Predanost ekipe Loškega odra igri se odraža skozi vso predstavo. / Foto: Aljaž Hafner

Agate tega sveta

Na Loškem odru so prejšnji teden premierno uprizorili dramo Agata Visoška avtorice in režiserke Tatjane Peršuh. Predstava devetih moških o eni ženski, predvsem pa o družbi, nekdanji in še vedno tudi današnji.

Na Loškem odru se je uresničila dolgoletna želja, v svojo sredino so prvič doslej pripeljali režiserko – Tatjano Peršuh, sicer tudi avtorico besedila Agata Visoška, ki so ga premierno uprizorili prejšnji teden. Vrnimo se torej v 17. stoletje, čas Visoške kronike, morda z mislijo na začetek 20. stoletja, ko je roman nastajal, ali pa ostanimo kar v aktualnem času, v dvorani Loškega odra – tu si bomo odgovarjali na vprašanja, ki jih bo pred nas postavila uro in deset minut dolga predstava. Ta poteka na predvečer sojenja Agati Schwarzkobler, obdolženi čarovništva.

Predstavo v sproščenem pogovoru o obsojenki in še o marsičem drugem odpre družba škofjeloških veljakov (baron, pisar, sodnik, žitničar, zlatar) z gostoma, sodnikom in rabljem iz Ljubljane. Čakajo na škofa (tistega, ki bo za razliko od njih Agato odrešil s preizkusom v vodi), ki pa se ne pojavi. Sami moški torej, čeprav je v igri življenje ženske. Moški imajo moč odločanja v svojih rokah, čeprav so v svojem početju pogosto iracionalni in neodločni, svoja mnenja in prepričanja pa so brez zadržkov pripravljeni prodati za odobravanje kolegov ali steklenico vina. Pogosto se obnašajo svojemu družbenemu položaju neprimerno, ne nazadnje se celo stepejo. A predstava je več kot to, saj ne komentira zgolj nesposobnosti posameznikov na pomembnih funkcijah, ampak opozarja na sam ustroj družbe, v kateri so ti ljudje postavljeni pred nalogo, ki je pravzaprav absurdna. Zdi se, da o tem, ali bo Agata obsojena ali ne, odloča naključje. V tej maniri je prizor, v katerem možje v pripravi na zaslišanje in sojenje z iglami zavzeto zbadajo s stropa obešeno žensko lutko, še toliko bolj grozljiv.

Predstava ponudi refleksijo o tem, kakšna je družba, v kateri je preživetje posameznika – zlasti če gre za pripadnika marginalizirane skupine – kakor pri Agati odvisno od srečnega naključja. Zgodba izpostavlja žensko, v resnici pa govori o izkustvu mnogih marginaliziranih skupin v današnji družbi, s čimer zavzame zelo pogumno in pomembno držo. Tudi šale, ki jih iz baronovih ust poslušamo na račun 'bab', 'ciganov', in druge zmerljivke se nam zdijo vedno bolj odvratne.

Besedilo je brezčasno, lahko bi rekli tudi veččasno, na kar v Agati Visoški kaže tudi odrska postavitev, saj arhaični veljaki recimo sedijo pred računalniki in plastenkami vina, v star jezik pa so vključeni tudi razni prepoznavni aktualizmi, kot so recimo »alternativna dejstva« ali pa slogan »za otroke gre«.

Pravo nasprotje k dogajanju v celotni predstavi nedvomno prispeva izrazito performativni prizor rablja ob provizoričnem oltarju v soju svetlobe, ki pada skozi vitraže. V svoji izpovedi pokaže več človečnosti kot lokalni veljaki pred tem, čeprav je njegov poklic obsojence razčlovečiti.

Predstava je tehnično zahtevna. Devetčlanska igralska ekipa je malone vseskozi na odru in se veliko premika, uprizori celo pretep, ki je precej brutalen. Ogromno vaje in previdnosti je treba, da igralec soigralca po odru vleče po pravem kolku. Veliko je medsebojnih preskokov v besedilu, režiserka pa je imela tudi srečno roko pri dodelitvi vlog posameznim igralcem. Prepoznavnim članom Loškega odra, kot so Gašper Murn, Jan Bertoncelj, Bojan Trampuš, Matej Čujovič, Matjaž Eržen ter mlajša Janez Justin in Dane Jemc, sta se namreč pridružila še Andrej Šubic, ki je v zadnjih letih ponovno oživil oder v Poljanah, in Branko Pečelin iz igralske skupne iz Žirov. Njihova predanost igri se odraža skozi vso predstavo, v katero je kot deseti igralec z avtorsko glasbo kamenček v mozaik dodal Karlo Jemc.

Loškemu odru gre vsekakor priznati pogum in odločnost pri iskanju novih obzorij gledališke igre, kar je z dolgim aplavzom potrdilo tudi premiersko občinstvo.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Zanimivosti / sreda, 24. april 2013 / 07:00

Spomin na Nejca Zaplotnika še živ

Kranj - Člani Planinskega društva Kranj se v teh dneh še posebej spominjajo alpinistične legende Nejca Zaplotnika, ki je bil rojen 15. aprila 1952, v lednem plazu pod osemtisočak...

Objavljeno na isti dan


Izleti GG / sobota, 9. januar 2021 / 00:50

Srečni utrinki preteklega leta

Preteklo leto je bilo zanimivo, drugačno, ne le zame, za vse Slovence, za cel svet. Bilo je leto, ki bo mnogim ostalo v spominu zaradi majhnega zajedavskega patogena, ki nas je prisilil v nošenje m...

Kultura / sobota, 9. januar 2021 / 00:47

Iskanje izgubljene bližine v Galeriji Stara pošta

Kranj – Stopnišče stavbe Stare pošte v Kranju že nekaj časa gosti zanimivo razstavo. Odprtje so pripravili pred jesenskim zaostrovanjem ukrepov za preprečevanje širjenja bolezni covid-19,...

Zanimivosti / sobota, 9. januar 2021 / 00:32

Pogled nazaj na leto 2020

Zapis je nastal zadnji dan v letu 2020, prvotno sem ga objavil na Facebooku.

Medvode / sobota, 9. januar 2021 / 00:30

Nova lekarna, in to čim prej

Medvoški občinski svetniki so si enotni, da je v občini potrebna še vsaj ena lekarna.

Gorenjska / petek, 8. januar 2021 / 19:54

Novembra lani več kot tri tisoč umrlih

Število umrlih v novembru 2020 je bilo za 89,5 odstotka višje kot v novembru 2019. Na republiškem statističnem uradu ocenjujejo, da bo končno število vseh umrlih v Sloveniji v letu 2020 najvišje letno...