Do dobre energije brez energijskih pijač
Zgornji naslov je slogan akcije ozaveščanja, ki jo koordinirajo na ministrstvu za zdravje. Naj bo prodorna vsaj tako, kot so prodorni oglaševalci energijskih pijač. V zadnjem obdobju je o tem znova veliko govora.
Pred kratkim je tudi v Slovenijo prišla evforija zaradi energijske pijače Prime. Po njej so posegali predvsem številni mladostniki, celo otroci. Njena energijska različica je bila nato prepovedana za prodajo, tako kot v številnih drugih državah. Na trgovskih policah pa ostajajo hidracijske pijače te blagovne znamke, ki ne vsebujejo kofeina in sestavine L-teanin.
Pomembno je, da se v prvi vrsti starši zavedamo, da energijske pijače za otroke in mladostnike niso primerne, da se zavedamo tveganj. Nacionalni inštitut za javno zdravje in partnerji so tako znova stopili skupaj in opozorili na to. Poudarjajo, da mladi za moč in energijo potrebujejo predvsem uravnoteženo prehrano, redno ukvarjanje s športom ter kakovosten spanec oziroma dovolj počitka. Čeprav so to že dolgo znana dejstva, pa so objavljene številke vse prej kot obetavne. Podatki raziskave Nacionalnega inštituta za javno zdravje Z zdravjem povezano vedenje v šolskem obdobju namreč kažejo, da energijske pijače pije kar 40,9 odstotka mladostnikov, da jih pije vsak peti 11-letnik in že vsak drugi 15-letnik. Najvišji odstotek pitja energijskih pijač so ugotovili pri 17-letnih fantih, med katerimi jih energijske pijače pije že več kot polovica (60,3 odstotka). V isti raziskavi so ugotovili tudi, da je le približno petina mladostnikov vse dni v tednu telesno dejavnih vsaj eno uro na dan skladno s priporočili in da se odstotek redno telesno dejavnih mladostnikov znižuje, slabšajo pa se tudi rezultati na področju spanja. Le nekaj več kot tretjina 11- in 13-letnikov in približno petina 15- in 17-letnikov spi med šolskimi dnevi v skladu s priporočili.
Verjetno ni pričakovati, da se bo široka ponudba energijskih pijač na policah zmanjšala. Promocija zanje je močna in agresivna in najbolj dovzetni so prav mladostniki in otroci. Ti velikokrat sledijo svojim vzornikom. Za številne so to športniki. V tej luči zato ne čudi, da se energijske pijače pojavljajo kot promotorji športnih dogodkov in sponzorji uspešnih športnikov. Marsikoga pa preseneča, da slednji v to privolijo, še posebno ker po drugi strani strokovnjaki s področja športa poudarjajo, da je uživanje energijskih pijač ob večjih telesnih naporih oziroma ob intenzivni vadbi še posebno tvegano. Energijske pijače niso športni napitki in tudi ne običajne brezalkoholne pijače. Potrebnega bo še veliko ozaveščanja, še veliko takšnih akcij.