Tudi v zrelih letih varno za volanom
V Sloveniji s staranjem prebivalstva narašča tudi število starejših voznikov. Čeprav izkušnje na cesti pridejo prav, pa se je treba zavedati tudi omejitev, ki jih prinašajo leta.
Starejši od 65 let so lani povzročili 2729 prometnih nesreč, kar je 13,8 odstotka vseh nesreč v lanskem letu.
Starejši so s svojimi izkušnjami in preudarnostjo lahko varnejši vozniki od mlajših udeležencev v prometu, na drugi strani pa težavo lahko predstavljajo tisti, ki se svojih poslabšanih zmožnosti ne zavedajo ali pa jih zanikajo.
Kranj – S staranjem prebivalstva je na cestah tudi vedno več starejših voznikov. Kot kažejo podatki Javne agencije RS za varnost prometa, je bilo na zadnji dan lanskega leta med vozniki z veljavnim vozniškim dovoljenjem že dobrih 29 odstotkov starejših od 61 let, 12 odstotkov jih je bilo starejših od 71 let, vozniško dovoljenje pa je imelo tudi 880 voznikov, ki so zakorakali že v devetdeseta leta.
Izkušnje in preudarnost so gotovo na strani starejših, kar v prometu pride še kako prav, po drugi strani pa se z leti srečujemo z upadom telesnih in kognitivnih sposobnosti.
Zakon ne določa zgornje meje
V Sloveniji zakonodaja ne določa zgornje starostne meje za izdajo vozniškega dovoljenja. Zakon o voznikih, ki ureja to področje, pa terja dokazila o sposobnostih. Po dopolnjenem sedemdesetem letu starosti se tako vozniško dovoljenje za vozila kategorije B lahko izda za največ pet let, in ne za deset kot pri mlajših voznikih. Pogoj pa je, da vozniki predložijo zdravniško spričevalo, da so telesno in duševno zmožni za vožnjo. Pri pregledu zdravnik lahko v spričevalu določi tudi omejitve za vožnjo ali skrajša čas veljavnosti. Prav tako lahko zdravnik voznika napoti tudi na preizkus vožnje v šolo vožnje.
Po izkušnjah inštruktorjev varne vožnje AMZS, ki se srečujejo s starejšimi vozniki, ki prihajajo na preizkus praktičnih sposobnosti, so ti ob zavedanju omejitev, ki jih imajo, lahko celo varnejši vozniki od tistih z manj izkušnjami. So previdnejši, raje držijo večjo varnostno razdaljo in vozijo z nekoliko manjšo hitrostjo.
Na drugi strani pa v AMZS opozarjajo tudi na voznike, ki se svojih poslabšanih zmožnosti niti ne zavedajo ali pa jih zanikajo. V takšnih primerih imajo pomembno vlogo njihovi bližnji, pomagajo si lahko tudi s posvetom pri družinskem zdravniku, ki ima vpogled v njihovo zdravstveno in mentalno stanje.
Med nasveti, ki v splošnem veljajo za varnejšo vožnjo starejših, pa velja poudariti izogibanje bolj tveganim vožnjam za starejše. Gre za vožnjo v manj znanem okolju, v slabših vremenskih razmerah, ponoči ter v prometnih konicah, ko je tveganje za nesrečo večje.
Pri tem pa velja opozoriti tudi na strpnost drugih voznikov v prometu, saj hupanje in druge nestrpne reakcije ob nekoliko počasnejši in preudarnejši vožnji starejših nikakor niso na mestu.
Kaj pa o starejših voznikih pravijo statistični podatki? Kot kaže zadnji pregled stanja varnostni cestnega prometa, ki ga je objavila Agencija za varnost prometa, so vozniki, starejši od 65 let, lani povzročili 2729 prometnih nesreč, kar je 13,8 odstotka vseh oz. največ med vsemi starostnimi skupinami. Tik za njimi so vozniki med 35. in 44. letom, ki so povzročili 29 nesreč manj.