Za več znanja o avtizmu (3)
»S starostjo se pogoji za kakovostno vključevanje oseb z avtizmom in prilagajanje družbe na njihove potrebe slabša.«
V projektu Vis a vis, ki se je posvetil več izzivom na področju avtizma v Sloveniji, so izvedli tudi tri raziskave. S prvo so želeli pridobiti podatek o številu oseb z avtizmom v Sloveniji. »Za sodelovanje smo zaprosili več kot šeststo različnih ambulant. Odziv je bil žal premajhen, tako da smo zaključili, da pridobljeni podatki ne ponujajo možnosti analize in interpretacije. Želimo si, da bi s to našo raziskavo spodbudili javne institucije v Sloveniji, ki imajo večjo pristojnost za oblikovanje takšne zbirke podatkov, da bi jih zbrali, saj jih za učinkovito načrtovanje podpore osebam z avtizmom država nedvomno potrebuje,« je poudarila Sabina Korošec Zavšek iz Zveze nevladnih organizacij za avtizem Slovenije, vodja projekta Vis a vis.
Druga raziskava je bila opravljena na področju vzgoje in izobraževanja. Vključevala je zaposlene v vrtcih, osnovnih šolah, glasbenih šolah, srednjih šolah in na fakultetah. Sodelovalo je 1516 anketirancev. »Večina anketirancev poroča, da ima določena znanja o delu z osebami z avtizmom, manj kot tretjina pa jih meni, da je seznanjena s pravicami oseb z avtizmom, ki jih določa zakonodaja. Ugotovili smo tudi, da anketiranci izražajo potrebo po ciljno usmerjenih izobraževanjih in da prihaja do razlik med tem, koliko zaposleni v vzgoji in izobraževanju uporabijo znanje, ki so ga pridobili na katerem od predhodnih izobraževanj s tega področja. Zanimiv je tudi podatek, da se anketiranci v večji meri izobraževanj udeležujejo na lastno pobudo kot na pobudo delodajalca. Čeprav večinoma anketiranci zase menijo, da že imajo določene kompetence za delo z osebami z avtizmom, jih je kar 93,4 odstotka izrazilo potrebo po nadaljnjem izobraževanju. Podatki kažejo, da obstaja velika verjetnost, da se bodo zaposleni v vzgoji in izobraževanju ne glede na raven ali program, v katerem poučujejo, med delovno dobo srečali z osebo z avtizmom. Nudenje podpore je torej zanje izrednega pomena,« je pojasnila Sabina Korošec Zavšek. Tretja raziskava je bila opravljena med delodajalci, njene glavne ugotovitve pa smo že predstavili. »Vsi navedeni podatki o opravljenih raziskavah so povzeti iz poročil o opravljenih raziskavah, ki so jih pripravili projektni partnerji Zveza za avtizem Slovenije, Osnovna šola Kozara Nova Gorica in Šentprima – Zavod za rehabilitacijo in izobraževanje,« je še dodala Sabina Korošec Zavšek.
Motnje avtističnega spektra so v zadnjih desetletjih v porastu – tudi v Sloveniji. Sabina Korošec Zavšek ugotavlja, da so tudi na tem področju še številni izzivi. »Na terenu imamo različne izkušnje. Na splošno ugotavljamo, da so otroci z motnjami avtističnega spektra bolje obravnavani v predšolskem obdobju, tako na področju zdravja kot vzgoje in izobraževanja. S starostjo se pogoji za kakovostno vključevanje oseb z avtizmom in prilagajanje družbe na njihove potrebe slabša. Veliko izzivov imamo še pri redni in pravočasni ter kakovostni zgodnji obravnavi otrok z avtizmom, pri razumevanju njihovih vzgojno-izobraževalnih potreb na vseh ravneh izobraževanja. Na področju prilagojenega zaposlovanja delamo prve korake. Trenutno je velik manko storitev tudi pri dostopu do psihosocialne podpore za odrasle osebe z avtizmom. Prav tako javni sistem ne omogoča storitev za podporo celotni družini, v kateri živi oseba z avtizmom. Razumevanje nevrodrugačnosti v družbi je na splošno še šibko. Pri podpornih storitvah pomembno vlogo prevzemamo prav nevladne organizacije, ki skozi različne projektne aktivnosti izvajamo storitve, ki jih javna mreža ne ponuja.« (Konec)



Zgornja Gorenjska
Kranjska Gora
Jesenice
Žirovnica
Radovljica
Bled
Gorje
Bohinj
Osrednja Gorenjska
Tržič
Naklo
Kranj
Preddvor
Jezersko
Šenčur
Cerklje na Gorenjskem
Južna Gorenjska
Železniki
Žiri
Gorenja vas-Poljane
Škofja Loka
Medvode
Vodice
Vzhodna Gorenjska
Komenda
Kamnik
Mengeš
Trzin
Domžale
Moravče
Lukovica
Karavanke
