Novi medijski vplivneži
Kateri so najbolj vplivni mediji na svetu? To so po eni strani veliki elektronski in tiskani mediji, kot sta CNN in New York Times. Po drugi pa pobudo prevzemajo novi medijski vplivneži, delujoči na družbenih omrežjih …
Sedmerica na X in boter Musk
Na dogajanja po svetu, zlasti tista najbolj krizna, se najhitreje odzivajo medijski vplivneži na družbenem omrežju X, katerega lastnik je najbogatejši zemljan Elon Musk. »Izreden vpliv na javno mnenje o moriji v Izraelu in Gazi ima samo sedem uporabnikov družbenega omrežja X oziroma nekdanjega Twitterja, ki so s svojim neusahljivim tokom objav na platformi povsem nadvladali klasične medije. Pri tem je skoraj vsem zelo pomagal lastnik X Elon Musk, ki jih je ali izpostavljal kot zaupanja vredne ali pa se zapletal v razprave z njimi, kar je močno povečalo njihov doseg. Težava je sicer, da ti uporabniki za svoje trditve pogosto ne navajajo virov in da so v preteklosti celo delili povsem napačne informacije, nekateri pa si prepoznavnost oziroma razvpitost povečujejo tudi z objavljanjem zelo nazornih posnetkov nasilja.« Tako je ta novi medijski fenomen povzel Matic Tomšič (siol.net). Imenovani se sklicuje na rezultate raziskave, ki so jo opravili na Washington University. V njej so identificirali »sedem članov nove elite«. Ti so: »1. Visegrád 24, @visegrad24, poljska medijska platforma, ki objavlja vsebine o dogajanju v Ukrajini, Izraelu in migracijah v EU. Gre za daleč najvplivnejšega od naštetih profilov, njegove objave so v prvih treh dneh vojne v Izraelu zbrale skoraj 400 milijonov ogledov. / 2. Mario Nawfal, @Mario Nawfal, podjetnik, ki je nekdaj objavljal vsebine, večinoma povezane s kriptovalutami; ko je Twitter prevzel Elon Musk in delil nekaj njegovih objav, pa je postal tako imenovani ljudski novinar z lastno ekipo in začel objavljati novice o dogajanju v Ukrajini, ameriški politiki in zdaj tudi Izraelu. / 3. OSINTdefender, @sentdefender, ki poroča o dogajanju v Ukrajini in zdaj še v Izraelu in ki ga je kot zaupanja vrednega 8. oktobra, dan po pokolu pripadnikov Hamasa nad civilisti, priporočil Elon Musk, a po opozorilu, da je profil že delil tudi lažne novice, objavo s priporočilom izbrisal. / 4. Spectator Index, @spectatorindex, ki zelo pogosto objavlja kratke tvite o dogajanju v svetu in se predstavlja kot medijska hiša, v resnici pa profil upravlja en sam posameznik, avstralski zdravnik Abdul-Latif Halimi. / 5. War Monitor, @WarMonitors, ki je objavljal vsebine, povezane z vojno v Ukrajini, 7. oktobra pa se je skoraj povsem preusmeril v poročanje o konfliktu v Izraelu. Elon Musk je profil kot zaupanja vreden priporočil skupaj z OSINTdefender, a objavo s priporočilom izbrisal, ko so na dan privreli antisemitski komentarji profila War Monitor. Upravitelj profila War Monitor mu je takrat to očitno zameril, saj o dogajanju v Izraelu in Gazi zdaj poroča izrazito enostransko oziroma odkrito sovražno do Izraela, ki ga označuje za 'obujeni režim sionistov'. / 6. Collin Rugg, @CollinRugg, je profil istoimenskega ameriškega političnega komentatorja, ki v svojih objavah pretežno kritizira politiko ameriškega predsednika Joeja Bidna, ameriško vojaško pomoč Ukrajini, ameriške tradicionalne medije, kot sta CNN in New York Times, ter okoljsko aktivistko Greto Thunberg. Rugg je pospešek na Twitterju oziroma X dobil konec novembra lani, ko se je z njegovo objavo o odpuščanju delavcev Twitterja v komentarju strinjal Elon Musk. / 7. Censored Men, @CensoredMen, še ne eno leto star profil, ki je pred usodnim 7. oktobrom, ko so Hamasovi skrajneži napadli Izrael, tvital pretežno v podporo Andrewu Tatu, kontroverznemu internetnemu zvezdniku, ki je med drugim obtožen trgovine z ljudmi in posilstva, nato pa prešel na poročanje o vojni v Izraelu oziroma Gazi. Profil sicer ne skriva podpore Palestincem in nastrojenosti do Izraelcev.« (Navedeni vir)
Deset največjih
Kdo so sicer največje medijske družbe na planetu? Imenujmo le prvih deset: 1. Comcast; 2. Thomson Reuters; 3. Naspers; 4. Warner Bros. Discovery; 5. Fox Corp.; 6. News Corp.; 7. Paramount Global; 8. The NYT Company; 9. Nexstar Media Group; 10. IACI. (Vir: investopedia.com) Večina teh imen je dobro znanih. Kdo pa je Comcast, prva družba med njimi? To je medijski velikan s sedežem v velemestu Philadelphia, njegov tržni kapital znaša dobrih 186 milijard dolarjev. V njegovi lasti so med drugimi medijske hiše NBC News, MSNBC, CNBC, in UK's Sky News.
Kaj nam še ostane
Človeka ob pogledu na to brezdušno globalno medijsko pokrajino stisne pri srcu. Kakšna bo na tem medijskem bojnem polju usoda tradicionalnih tiskanih medijev? Ne vem. Vem pa, da je najmanj, kar lahko naredimo njihovi bralci in častilci, to, da jih še naprej kupujemo in beremo.