem posojila na hitro, nepremišljeno in ne da bi primerjali več ponudb, to pa lahko privede tudi do prevelike zadolženosti oz. do pretirane obremenitve družinskega proračuna.
Da bi se potrošniki seznanili s pravicami in obveznostmi pri najemanju posojil, je Evropska unija v okviru informativne kampanje »Pravice imate! Uveljavite jih!« pred nedavnim pripravila pogovor o potrošniških posojilih, ki se ga je udeležil tudi evropski komisar dr. Janez Potočnik. Na pogovoru so ugotavljali, da je zakonodaja lahko učinkovita zaščita le, če potrošniki dobro poznajo svoje pravice in vedo, na kaj morajo biti pozorni pri sklepanju kreditnih pogodb.
Katero posojilo je najugodnejše, potrošnik lahko ugotovi le s primerjavo efektivne obrestne mere (EOM), ki poleg obresti vključuje še druge stroške posojila. Kreditna pogodba mora vsebovati znesek posojila, višino EOM, stroške, ki izjemoma niso zajeti v EOM, pogoje plačila ter določbo o pravici do predčasnega odplačila posojila in o odstopu od pogodbe. Posojilojemalec lahko v petih dneh po sklenitvi pogodbe brez obrazložitve odstopi od pogodbe, če kredita še ni začel uporabljati, posojilo pa lahko tudi kadarkoli predčasno odplača brez dodatnih stroškov, z izjemo stroškov za izdelavo obračuna. Posojilodajalec ne sme zahtevati od potrošnika, da posojilo zavaruje z bianko menico, čekom ali na kak drug podoben način. Pri posojilih, ki jih potrošnik ne najame v banki, je efektivna obrestna mera lahko največ dvakrat višja od povprečne bančne EOM. In kaj še svetujejo v zvezi potrošnikov? Potrošniki naj pred podpisom pogodbe primerjajo različne ponudbe, pozorno preberejo pogodbo in preverijo, ali vsebuje vse potrebne podatke. Če jih ne vsebuje, jo še vedno lahko razdrejo v roku enega meseca od prvega plačila obroka. Nikoli naj ne podpisujejo neizpolnjenih obrazcev, pogodb in dokumentov. Če ne morejo več redno odplačevati obrokov, naj o tem obvestijo upnika in predlagajo začasno znižanje višine obroka ali začasno prekinitev odplačevanja posojila.